کد خبر: 619898
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۱
روزنامه پاكستاني «نواي وقت» خبر داد
همزمان با تداوم انتشار اخباري درباره جاسوسي امريكا از متحدانش، يك روزنامه پاكستاني از شنود مكالمات تلفني مقامات ايران و پاكستان از سوي عوامل جاسوسي امريكا در راستاي جلوگيري از اجراي پروژه خط لوله گاز «صلح» خبر داد.

همزمان با تداوم انتشار اخباري درباره جاسوسي امريكا از متحدانش، يك روزنامه پاكستاني از شنود مكالمات تلفني مقامات ايران و پاكستان از سوي عوامل جاسوسي امريكا در راستاي جلوگيري از اجراي پروژه خط لوله گاز «صلح» خبر داد.

به‌رغم اينكه تهران و اسلام آباد چندي پيش توافقنامه تكميل پروژه خط لوله گاز «صلح» در خاك پاكستان را به امضا رساندند اما مقامات اسلام‌آباد همچنان در اجراي اين طرح تعلل مي‌كنند. روزنامه اردو زبان «نواي وقت» در مقاله‌اي به قلم «احمد جمال نظامي» با بررسي وضعيت اقتصادي پاكستان و نفوذ اقتصادي و سياسي امريكا در اين كشور، از سياست دولتمردان خود انتقاد كرده و از برخي حقايق درباره فعاليت‌هاي خرابكارانه مقامات واشنگتن براي بر هم زدن رابطه ايران و پاكستان پرده برداشته است و با اشاره به طرح دولت براي قطع روند تأمين گاز براي صنايع در زمستان، اين اقدام را نگران‌كننده توصيف كرد و نوشت: «اتحاديه صاحبان صنايع نساجي اقدام دولت را سم مرگبار براي صنايع دانسته و اعلام كردند كه اين اقدام 3 الي6 ميليارد دلار خسارت به صادرات كشور وارد خواهد ساخت. همچنين دولت قصد دارد شركت‌هاي توليد كننده برق را به بخش خصوصي بفروشد و پول حاصل شده را براي بازپرداخت بدهي‌ها مصرف كند كه تمام اين اقدامات بنا به توصيه صندوق بين‌المللي پول انجام مي‌شود.»

به نوشته اين منبع، اين صندوق همچون تار عنكبوت حيات ملي پاكستان را در چنگ خود گرفته است به نحوي كه توان زنده ماندن مردم پاكستان را به شدت كاهش داده است. نفوذ و سلطه امريكا بر زمامداران و دولت پاكستان به حدي رسيده كه مسئولان كشور حتي براي رفع بحران فوق‌العاده شديد انرژي در كشور از خريد گاز از يك كشور همسايه نيز قاصرند. اين روزنامه سپس با ذكر جزئيات مربوط به پروژه گاز ايران و چگونگي افتتاح آن توسط رؤساي جمهور دو كشور مي‌افزايد: با همه اينها، امريكا حاضر نيست كوچك‌ترين نرمشي در تلاش‌هاي خود براي خنثي كردن برنامه‌هاي دولت پاكستان از خود نشان دهد و براي جلوگيري از اجراي اين پروژه از روش‌هاي مختلفي چون اعمال فشار شديد، ابراز نگراني‌هاي مكرر، تهديد به اعمال تحريم‌ها و حتي شنود مكالمات مقامات دو كشور استفاده كرده است.

به نوشته اين روزنامه، كليه مكالمات تلفني بين ايران و پاكستان از سوي سازمان‌هاي اطلاعاتي امريكا ضبط مي‌شود. اين جريان زماني آغاز شد كه به‌رغم تمامي تهديدها و فشارهاي امريكا، دولت پاكستان به ايران اطمينان داد كه پروژه مذكور خاتمه نخواهد يافت. از سوي ديگر، پيشنهاد ايران براي ميانجيگري بر سر مسئله كشمير و حتي متقاعد كردن هند بر سر اين موضوع بود. اما جاسوسان امريكايي تمامي اين مكالمات را ضبط كردند و مطابق با آن به اعمال فشار و تحميل سياست‌هاي خود عليه پاكستان اقدام كردند.

افشاي جاسوسي برزيل

در بحبوحه افشاگري مأمور اسبق امنيت ملي امريكا در مورد جاسوسي گسترده امريكا از متحدان خود از جمله برزيل، يك روزنامه برزيلي از جاسوسي نهاد اطلاعاتي عليه مأموران امريكا، روسيه، ايران و عراق خبر داد. روزنامه خبري «فولاد سان پائولو» اين خبر را بر پايه اسنادي از «آژانس اطلاعاتي برزيل مربوط به سال‌هاي ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ در اولين دوره زمامداري لولا دسيلوا، رئيس‌جمهور پيشين برزيل منتشر كرده است.

گفته مي‌شود كه در آن زمان دستگاه امنيتي برزيل در اتاق‌هايي كه سفارت ايالات متحده در برزيل اجاره كرده بود، دستگاه شنود با تكنولوژي بالا كار گذاشته بود. مقامات امنيتي برزيل اعتقاد داشتند كه در اتاق‌ها از كامپيوتر و دستگاه‌هاي ارتباطي پيشرفته استفاده مي‌شده است، اما سفارت امريكا مي‌گويد كه تنها افزارهايي ساده در اختيار داشته كه هرگز براي عمليات جاسوسي به كار نرفته است. بنا بر اين گزارش، دستگاه اطلاعاتي برزيل عليه كاركنان نظامي روسيه كه براي انجام مذاكره به برزيل رفته بودند و همچنين عليه آناتولي كاشوبا، كنسول كل روسيه در شهر ريو دوژانيرو، به عمليات جاسوسي دست زده است. طبق اين گزارش، زماني كه سيد داوود محسني صالحي منفرد، سفير وقت ايران در كوبا، از ۹ تا ۱۴ آوريل ۲۰۰۴ از برزيل ديدار مي‌كرد، محل اقامت او زير نظر بود. كابينه امنيتي برزيل در بيانيه‌اي كه روز سه شنبه منتشر شد، اعلام كرد كه در سال‌هاي 2003 و 2004، فعاليت‌هاي جاسوسي را در تطابق كامل با قانون انجام داده است. دفتر «ديلما روسف» رئيس‌جمهور برزيل نيز در واكنش به اين خبر اعلام كرد كه اين اقدام در قالب فعاليت‌هاي ضد اطلاعاتي صورت گرفته است. دولت برزيل در عين حال با موضع‌گيري عليه افشاگران گفته است كه انتشار اخبار طبقه‌بندي شده جرم محسوب مي‌شود و آنهايي كه در افشاي آن نقش داشته‌اند، مسئول هستند و بايد مطابق قانون با آنها برخورد شود.

ايران جاسوسي امريكا را پيگيري مي‏كند

در پي ادعاي رسانه‌هاي غربي مبني بر شنود برخي مكالمات سازمان امنيت ملي امريكا در سفر سال ۱۳۸۸ مقام معظم رهبري، وزارت امور خارجه ايران اعلام كرد كه اين موضوع را «به طور جدي پيگيري مي‌كند.» مرضيه افخم، سخنگوي وزارت امور خارجه درباره گزارش‌هاي تازه منتشر شده درباره تجسس امريكا از سفر چهار سال پيش مقام معظم رهبري گفته است «اين موضوع از نظر بحث جاسوسي و جاسوسي سايبري محكوم و مردود است.» سخنگوي وزارت امور خارجه روز سه شنبه در نشست هفتگي با خبرنگاران در تهران افزود «اخبار منتشر شده درباره جاسوسي امريكا از رهبران تعدادي از كشورهاي جهان نشان مي‌دهد كه حتي متحدان امريكا نيز از اين جاسوسي‌ها مصون نمانده‌اند.» افخم گفته است «ايران پيگيري‌هاي جدي خود را كه از ابعاد مختلفي برخوردار است و در رأس آن پيگيري‌هاي سياسي است، ادامه خواهد داد.» به گفته سخنگوي وزارت امور خارجه، بايد قطعنامه‌هاي در دست تهيه مجامع بين‌المللي به مصون ماندن حريم شهروندان و رهبران جهان در فضاي مجازي منجر شود. احتمال دارد منظور خانم افخم از حمايت ايران از كليت پيش‌نويس قطعنامه‌اي باشد كه برزيل و آلمان به تازگي به كميته‌اي از مجمع عمومي سازمان ملل متحد ارائه كردند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار