کد خبر: 522786
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
چهره‌هاي اصلاح‌طلب از كدام زاويه به انتخابات مي‌نگرند؟
رضا پورعلوي
تكثر و تعدد اصلاح‌طلباني كه براي انتخابات رياست جمهوري آينده اعلام كانديداتوري كرده‌اند، بسياري از چهره‌هاي حامي اصلاحات را نيز به سرگيجه انداخته و برخي از اين افراد كه تا امروز خارج از گود، صحنه را به تماشا نشسته بودند، در برابر سخنان و حرف‌هاي متفاوت دوستان خود به اين نتيجه رسيده‌اند كه اين افراد اصلا اصلاح‌طلب نيستند! بر همين اساس و استدلال يكي از اين اشخاص كه شهرت چنداني هم ندارد به تازگي خود را به عنوان تنها چهره اصلاح‌طلب انتخابات ۹۲ معرفي و آمادگي‌اش را براي رقابت با ساير كانديداها اعلام كرده است! 

‌گسترش دايره كانديداهاي اصلاح‌طلب
بدنه مركزي اصلاحات اگرچه اكنون از ميان دو گزينه «تحريم انتخابات» و «مشاركت فعال» ظاهراً گزينه دوم را انتخاب كرده‌ اما در همين مسير نيز دچار ابهاماتي شديد است و نمي‌داند نامزد نهايي اين جبهه سياسي چه كسي بايد باشد و چون كانديداي واحدي كه حاضر به رقابت با اصولگرايان باشد و مورد اقبال گسترده عمومي قرار گيرد همچنان يافت نشده، دايره كانديداهاي اصلاح‌طلب مدام در حال گسترش است؛ به اين اميد كه سرانجام از ميان چند ده نفر، روي يك نفر به اجماع برسند و تك سرباز جبهه اصلاحات با يكه‌تازي در ميدان انتخابات بتواند آراي بدنه اجتماعي اصلاح‌طلبان را به سوي خود جذب كند. اما آيا اين اتفاق رخ خواهد داد؟ 

اصلاح‌طلبان و نفي اصلاح‌طلبي يكديگر
اخبار و شواهد مربوط به تلاش‌هاي انتخاباتي اصلاح‌طلبان حاكي از آن است كه در اين جريان سياسي، آنهايي كه به عنوان نامزد انتخاباتي اعلام كانديداتوري كرده‌اند، هر كدام از يك زاويه به انتخابات مي‌نگرند و تقريبا از ميان آن افراد، دو نفري كه مانند يكديگر فكر كنند و داراي تعريف مشابهي از اصلاحات و انتخابات باشند و از يك جانب حمايت شوند، وجود ندارند. 

جالب‌تر آنكه برخي از سران اصلاحات نيز همچنان در شوك وضع موجود به سر مي‌برند و نمي‌دانند بايد از كدام كانديدا حمايت كنند و در اين باره هنوز سخن جدي به ميان نياورده‌اند. 

در همين اوضاع تشتت و تكثر اصلاح‌طلبان است كه يكي از آنان به تازگي اعلام كرده است: «با توجه به اينكه در انتخابات آينده كانديداي اصلاح‌طلب واقعي حضور ندارد و به نظر مي‌رسد برخي جريانات طبق معمول از برخي افراد به عنوان اصلاح‌طلب استفاده مي‌كنند، بنده به اين نتيجه رسيدم كه به عنوان يك شخصيت اصلاح‌طلب وارد ميدان انتخابات شوم. » 

اين جملات اثبات كننده اوج اختلافات در جبهه اصلاحات است و نشان مي‌دهد كه اصلاح‌طلبان نه تنها در عرصه انتخابات دچار ابهام و سردرگمي هستند كه گرفتار اختلافات شديدي نيز شده‌اند كه در اين مسير برخي از آنان، اصلاح‌طلبي يكديگر را هم نفي مي‌كنند. 

انحصارطلبي جريان سياسي اقليت و راديكال اصلاح‌طلبان
در ميان اين اختلافات و ابهامات سياسي كه در اردوگاه اصلاحات شدت گرفته، جريان سياسي اقليت و راديكال اصلاح‌طلبان كه با روحيه انحصارطلبي در سال ۸۸، اعتماد عمومي را از خود سلب كردند، اكنون در يك سوي انتخابات در حال تدارك صحنه و صف‌بندي بخشي از اصلاح‌طلبان هستند. 

اين عده كه بعضاً از سران اصلاحات به شمار مي‌آيند، تا امروز نقش آشكاري در مسير فعاليت‌هاي انتخاباتي نداشته‌اند و بيشر از پشت‌پرده در حال صحنه گرداني هستند. بر همين اساس برخي معتقدند كه اين افراد، چهره‌هاي نسبتاً موجه و هم پيمان خود را جلو انداخته‌اند تا شرايط را به نفع خود پيش برند و در دقيقه نود براي حضور در انتخابات اعلام كانديداتوري كنند. اين عده البته هماناني هستند كه در سال ۸۸ به رأي مردم تمكين نكردند و با اظهارنظرات غيركارشناسي خود، بر آتش فتنه‌اي عميق دميدند. بنابراين مشاركت اصلاح‌طلبان در انتخابات اگر بخواهد در مسيري دنبال شود كه با اقبال عمومي مواجه باشد، بايد از تجربيات تاريخي عبرت بگيرد و اصلاح‌طلباني كه اكنون در حال تدارك برنامه‌هاي كانديداتوري و تبليغاتي براي انتخابات خردادماه هستند، در راستاي اعتمادسازي، موضع خود در برابر فتنه را به طور مشخص اعلام كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار