کد خبر: 513005
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۷:۱۱
متأسفانه وعده‌هاي وزير صنعت مبني بر كاهش قيمت كالاها محقق نشد و از آنجايي كه دولت با توليدكنندگان برسر كاهش قيمت‌ها به توافق نرسيد، براي پاسخگويي به تقاضاي بازار، مرغ و گوشت منجمد را روانه بازار كرد، اما قيمت‌ها كاهش نيافت. 

به گزارش «جوان»، ظاهراً اطلاعات پشت پرده از آينده بازار كالاها و رانت موجود در آن تمامي ندارد، اخبار پنهاني در مقاطع مختلف سال، پول‌هاي باد‌آورده‌اي را به جيب فرصت‌طلبان روانه مي‌كند. البته اين رانت‌هاي ويژه در سال جاري بيش از گذشته مشهود بوده زيرا اطلاعات پشت پرده از آينده بازار خودرو، برنج، مرغ، ارز و. . . بسياري از دلالان را به سود‌هاي كلان رسانده و در هفته‌هاي اخير نيز برخي از تجار و صادركنندگان پسته را منتفع كرده است. گويي دولت به منظور جلوگيري از زيان توليدكنندگان به بالا بودن قيمت‌ها تن داده است، بدون توجه به اينكه سود برخي از اين كالاهاي گران به توليد كننده نمي‌رسد، بلكه به تجار و دلالان مي‌رسد. مانند بازار ميوه، گوشت قرمز، مرغ و پسته. 

مردم به جاي نارنگي پرتقال بخورند
براساس اين گزارش به‌رغم ذخيره‌سازي سيب و مركبات از اوايل دي ماه در آستانه نوروز خبر مي‌رسد كه در ميوه نارنگي كمبود وجود دارد و به منظور جلوگيري از خروج ارز، واردات صورت نگرفته و مردم مي‌توانند به جاي نارنگي پرتقال بخورند. هرچند كه رئيس اتحاديه ميوه و سبزي از فراواني ميوه خبر داده، اما قيمت بالاي ميوه‌ها در بازار از افزايش قيمت با نظر سازمان حمايت حكايت مي‌كند. به گفته يك منبع آگاه در حال حاضر، دولت از عرضه فراوان ميوه خودداري مي‌كند تا در هفته آخر اسفندماه با آزادسازي ميوه‌هاي دپو شده، قيمت‌ها را كاهش دهد اما دلالان به منظور كسب سود بيشتر در دو ماه نخست بهار ترجيح مي‌دهند ميوه‌هاي انبار شده را براي بعد از تعطيلات نوروز نگه دارند و سود بيشتري به جيب بزنند. 

حسين مهاجران درباره قيمت ميوه در آستانه ايام نوروز مي‌گويد: ذخيره‌سازي خوبي در خصوص پرتقال انجام شده و قيمت پرتقال از هزار تومان تا هزار و ۴۰۰ تومان و سيب هم از ۶۰۰ تومان تا هزار و ۸۰۰ تومان در ميدان تره‌بار عرضه مي‌شود. اين در حالي است كه سيب و پرتقال در تهران كمتر از كيلويي ۲ هزار تومان وجود ندارد و ميوه‌فروشان به راحتي از بالا بردن قيمت‌ها در نبود نظارت بر بازار سود مي‌برند. حسين مهاجران در خصوص كمبود نارنگي در بازار خاطرنشان مي‌كند:بيشترين نارنگي كشور در ساري توليد مي‌شود كه هم اكنون به اتمام رسيده است؛ با كيفيت‌ترين نارنگي هم در بندرعباس توليد مي‌شود كه هر كيلو ۴هزار و ۸۰۰ تومان درجه ۱ آن و ۲ هزار و ۷۰۰ تومان درجه ۲ آن است. اين ميوه هم اكنون قيمت بالايي دارد و مردم مي‌توانند به جاي نارنگي پرتقال بخورند. 

مرغ كيلويي ۷۲۰۰ و گوشت قرمز ۳۱‌هزار تومان
همچنين اخبار رسيده از بازار مرغ و گوشت حاكي از آن است كه مرغ و گوشت منجمد نيز نتوانسته قيمت را كاهش دهد به طوري كه مرغ گرم كيلويي ۷ هزار و ۲۰۰ تومان و گوشت قرمز نيز كيلويي ۳۱ هزار تومان به دست مصرف‌كنندگان مي‌رسد. البته وعده‌اي كه مرغداران مبني بر تأمين بازار هفته‌هاي پاياني اسفند ماه داده‌اند محقق نخواهد شد، زيرا به گزارش خبرنگار ما، به دليل گراني جوجه، توليدكنندگان ترجيح مي‌دهند مرغ را با وزن كم اما گران‌تر به رستوران‌ها بفروشند و ديگر نيازي نيست كه ۴۵ روز به انتظار بنشينند و مرغ‌هاي توليدي را به بازار عرضه كنند، از اين رو پيش‌بيني مي‌شود كه روند افزايشي قيمت همچنان ادامه داشته باشد. اين روند گراني درباره بازار گوشت قرمز نيز وجود دارد و اين بازار به دليل كمبود توليد بيش ازماه‌هاي گذشته دستخوش نوسانات شده است. البته افزايش نرخ ارز نيز در كمبود گوشت بي‌تأثير نبوده است، زيرا دلالان با خروج دام زنده به قيمت پايين دلار دريافت مي‌كنند و به قيمت بالايي مي‌فروشند. هرچند كه مسئولان مربوطه درمقابل گراني‌هاي اخير همچنان سكوت كرده‌اند اما بر كسي پوشيده نيست كه ضعف سازمان‌هاي نظارتي بر بازار و توليد موجب آشفتگي‌هاي اخير بازار در آستانه عيد نوروز شده است و هيچ‌كس پاسخگو نيست. 

اختلاف ۲۰هزار توماني قيمت پسته داخلي و صادراتي
اما آنچه كه اين روز‌ها ستاد تنظيم بازار را گرفتار كرده است، افزايش قيمت پسته است. در سال گذشته در بهمن ماه هر كيلو پسته به قيمت ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان به فروش مي‌رسيد اما امسال به گفته رئيس شوراي اصناف به دليل افزايش نرخ ارز، پسته‌هاي توليدي، صادر شده و به دليل كمبود با افزايش قيمت مواجه شده است و به قيمت ۵۵ تا ۶۵ هزار تومان به فروش مي‌رسد. داستان پسته نيز از مديريت ضعيف بازار ناشي مي‌شود به طوري كه مسئولان مربوطه پيش‌بيني‌هاي لازم را نكرده بودند و با يك حساب سرانگشتي به اختلاف ۲۰هزار توماني قيمت پسته داخلي و صادراتي مي‌توان دست يافت. 

در حالي قيمت پسته خندان در بازار داخلي به كيلويي بيش از ۵۰ هزار تومان رسيده است كه آمار گمرك ايران نشان مي‌دهد در ۱۰ ماهه امسال ارزش هر كيلو پسته خندان صادراتي ايران حدود ۲/۸ دلار بوده است. مقايسه آمار و اطلاعات منتشر شده حاكي از تفاوت فاحش بين قيمت پسته خندان در بازار داخلي و قيمت صادراتي اين محصول است. اگر قيمت متوسط هر كيلو پسته صادراتي را حتي در دلار ۴ هزار توماني نيز ضرب كنيم، چيزي در حدود ۳۲ هزار و ۸۰۰ تومان مي‌شود كه تفاوت فاحشي با قيمت كنوني هر كيلو پسته در بازار يعني ۵۵ هزار تومان دارد. از سوي ديگر در حالي پسته يكي از سودآورترين محصولات صادراتي كشور در حوزه محصولات كشاورزي محسوب مي‌شود كه صادركنندگان فعال در اين حوزه به درستي شفاف‌سازي نكرده‌اند كه با ارز حاصل از صادرات خود چه مي‌كنند. 

البته در يك هفته اخير وزارت صنعت تلاش كرد با تجار بر سر كاهش قيمت‌ها به تفاهم برسد، اما در نهايت با اعلام ممنوعيت صادرات پسته و پلمب انبارها ي پسته، تجار به عرضه پسته ۳۰ هزار توماني در نمايشگاه بهاره رضايت دادند. اما قيمت در بازار همچنان بالاست و حتي بازرسان تعزيرات و سازمان حمايت نيز نتوانستند با جريمه متخلفان قيمت را كاهش دهند. آنچه كه در داستان پسته كاملاً مشهود است، جوسازي تجار براي بالا بردن قيمت اين كالا است. به گفته يك منبع آگاه يكي از تاجران پسته در مهرماه در جمعي دوستانه اعلام كرده كه پسته مورد نياز شب عيدتان را تهيه كنيد، قيمت‌ها به۶۰ هزارتومان مي‌رسد. 

اكنون نيز قيمت‌ها گران شده است، به عبارت ديگر سودجويان از غفلت دولت سوء‌استفاده كردند و با دپو كردن كالاها يا شايعه كمبود در بازار، به افزايش قيمت‌ها دامن مي‌زنند. هرچند كه وزارت صنعت و تجارت تلاش مي‌كند با كالاهاي ذخيره‌سازي در نمايشگاه بهاره اندكي روند گراني را كاهش دهد، اما به قول رئيس شوراي اصناف، اين نمايشگاه‌ها معجزه نمي‌كنند و نمي‌توانند قيمت‌ها را كاهش دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار