کد خبر: 508281
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۵:۱۴
گزارش «جوان» از آرايش سياسي احزاب و گروه‌هاي سياسي در انتخابات 92

اكنون با توجه به ممنوعيت زماني براي تبليغات آشكار، بسياري از كانديداهاي مطرح، در فضاي مجازي تبليغات خود را به گونه‌اي كه تخطي از قانون تلقي نشود، پيش مي‌برند. در ميان اين فعاليت‌ها تاكنون ائتلاف‌ها و پيوندهاي مختلف سياسي و جرياني بر پايه اهداف مشترك شكل گرفته است. 

رقابت انتخاباتي ميان ۳ جريان سياسي
با نگاهي به تركيب كانديداهاي احتمالي كه تاكنون مطرح شده‌اند و تعلقات سياسي و حزبي هر يك از آنان متوجه مي‌شويم كه رقابت انتخاباتي در سال ۹۲ ميان سه جريان «اصولگرايي»، «اصلاحات» و «انحراف- فتنه» پيش خواهد رفت. 

اما اگر دقيق‌تر به مجموعه كانديداهاي مطرح نگاه كنيم، متوجه خواهيم شد كه رقابت اصلي براي انتخابات در سال ۹۲ همچون سال ۸۸ ميان «اصولگرايان» و «اصلاح طلبان» است زيرا حلقه انحرافي و فتنه‌گران براي ظاهرسازي و پنهان كردن ذات و باطن ‌ خود راهي ندارند غير از وصل اعتقادي و معنوي خود به جريانات اصولگرايي و اصلاح‌طلبي. چراكه در حال حاضر اين جريانات داراي رأي در جامعه هستند و بدين ترتيب ائتلاف «انحراف – فتنه» كه زاييده يا به بيان دقيق‌تر زائده سياسي محسوب مي‌شود، در انتخابات براي كسب رأي بيشتر، تعلقات خود به مركز گفتمان‌هاي غالب يعني اصولگرايي و اصلاحات را پنهان نخواهد كرد. 

بديهي است كه در هر صورت با آنكه كانديداهاي اين دو طيف مخدوش تعلقي به «اصولگرايي ناب» يا «اصلاحات ناب» ندارند، اما خود را اصولگرا يا اصلاح طلب معرفي خواهند كرد و حتي هيچ بعيد نيست كه با وارونه‌سازي واقعيت خود را اصولگراي ناب يا اصلاح طلب ناب معرفي كنند و سايرين را خارج شده از خط مردم و اهداف نظام بدانند. 

نقش‌آفريني اين افراد در انتخابات ۹۲ را حتي در صورت رد صلاحيت از سوي شوراي نگهبان باز هم نبايد ناديده گرفت زيرا رسانه‌ها خصوصا فضاي سايبري عرصه نامحدود براي افكار عمومي محسوب مي‌شود كه هر كسي با هر تفكري مي‌تواند به آن ورود پيدا كند و سكان هدايت بخشي از بدنه اجتماعي را در دست گيرد. 

‌ پيگيري انتخابات در اردوگاه اصولگرايان و اصلاح طلبان
در اردوگاه اصولگرايان و اصلاح طلبان در حال حاضر موضوع انتخابات سال ۹۲ به طور جدي در دست پيگيري است. بخشي از اصولگرايان با تشكيل ائتلاف ۱+۲ شامل «علي اكبر ولايتي»، «غلامعلي حداد عادل» و «محمدباقر قاليباف» به دنبال معرفي يكي از اين افراد يا شخصيتي ديگر در دايره اصولگرايي به عنوان نامزد انتخاباتي مورد تأييد و اجماع اصولگرايان هستند. اين ائتلاف كه تا امروز با چندين نفر از اصولگرايان برجسته نظير آيت الله مهدوي كني ديدار كرده است ضمن دعوت از شخصيت‌هاي تاثيرگذار اصولگرا براي پيوستن به اين ائتلاف تأكيد كرده كه نامزد نهايي در هنگام اعلام كانديداتوري به همراه تيم براي تصدي پست‌هاي كابينه وارد مسير انتخابات خواهد شد. 

در جبهه اصلاحات اما هنوز اختلاف و شكاف به طور جدي ديده مي‌شود و هنوز اصلاح طلبان به يك ائتلاف يا اجماع روي يك نفر براي كانديداتوري در انتخابات نرسيده‌اند. آنچه اكنون در ميان اصلاح طلبان بسيار مشهود است، تكذيب هايي است كه در خصوص كانديداتوري اصلاح طلبان شاخص صادر مي‌شود و با اين حساب اصلاح طلبان همچنان داراي شكاف دروني هستند. موضوعي كه در شرايط كنوني از اهميت بالايي برخوردار است. 

اين است كه گفتمان اصولگرايي داراي بيشترين اقبال عمومي در جامعه است و بيشترين تطابق با گفتمان اصيل انقلاب اسلامي را دارد كه بر گرفته از گفتمان امام و رهبري است. گفتمان اصولگرايي همچنين در عمل ثابت كرده كه توان اداره كشور را بيشتر از اصلاح‌طلبي دارد. از سوي ديگر بايد تأكيد كرد كه حضور فتنه‌گران در انتخابات يازدهم رياست‌جمهوري منتفي است؛ زيرا آنها در واقع با حماسه ۹ دي از كانون توجهات مردم خارج شدند. 

راه‌هاي رسيدن به گزينه مطلوب رياست جمهوري يازدهم
با تشخيص معيار «اصولگراي اصلاح طلب» براي رئيس‌جمهور بعدي بايد در پي راه هايي بود كه از ميان كانديداهاي مطرح، شخصي كه مطابق اين معيار است مورد اقبال عمومي قرار گيرد و رأي و نظر مردم اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب به سوي او جلب شود. در ميان مهمترين راه‌هاي ممكن براي رسيدن به اين هدف، بايد به اين مورد اشاره كرد كه تلاش و رايزني براي تحقق اجماع در جبهه اصولگرايان در يك قاعده هدفمند طوري كه آراي انصراف دهندگان به سوي شخص مورد نظر هدايت شود، از مهمترين و در دسترس‌ترين راهكارها به شمار مي‌آيد. ‌ 

ناگفته نماند كه دشمنان داخلي و خارجي براي رسيدن به اهداف خود از مسير انتخابات يازدهم رياست جمهوري، بار ديگر جنگ نرم خود را شدت بخشيده‌اند تا همانند سال ۸۸ پس از «تبليغات رسانه‌اي» به «تشنجات خياباني» دامن بزنند. 

بنابراين اگر بتوان در اين فرصت باقيمانده با برنامه‌ريزي دقيق جلوي حربه‌هاي مجازي اين دشمنان را گرفت، به مراتب ارتفاع پرش آنان از فضاي مجازي به درون صحنه واقعي كمتر خواهد شد و در چنين شرايطي مي‌توان با كمترين هزينه نتيجه كار آنان را طور ديگري رقم زد و آراي ملت در انتخابات ۹۲ را تبديل به يك جشن ملي كرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار