کد خبر: 505850
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
كارشناسان مسائل سياسي در گفت‌و‌گو با «جوان» مطرح كردند
رضا پورعلوي
روز سه شنبه مقام معظم رهبري در ديدار هزاران نفر از مردم قم در بخشي از فرمايش‌هاي خود با انتقاد از برخي اظهارنظرها درباره تشكيك در سلامت انتخابات تأكيد كردند: «معلوم است كه انتخابات بايد آزاد باشد، مگر بيش از ۳۰ انتخابات سه دهه اخير آزاد نبوده است؟ در كدام كشور انتخابات از ايران آزادتر است؟ مراقب باشيد اين حرف‌هاي شما مردم را از انتخابات مأيوس نكند.» 

ايشان با انتقاد از كساني كه سعي مي‌كنند به مردم تلقين كنند كه انتخابات سلامت لازم را ندارد اينگونه رفتارها و سخنان را از ديگر روش‌هايي برشمردند كه به تحقق اهداف دولت‌هاي مستكبر كمك مي‌كند. 

موضوع « انتخابات آزاد» طرحي است كه از مدت‌ها پيش توسط برخي از جريانات سياسي مطرح شده است و به گفته صاحبنظران‌، بحث انتخابات آزاد رمز آشوب در سال ۹۲ است.
خبرنگار روزنامه جوان در اين باره با برخي از كارشناسان سياسي گفت و گو كرده است كه در ادامه مي‌خوانيم. 

طرح انتخابات آزاد در مسير طلبكاري از نظام
مجتبي شاكري، عضو شوراي مركزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي در اين ارتباط با خبرنگار روزنامه جوان گفت‌و‌گو كرد و گفت: اتفاقي كه در انتخابات‌هاي گذشته بر سر برخي گروه‌هاي سياسي آمد اين بود كه مورد اقبال مردم قرار نگرفتند و رأي مردم به رقباي آنها بود، از اين رو حيثيت سياسي خود را به طلبكاري از نظام پيوند زدند. 

وي ادامه داد: در سال ۸۸ خواسته اين افراد شكل جديدتري گرفت و رفتند به دنبال بحث تقلب در انتخابات و اين اتهام بزرگ را به نظام جمهوري اسلامي نسبت دادند. البته آنها در سال ۸۴ هم به گونه ديگري همين موضوع را عنوان كردند كه البته به هدف خود نرسيدند. اما در سال ۸۸ برنامه آنها اوج و شكل براندازي به خود گرفت. 

شاكري تصريح كرد: «تقلب» رمز آشوب آنها در سال ۸۸ بود كه فتنه‌اي عميق را به راه انداخت. بر اين اساس اين مجموعه در انتخابات آينده هم خود را طلبكار مي‌داند و همچنان به موازات صبوري نظام بر طلبكاري خود مي‌افزايند و شعار انتخابات آزاد را مطرح مي‌كنند با اين هدف كه هر آنچه اتهامات آنها در سال ۸۸ بوده نه تنها ناديده گرفته شود بلكه روان‌سازي شود و علت آن به آزاد نبودن انتخابات برگردد تا بتوانند بار ديگر در انتخابات سال ۹۲ حضوري طلبكارانه داشته باشند. اين فعال سياسي با بيان اينكه چنين بحث هايي در ماه‌هاي آينده هم احتمال تداوم دارد گفت: اين موضوعات از بيرون هم دنبال مي‌شود تا شايد بتوانند شرايط كشورمان را به شرايط برخي از كشورهاي منطقه پيوند بزنند و از اين دريچه تشنجات روحي رواني در جامعه ايجاد كنند تا به اهداف خود برسند.
وي با بيان اينكه اگر طرح چنين مسائلي در كشور با آگاهي و تعمدي دنبال شود، خيانت به كشور است، خاطرنشان كرد: رسانه‌ها و سايت‌هاي انقلابي بايد در اين زمينه به مردم آگاهي بدهند و سطح تحليل مردم را نسبت به اهداف دشمنان داخلي و خارجي بالا ببرند. 

انتخابات آزاد، طرحي براي محدود كردن آزادي مردم در انتخابات
الهام امين‌زاده، يكي ديگر از كارشناسان مسائل سياسي در اين زمينه به روزنامه جوان گفت: مقام معظم رهبري در فرمايش‌هاي خود از دو جنبه اين بحث را مورد توجه قرار دادند؛ از يك جنبه سايت‌ها و رسانه هايي كه مي‌خواهند فضاي متشنجي را در جامعه ايجاد كنند و آرامش در انتخابات را به مسائل فرعي گره بزنند و از يك جنبه ديگر ايشان به افرادي تذكر دادند كه خواسته ناخواسته اين فضا را ملتهب و پازل دشمن را تكميل مي‌كنند. 

وي تصريح كرد: آنها با طرح مسائلي از جمله انتخابات آزاد در عين حال كه خود مي‌دانند تمام انتخابات‌هاي گذشته در كشور آزاد بوده، قصد دارند فضاي سال ۹۲ را امنيتي كنند و آرامش مردم را به هم بريزند؛ زيرا مردم در آرامش بهتر مي‌توانند فضاي سياسي و اجتماعي كشور را رصد كنند و با مطالعه و دقت بيشتري رأي دهند. 

امين‌زاده خاطرنشان كرد: آنها به خوبي مي‌دانند كه اگر مردم در شرايط عادي پاي صندوق‌هاي رأي حاضر شوند، امتيازي كسب نخواهند كرد و بنابراين مي‌كوشند با طرح مباحثي نظير انتخابات آزاد، آزادي مردم در انتخابات را در يك فضاي متشنج محدود كنند و سپس علت شكست خود را نيز به اين مباحث و مسائل مربوط بدانند. 

تبليغات انتخاباتي روي تابلوي انتخابات آزاد
غلامرضا كرمي از ديگر كارشناسان مسائل سياسي در اين باره گفت: در طول ۳۳ سال گذشته تمام انتخابات‌ها در كشورمان آزاد بوده اما از آنجا كه برخي تبليغات انتخاباتي خود را آغاز كرده‌اند، طرح اين مباحث را براي خود برگزيده‌اند. وي افزود: در طول تمام انتخابات‌هاي گذشته معتمدين مردم و جريانات سياسي مختلف پاي صندوق‌هاي رأي بودند و سلامت و آزادي در انتخابات را تأييد كرده‌اند. كرمي گفت: با اين حال برخي از سياسيون و سايت‌هاي خبري درصدد تضعيف روحيه و اميد مردم برآمده‌اند، زيرا مي‌دانند در شرايط تقويت اميد مردم احتمال رأي‌آوري ندارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار