کد خبر: 484502
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۸
فارس: بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل به منظور شرکت در اجلاس غیرمتعهد‌ها ظهر روز چهارشنبه برای سفر سه روزه وارد تهران شد و عصر روز جمعه تهران را ترک کرد.

دبیرکل سازمان ملل در این سفر سه روزه با مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد، «سفر سه روزه» دبیرکل سازمان ملل برای شرکت در اجلاس تهران به لحاظ کمی و کیفی قابل ملاحظه و تامل است چراکه وی اکثر سفرهای مهم خود را حتی به کشورهای اروپایی چند ساعته انجام می‌دهد و برخلاف انتظار کار‌شناسان، وی به جای چند ساعت، چند روز در تهران ماند.

* بان‌کی‌مون با رهبر انقلاب، احمدی‌نژاد، لاریجانی و جلیلی دیدار کرد

بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل در سفر سه‌روزه خود به تهران، در ضیافت ناهار علی‌لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و ضیافت شام سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی شرکت و با آن‌ها درباره مباحث مختلف منطقه‌ای گفت‌وگو کرد. دبیرکل سازمان ملل همچنین با رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس‌جمهور دیدار و گفت‌وگو کرد در دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه سخنرانی کرد و در پایان در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرد.

گزارش پیش رو، چرایی سه‌روزه بودن سفر دبیرکل و اهمیت این سفر را در گفت‌وگو با کار‌شناسان بررسی می‌کند.

*تأثیرگذاری ایران بر تحولات منطقه مهم‌ترین پیام سفر بان‌کی‌مون به تهران

«منصور حقیقت‌پور» نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌ خارجی مجلس علت سه‌روزه بودن سفر دبیرکل سازمان ملل به تهران را نشان از تأثیرگذاری ایران بر تحولات منطقه دانست و گفت: بان‌کی‌مون برای مذاکره درباره مشکلات منطقه چاره‌ای جز گفت‌وگو با مقامات ایرانی ندارد و بر همین اساس وی به بهانه شرکت در اجلاس عدم تعهد سفری چند روزه به تهران داشته است تا درباره سوریه و برخی کشورهای منطقه با ایرانی‌ها گفت‌وگو کند. نقش و تاثیرگذاری ایران بر تحولات بین‌المللی مهم‌ترین پیام حضور دبیرکل سازمان ملل در تهران بود.

* درخواست بان‌کی‌مون از ایران برای حل مشکلات منطقه نشان از اهمیت این سفر داشت

«سیدحسین نقوی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی می‌گوید: بان‌کی‌مون برای استفاده از ظرفیت دیپلماتیک جنبش عدم تعهد سفر خود به تهران را سه‌روزه کرد تا با رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت‌وگو کند؛ وی در این دیدار‌ها تلاش کرده است تا از ایران برای حل مشکلات منطقه‌ای کمک بگیرد. درخواست کمک از ایران برای حل مشکلات منطقه پاسخ روشنی به اهمیت این سفر است.

دبیرکل سازمان ملل به محض ورود به تهران درباره سوریه و حل مشکل سوری‌ها در جمع خبرنگاران سخن گفت. وی در جمع خبرنگاران با اشاره به نقش تأثیرگذار ایران بر حل مشکلات منطقه‌ از تهران برای حل مشکل سوریه تلویحاً کمک خواست. برنامه فشرده بان‌کی‌مون در ایران از دیگر مباحثی است که می‌توان به عنوان موضوع مهم در سفر دبیرکل سازمان ملل به تهران به آن اشاره کرد.

*بان‌کی‌مون برای دفاع از اعتبار و استقلالش به تهران آمد

«مراد عنادی» کار‌شناس مسائل سیاسی نیز در این باره گفت: دبیرکل سازمان ملل با وجود فشار‌ها و سنگ اندازی‌های صورت گرفته، سفری سه روزه برای شرکت در نشست بزرگ نم به تهران انجام داد. اهمیت این سفر در نقش و جایگاه ایران به عنوان میزبان این اجلاس که دارای قدرت منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای است، نهفته بود. اهمیت رایزنی درباره سوریه و نقش سوریه در تحولات عراق و افغانستان، اهمیت رایزنی و گفتگو با مقامات ایرانی درباره بحث هسته‌ای و مذاکره درباره اتهاماتی در زمینه حقوق بشر و تروریسم که غرب متوجه ایران کرده، مهم‌ترین عاملی بود که بان‌کی‌مون را به تهران کشاند. عامل دیگر این بود که ایران یک کشور تاریخی با سابقه فرهنگی و تمدنی است و این موضوع را‌بان کی مون در نشست خبری خود در فرودگاه مهرآباد اعلام کرد. به نظر می‌رسد دبیرکل سازمان ملل از نتایج سفر خود به تهران رضایت داشته باشد.

عنادی همچنین گفت:‌بان کی‌مون برای دفاع از اعتبارش به ایران سفر کرد و با رد درخواست غربی‌ها برای عدم شرکت در اجلاس تهران، نوعی استقلال عمل از خودش نشان داد و می‌خواست بگوید کاملا پیرو سیاست‌های آمریکا نیست.

*بان‌کی‌مون خواست بگوید بدون ایران مشکلات منطقه حل شدنی نیست

«جواد جهانگیرزاده» نماینده مردم ارومیه و دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره فشردگی برنامه‌های بان‌کی‌مون توضیح داد: دبیرکل سازمان ملل در تمام مدت حضور در تهران سعی کرد از این فرصت برای حل مشکلات منطقه استفاده کند. وی در دیدارهایی که با مقامات ایرانی داشت به نقش مهم و تاثیرگذار ایران در معادلات منطقه‌ای تاکید کرد. بان‌کی‌مون با سفر به تهران به کسانی که می‌خواهند نقش ایران را در معادلات منطقه‌ای نادیده بگیرند پاسخ روشن و صریح داد و اعلام کرد بدون ایران هیچ مشکل منطقه‌ای قابل حل نیست.

* قدرت دیپلماتیک ایران مهم‌ترین پیام سفر بان‌کی‌مون به تهران است

برخی کار‌شناسان حضور بان‌کی‌مون در ایران را شکست دیپلماتیک آمریکا خوانده و اعلام کردند پاسخ منفی دبیرکل سازمان ملل به مخالفان سفرش به تهران، قدرت دیپلماتیک ایران را ثابت کرد. «علاءالدین بروجردی» رئیس‌ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره حضور بان‌کی‌مون در ایران، گفت: غربی‌ها انتظار داشتند بان‌کی‌مون به خواسته آن‌ها مبنی بر عدم حضور در تهران تن دهد، اما قدرت دیپلماتیک ایران دبیرکل سازمان ملل را به تهران کشاند. قدرت دیپلماتیک ایران مهم‌ترین پیام سفر بان‌کی‌مون به تهران است.

*حضور بان‌کی‌مون در ایران شکستی غیر قابل انکار برای آمریکا بود

«عوض حیدرپور» دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه «بان‌کی‌مون با حضور در ایران به دنیا اعلام کرد که انزوای سیاسی ایران توهم آمریکا و رژیم صهیونیستی است»، گفت: حضور سه روزه بان‌کی‌مون در تهران پاسخ روشنی به آمریکا و رژیم صهیونیستی بود. حضور‌بان کی مون در تهران تاکید بر قدرت سیاسی ایران در مناسبات بین‌المللی و شکستی غیر قابل انکار برای آمریکا و رژیم صهیونیستی بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار