کد خبر: 475554
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۱ - ۰۰:۰۰
دومينوي تهديد به خروج از يورو به فنلاند رسيد
در اين ميان يونان هم از طلبكاران خود وقت خواست و قبرس بحران‌زده براي دريافت كمك دست به دامن روس‌ها شد تا وضعيت نابسامان اقتصادي رئيس صندوق بين‌المللي پول را نيز به زبان آورد و بگويد كه همزمان با نمايان شدن نشانه‌هايي از كاهش رشد اقتصادي كشورهاي توسعه‌يافته و همچنين كشورهاي بزرگ در حال ظهور، چشم‌انداز اقتصاد جهاني بسيار نگران‌كننده‏تر مي‌شود. كريستين لاگارد در سخنراني روز گذشته خود در توكيو اعلام كرد: در چند ماه گذشته، چشم‌انداز جهاني براي اروپا، امريكا و بازارهاي در حال ظهور بزرگ نگران‌‌كننده‌تر شده است.
 
وي ادامه داد: به همين دليل نيز صندوق بين‌المللي پول برخي از پيش‌بيني‌هاي اقتصادي خود را براي اواخر اين ماه كاهش مي‌دهد چراكه اطلاعات به‌دست‌آمده از اقتصاد كشورهاي بزرگ و همچنين در حال ظهور در ماه‌هاي اخير به شدت افت داشته است. بنابر اين گزارش، صندوق بين‌المللي پول در نظر دارد ويرايش جديد گزارش چشم‌انداز اقتصادي جهاني را كه پيش‌تر منتشر كرده بود، مجدداً در تاريخ ۱۶ ژوئيه ارائه دهد. بنا بر گزارش منتشر شده صندوق بين‌المللي پول در ماه آوريل، ميزان رشد اقتصادي براي امسال ۵/۳ درصد پيش‌بيني شده بود و براي سال ۲۰۱۳ نيز ۱/۴ درصد تخمين زده شده بود. 

تهديد فنلاند به خروج از حوزه يورو
همزمان با اين اظهارات لاگارد، يوتا اورپيلينن وزير دارايي يونان با اشاره به وضعيت بحراني يورو، تهديد به خروج كشورش از منطقه يورو كرد. 

اورپيلينن در مصاحبه‌اي گفت: « فنلاند عضو منطقه يورو است و ما معتقديم كه اين كشور بايد از اين منطقه استفاده كند.» وي افزود: «فنلاند به هر بهايي در اتحاديه اروپا باقي نخواهد ماند و همه تدابير انديشيده شده‌اند تا اين كشور از منطقه يورو خارج شود.» 

وي همچنين با اشاره به ديدار وزراي دارايي اروپا در بروكسل در دوشنبه آتي، خواستار رايزني با توجه به نشست هفته گذشته شد. از سوي ديگر آنتونيوس ساماراس، نخست‌وزير يونان از اتحاديه اروپا و صندوق بين‌المللي پول خواست براي اجراي شرايط سياست‌هاي رياضتي زمان بيشتري به اين كشور داده شود تا اين كشور كه براي پنجمين سال متوالي در شرايط ركود قرار دارد، با مشكلات كمتري در اجراي اين طرح‌ها روبه‌رو شود. ساماراس كه در پارلمان اين كشور در حال تشريح برنامه چهارساله خود بود، با اعلام اينكه سعي مي‌كند با خصوصي‌سازي از خروج يونان از حوزه يورو جلوگيري كند، افزود: ما خواهان آنيم تا اصلاحات نه در دو سال بلكه در زماني ديرتر انجام گيرد.
 
او در مقابل اين خواسته خود، قول داد كه دولت او به تمام تعهداتي كه پيش از اين به سران اروپايي داده شده، عمل كند. بسياري از مقامات اروپايي بارها يونان را به اخراج از حوزه يورو تهديد كرده‌اند و شرط باقي ماندن اين كشور در حوزه يورو را پايبندي به تمام تعهدات مالي داده شده به اتحاديه اروپا عنوان كرده‌اند. 

در حال حاضر يونان با تن دادن به خواسته‌ها و طرح‌هاي اتحاديه اروپا موفق شده تا كمك مالي ۱۳۰ ميليارد يورويي را به‌دست آورد، اما نخست‌وزير اين كشور و متحدان وي در نظر دارند تا اين توافقنامه را مجدداً به بحث و مذاكره بگذارند تا از حذف بيشتر مشاغل در اين كشور جلوگيري كنند و بيشتر از اينكه بر اقدامات رياضتي متمركز شوند، تمركز خود را به رشد اقتصادي معطوف دارند. 

درخواست كمك قبرس از روسيه
دولت قبرس در حالي از اول جولاي رياست دوره‌اي اتحاديه اروپا را بر عهده گرفته كه به دليل مشكلات اقتصادي شديد از دولت روسيه درخواست ۵ ميليارد يورو كمك مالي كرده است. آنتون سيلوانوف، وزير اقتصاد روسيه اظهار داشت كه دولت قبرس به منظور رهايي از مشكلات شديد اقتصادي حاكم بر اين كشور از دولت مسكو درخواست ۵ ميليارد يورو كمك مالي كرده است. وزير اقتصاد روسيه در ادامه خاطرنشان كرد در خلال تصميم‌گيري در مورد كمك يا عدم كمك مالي به قبرس به تصميمات اتحاديه اروپا در همين راستا توجه خواهند نمود. 

از سوي ديگر ديميتريس هريستوفياس، رهبر قبرس در سخنراني خود در پارلمان اروپا اظهار داشت كه پيشنهاد روسيه به قبرس براي اعطاي كمك مالي از پيشنهاد اتحاديه جذاب‌تر است، زيرا روسيه شرايط زيادي مطرح نكرده است. 

مقامات اتحاديه اروپا و صندوق بين‌المللي پول نياز قبرس براي گذر از بحران مالي را ۱۰ ميليارد دلار برآورد كرده بودند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار