کد خبر: 470154
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۱۲
«جوان» گزارش مي‌دهد
روز گذشته نخستين جلسه از نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي، با قرائت پيام رهبر معظم انقلاب كليد خورد. حضرت آيت الله خامنه‌اي در اين پيام با تأكيد بر لزوم احصاي اولويت‌هاي كشور، نمايندگان را به اهتمام در قانونگذاري مناسب، براي جايگاه شايسته اين اولويت‌ها فراخواندند. با عنايت به فرمايشات حضرت آيت الله خامنه‌اي، بسياري از اولويت‌هاي كشور در حوزه‌هاي مردمي و اجتماعي است؛ اولويت‌هايي كه برخي از آنها مطالبه رهبري و وظيفه قانوني نمايندگان، توجه و تسهيل دستيابي به آنها با ابزار قانون است.
مجلس شوراي اسلامي مهم‌ترين و مردمي‌ترين قواي سه‌گانه كشور است كه از اصل ۶۲ تا ۹۰ قانون اساسي را به خود اختصاص داده است. نمايندگان مجلس به نمايندگي از مردم كشور حتي قدرت استيضاح و اعلام بي‌كفايتي رئيس قوه مجريه را دارند. اعضاي خانه ملت مي‌توانند با تصويب قوانين و ارائه طرح ها، فضاي اجتماعي - سياسي و فرهنگي جامعه را مديريت كنند. با اين وجود، اما بسياري از طرح‌ها و لوايح مهم اجتماعي هست كه در كميسيون‌هاي مجلس معطل مانده است و بنا به تأكيد رهبر فرزانه انقلاب، اولويت‌هاي بسياري نيز وجود دارد كه هنوز به درستي به آن پرداخته نشده است.
نامگذاري امسال با عنوان «توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني » در عمل وظايف تمام دستگاه‌ها و نهاد‌ها از جمله مجلس شوراي اسلامي را مشخص مي‌كند. مجلس نهم نيز بايد با تصويب قوانين حمايتي مانند ممنوعيت يا ضابطه‌مند شدن تبليغ كالاهاي خارجي در راستاي اين مهم حركت كند. همچنانكه مجتبي رحماندوست، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي قول پيگيري قانون منع تبليغات اجناس و كالاهاي خارجي در سطح شهرها را در مجلس نهم داده است.
زخم‌هاي كهنه نظام سلامت و مرهم مجلس نهم
يكي از مهم‌ترين مطالبات حضرت آيت‌الله خامنه‌اي موضوع سلامت است. ايشان همواره خطاب به مسئولان تأكيد داشته‌اند كاري كنيد كه مردم جز غم و رنج بيماري مشكل ديگري نداشته باشند.
با اين وجود اما گره‌هاي كور بسياري بر سر راه سلامت كشور وجود دارد؛ گره هايي كه تلاش مجالس قبل براي گشايش آن چندان به نتيجه نرسيده است و مي‌طلبد تا مجلس نهم با اقتداري بيشتر وارد اين موضوع شود.
بيمه‌هاي رنگارنگ و متفاوت سلامت و لزوم يكسان‌سازي اين بيمه‌ها يكي از چالش‌هايي است كه چهره عدالت در سلامت را مخدوش ساخته است و با وجود تكليف قانون پنجم توسعه بر تجميع بيمه‌ها و تشكيل شوراي عالي بيمه سلامت ايرانيان، دولت هنوز زير بار اجراي اين قانون نرفته است. «زير ميزي »، خالي بودن مناطق محروم از امكانات بهداشتي ـ درماني مناسب و فرار پزشكان از اين مناطق، چالش هميشگي ميزان افزايش تعرفه‌هاي درمان، افزايش پرداخت از جيب مردم تا حدود ۸۰ درصد بر خلاف قانون، ضعف قانوني براي برخورد با متخلفان عرصه سلامت و چالش‌هاي دارويي و تجهيزات پزشكي مانند قاچاق و توزيع اجناس قاچاق و تقلبي نمونه هايي از زخم‌هاي كهنه، ولي درمان نشده نظام سلامت است كه نمايندگان مجلس مي‌توانند با ابزار قانون آن را التيام بخشند.
آقايان نماينده! خانم‌ها را فراموش نكنيد
در مجلس نهم نمايندگان زن راه يافته به بهارستان در اقليت به سر مي‌برند، اما نمايندگان مرد منتخب نيز نبايد از خاطر ببرند حداقل نيمي از مجوز راهيابي آنان به مجلس، با رأي بانوان جامعه صادر شده است و اين نيمه مهم جامعه از بهارستاني‌ها مطالباتي بجا دارند. يكي از اين خواسته‌ها بيمه زنان خانه‌دار است؛ موضوعي كه دهه اول عمر خود را پشت سر مي‌گذارد، اما هنوز به سرانجام نرسيده است و انتظار مي‌رود منتخبان مجلس نهم رسيدگي به اين مهم و فراهم آوردن زير‌ساخت‌هاي لازم آن را در دستور كار خود قرار دهند. تصويب قوانين و ارائه طرح‌هايي براي تحكيم بنيان خانواده از اولويت‌هاي مهمي است كه مجلس نهم وظيفه پرداختن به آن را دارد. همچنين انتظار مي‌رود بررسي و تصويب لايحه تامين امنيت زنان در خانواده به مجلس نهم برسد.
به داد محيط زيست برسيد
چالش‌هاي زيست محيطي فراواني محيط زيست كشورمان را گاهي به مرز نابودي كشانده و گاهي بخش‌هايي آز آن را بي‌صدا نابوده كرده است. معضل ريز‌گردها بخشي از اين چالش‌هاست كه به دليل بحراني شدن براي همه مردم و حتي مسئولان ملموس‌تر شده و آنها را به تقلايي هرچند ضعيف و بي‌اثر وا داشته است. لازم است تا مجلس نهم با رصد خلاهاي قانوني در اين زمينه تا دير نشده به داد محيط زيست برسد.
كنترل فضاي مجازي با مجوز قانون
فضاي مجازي نيز اين روزها به يكي از گلوگاه‌هاي تاثير گذار در كشور تبديل شده است؛ گلوگاهي كه طيف جوانان و نوجوانان را در چنبره خود گرفته و در كنار فراهم آوردن فرصت‌هاي آموزشي، پژوهشي و خدماتي، گاهي دام‌هايي خطرناك بر سر راه آنان پهن مي‌كند و به تهديدي بزرگ بدل مي‌شود. افزايش آمار جرائم سايبري گواهي بر حساسيت فضاي مجازي و چالش‌هاي آن است. از همين رو رهبر معظم انقلاب فرمان تشكيل شوراي عالي فضاي مجازي را دادند و مجلس نهم با تصويب قوانين مناسب و كارشناسي شده بايد در راستاي اهداف اين شورا حركت كند.
اسلامي شدن آموزش، آموزش عالي و جامعه
طرح حجاب و عفاف و طرح ساماندهي مد و لباس نيز از قوانين مصوب دوره‌هاي پيشين مجلس است، اما از منتخبان مجلس نهم انتظار مي‌رود براي بازگرداندن دولت به ريل قانون پذيري و اجراي اين مصوبات وامانده در اجرا، تمام هم و غم خود را به كار گيرند.
اسلامي شدن دانشگاه ها، اصلاح ساختار آموزش و پرورش، بومي‌سازي علوم انساني و پيگيري جدي مطالبه رهبري در جنبش نرم افزاري و توليد علم نيز از اولويت‌هاي آموزشي – پژوهشي كشور است.
فراهم آوردن زير‌ساخت‌هاي لازم و تسهيل در امر ازدواج جوانان، قوانين و مصوبات در راستاي رفع موانع اشتغال و همچنين شناسايي منابع و مبارزه با عرفان‌هاي كاذب از ديگر وظايف مجلس در حوزه‌هاي اجتماعي است.
به هر رو سال فرصت زيادي نيست به خصوص با اين همه كار بر زمين مانده و اولويت، پس بهارستاني‌ها بايد عزمشان را براي اهتمام در رسيدگي به اولويت‌ها جزم كنند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار