کد خبر: 470019
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۰:۰۰
«جوان» از وضعيت نابسامان تفرجگاه‌ها گزارش مي‌دهد
محمد خورشيدي - محسن جعفري |  در هياهوي ترافيك، آلودگي و مشغله‌هايي كه افراد و خانواده‌ها دارند، پارك‌ها و تفرجگاه‌ها، پناهگاهي است تا خانواده‌ها و شهروندان با رفتن به اين اماكن، كمي روح خود را جلا دهند و از خستگي كارهاي روزمره بكاهند، اما وضعيت پارك‌ها به گونه‌اي شده است كه بسياري از خانواده‌ها ترجيح مي‌دهد خود و فرزندانشان، مشاهده‌كننده صحنه‌هايي كه در اين اماكن رخ مي‌دهد، نباشند. پارك‌ها به اماكني براي ارتباطات مختلط دختر و پسر، فروش مواد مخدر، سگ‌گرداني و خودنمايي با موتور تبديل شده است.
بازي‌هاي مختلط
واليبال، بدمينتون، وسطي و از اين دست بازي‌ها اين روزها در پارك ها، به صورت مختلط انجام مي‌شود و در اين اختلاط، حريم‌هاي روابط محرم و نامحرم ناديده گرفته مي‌شود. علاوه بر اينكه بازي‌ها مختلط انجام مي‌شود، وضعيت پوشش دختران و پسران حاضر در اين بازي‌ها قابل انتقاد است. خانواده‌هايي كه با نوجوانان و جوانان خود در پارك‌ها براي تفريح و استراحت ساكن شده‌اند، همواره بايد شاهد صحنه‌هاي ارتباط مختلط پسران و دختراني باشند كه بازي، فقط به عنوان يك ابزار و بهانه براي آنان مطرح است؛ ابزار و بهانه‌اي براي زيرپاگذاشتن خواسته يا ناخواسته حريم‌ها و ارزش‌هاي اخلاقي. فرزندان اين خانواده‌ها هم بيننده اين بدآموزي‌ها هستند و اين صحنه‌ها در ذهن آنها حك مي‌شود و چون در محيط عمومي شاهد چنين رفتارهايي هستند، به مرور، اين رفتارها را طبيعي و خالي از اشكال تلقي خواهند كرد.
سگ گرداني مد بالا شهري پارك ها
سگ‌گرداني يكي ديگر از رفتارهاي نابهنجاري است كه در پارك‌ها به ويژه در پارك‌هاي محلات شمال شهر مشاهده مي‌شود. برخي جوانان و حتي سالمندان در حالي وارد پارك مي‌شوند كه هر كدام، يك سگ همراه دارند.
علاوه بر سگ، اين روزها گربه‌گرداني و ميمون‌گرداني هم در پارك‌ها مد شده است. افرادي كه حيوان دارند در پارك‌ها دور همديگر جمع مي‌شوند و به خاطر حيوان خود به همديگر فخر مي‌فروشند!
استعمال سيگار توسط بانوان ممنوع نيست!
رفتار ديگري كه كم كم به يك عادت و رفتار طبيعي در پارك‌ها بدل مي‌شود، استعمال سيگار توسط دختران جوان يا زنان است. پيش از اين، زنان و دختران در پارك‌ها و تفرجگاه‌ها قليان مي‌كشيدند، اما مدتي است كه سيگار كشيدن بانوان هم به رفتارهاي نابهنجار پاركي اضافه شده است!
فروش مواد در پارك ها
موادفروشان خرده پا به راحتي در پارك ها، انواع مواد مخدر را مي‌فروشند و از اين كار هم ابايي ندارند. البته بعد از حضور مستمر نيروي انتظامي در پارك‌ها، موادفروشان در مناطق خاص و دور از ديد پارك‌ها مواد خود را آب مي‌كنند. فروش مواد و مشاهده اين صحنه توسط خانواده‌ها هم از ديگر بدآموزي‌هايي است كه در پارك‌ها وجود دارد.
موتور سواري در پارك
يكي ديگر از رفتارهاي نابهنجاري كه در پارك‌ها مشاهده مي‌شود، موتور‌سواري و نمايش با موتور است كه بيشتر در مناطق پايين شهر قابل رويت است. موتور‌سواران با وجود موانعي كه در ابتداي پارك‌ها گذاشته شده است، بازهم بدون هيچ ابايي وارد پارك‌ها مي‌شوند تا باعث بر هم خوردن آسايش بسياري از شهروندان درون پارك شوند و جدا از آرامش، امنيت اين افراد را هم تهديد كنند.
رفتارهاي زشت و اختلاطي!
يكي ديگر از رفتارهاي زننده‌اي كه در پارك‌ها به چشم مي‌خورد، روابط دور از اخلاق برخي دختران و پسران است كه قيد اين رفتارها در اين گزارش مقدور نيست!
مزاحمت‌هاي پاركي
مزاحمت‌هاي موجود در پارك بخصوص در ساعات پاياني شب‌ها از ديگر رفتارهاي ناهنجار درون پارك‌ها به حساب مي‌آيد. اين پديده بسيار رايج شده در حالي رخ مي‌دهد كه بسياري از شهروندان با گله مندي از اين نوع مزاحمت‌ها، خواستار برخورد قاطع پليس با اين افراد شده اند؛ افرادي كه از خلوتي و گاهي تاريكي پارك‌ها در شب براي ايجاد مزاحمت براي دختران و حتي زنان استفاده مي‌كنند.
پليس دست به كار شده است
با اين حال، طرح نظارت بر پارك‌ها طي روزهاي گذشته از سوي پليس پايتخت به اجرا درآمده است، اما بي‌ترديد وجود چنين طرح‌هايي كه مقطعي است نمي‌تواند چندان راهگشا باشد و بايد در اين ارتباط فكري اساسي كرد و طرحي كارگشا درانداخت.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار