کد خبر: 449007
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۷
گفت‌وگوي اختصاصي «جوان» با بهترين وزنه‌بردار مسابقات جوانان جهان

محسن جعفري: در عين جواني توانسته در تيم ملي بزرگسالان جاي ثابتي را براي خود دست و پا كند. بي‌ترديد اگر كسي تلاش كند مي‌تواند در آينده‌اي نزديك در كنار بهداد سليمي به يكي از بهترين وزنه‌برداران تاريخ وزنه‌برداري كشور تبديل شود.
راه طويلي هم پيش روي اوست. كيانوش رستمي كه در ساليان گذشته توانسته اعتباري براي خود در جهان پيدا كند اكنون از آرزويش كه كسب مدال در المپيك است سخن مي‌گويد.
كاري كه با اين آمادگي كه در نزد او مي‌بينيم چندان هم بعيد به نظر نمي‌آيد. كسب دو مدال طلاي جهاني در دو سال اخير كار چندان كوچكي نيست اما رستمي جوان توانسته از پس اين كار دشوار برآيد و در دوره گذشته مسابقات جوانان جهان هم عنوان بهترين وزنه‌بردار مسابقات را هم به دست آورد.
هنوز هم يادمان نرفته زماني را كه قصد داشت در دسته ۷۷ كيلو مسابقات جهاني پولاد سرد را بالاي سر ببرد به يكباره فريادش به آسمان بلند شد. پارگي آرنجش سبب شد تا او به دستور كوروش باقري به يك وزن بالاتر بيايد و در دسته ۸۵ كيلو هنرنمايي كند.
آكادوف روس حتي تصورش را هم نمي‌كرد كه چنين وزنه‌برداري در طي يك سال بتواند مچ او را زمين بزند و در اين فاصله كوتاه كاري كند كارستان و خود سكوي نخست جوانان جهان را در اختيار گيرد و پرچم مقدس كشورمان را به اهتزاز در آورد.
نسل جديد و جوان وزنه‌برداران كشورمان پس از گذشتن از ساليان تيره و تار، اكنون به فكر افتخارآفريني در ميدان پاريس هستند. ميداني كه اين روزها كوروش باقري با تمام توانش پولادمردان را براي درخشش در آن آماده و مهيا مي‌كند.
اما مصدوميت شديد كيانوش رستمي سبب شد تا سراغ وي برويم و گفت‌وگويي كوتاه با وي ترتيب دهيم تا از چند و چون مصدوميت او باخبر شويم.
به نظر مي‌رسد با مصدوميت سختي روبه‌رو شده باشيد؟
همين‌گونه است و چند وقتي است كه با اين مصدوميت دست و پنجه نرم مي‌كنم.در واقع پيش از مسابقات جوانان جهان دچار اين مصدوميت شدم. اكنون هم دكتر معالجم قرار است پلاسماي خونم را بگيرد و به زانوي من تزريق كند تا شرايطم مساعد شود.
بسياري تمرينات باقري را دليل اصلي مصدوميت‌هاي چند وقت اخير وزنه‌برداران مي‌دانند. شما چنين نظري نداريد؟
بر اثر مرور زمان زانوي من اين طور شده است. اتفاقاً اين نوع تمرين و فشار بالا اما اصولي و علمي برخلاف اعتقاد برخي،‌باعث آماده شدن و بالارفتن قدرت و توان ركوردي بچه‌هاي ملي پوش مي‌شود. من با اينگونه تمرين‌ها موافقم و هيچ وقت از زير آن شانه خالي نمي‌كنم. اين اردوها و تمرينات مي‌تواند در مسابقات جهاني به كارمان بيايد تا آماده‌تر به مسابقات اعزام شويم. آسيب ديدگي من با ساير نفرات فرق دارد. من يك‌سالي است كه آسيب ديده‌ام و اكنون در اوج آسيب‌ديدگي به سر مي‌برم. من در مسابقات جهاني هم با همين درد وزنه زدم اما اكنون ديگر توانش را ندارم.
فكر مي‌كنيد بتوانيد با اين شرايط به مسابقات جهاني برسيد؟
۲۰ روز فرصت هم براي من كافي است. در همين فرصت كوتاه هم مي‌توانم به مدال جهاني فكر كنم. شك نداشته باشيد كه اگر زانويم خوب شود و با سلامت كامل روي تخته حاضر شوم طلاي دسته ۸۵ كيلو دنيا را به دست مي‌آورم.
من تازه ابتداي كار هستم و تمام فكر و ذهنم كسب طلاي جهان و المپيك است.
چند نفر از وزنه‌برداران هم به دليل فشار تمرينات اردو را ترك كردند؟
من معتقدم كه اگر وزنه‌برداري تمرينات باقري را به خوبي انجام دهد و از آن سربلند خارج شود مي‌تواند در المپيك مدال هم بگيرد. بر همين اصل هم تمرينات او را خوب و مؤثر مي‌دانم و طي چند سال قبل همگان ديده‌اند كه چه نتايج خوبي را كسب كرده‌ايم. به شخصه در مسابقات جوانان جهان شاهكار كردم و اين را همه مي‌گويند. كمتر كسي است كه در جوانان جهان بتواند ركورد بزرگسالان را بزند.
مشكل خروج از كشور هم يكي ديگر از دغدغه‌هاي شما بود. فكر نمي‌كنيد براي اين مشكل بايد چاره‌اي اساسي انديشيد؟
قبل از مسابقات جوانان جهان نيمي از توانم را صرف حل و فصل اين امور كردم و استرس بيش از حدي را هم تحمل كردم اما اكنون اقدام كرده‌ام تا معاف شوم. به جز من بسياري ديگر از ورزشكاران هم چنين مشكلي را دارند اما گوش شنوايي نيست و همه چيز در دقيقه ۹۰ حل مي‌شود.
در ركوردگيري تيم ملي هم حضور نداشتيد و تنها غايب بوديد. غيبت شما به خاطر مصدوميت بود يا...؟
من با هماهنگي باقري در ركوردگيري شركت نكردم و علت آن هم مصدوميت زانو بود. در مجموع سطح ركوردگيري بسيار بالا بود و سليمي هم ستاره اين ركوردگيري بود. او ركوردي را زد كه حتي به آن فكر نمي‌كرد و اين نشان دهنده خوب بودن تمرينات است.
شما چطور به بهبود ركوردهايتان هم فكر مي‌كنيد؟
من اگر بتوانم ۳، ۴ كيلوي ديگر افزايش ركورد داشته باشم ديگر دغدغه‌اي ندارم. ابتدا بايد ۳ كيلو وزنم را زياد كنم تا از اين طريق افزايش ركوردم بيش از پيش شود.
اما شما از ۷۷ كيلو به ۸۵ آمده‌ايد آيا باز هم مي‌توانيد وزنتان را اضافه كنيد؟
در۷۷ كيلو كه بودم بايد براي هر بار وزنه زدن كمي وزن كم مي‌كردم. اين وزن كم كردن‌ها بعدها اثرش را نشان مي‌دهد. به همين دليل با مشورت باقري به اين وزن آمدم تا مشكل آرنج آسيب ديده‌ام حل شود.
اما در اين وزن رقباي قوي‌تري هم داري؟
بله همين طور است. اما فاصله‌ام با آنها كم و كمتر شده است. در عوض وزن كم نمي‌كنم و موقع وزن‌كشي اذيت نمي‌شوم. البته هنوز هم در اين وزن جا نيفتاده‌ام و كمي زمان مي‌‌خواهد.
با اين شرايط، كاري سخت در جهاني و المپيك پيش رويت است؟
در مسابقات جوانان جهان ركوردهايي كه زده شد دست كمي از رده بزرگسالان نداشت. قبول دارم كه بايد تلاشم را زياد كنم اما دسترسي به طلاي جهان و المپيك دور از دسترس من نيست و تمام فكر و هدفم اين است كه به آن دست پيدا كنم.
انتظارات هم از شما بالا رفته است؟
بله، همين‌گونه است. وقتي مقام معظم رهبري اين چنين به ما توجه دارند نشان دهنده اين است كه كار ما زير ذره‌بين قرار دارد. ما هم سعي مي‌كنيم تا در كمال قدرت وزنه‌هايمان را بالاي سر ببريم تا دل رهبري را شاد كنيم.
اردوهاي متنوع داخلي به نظر مي‌رسد كه به دل همه اردونشينان نشسته باشد. اينگونه نيست؟
برپايي اردو در جايي به جز تهران بسيار مي‌تواند مفيد باشد. ما به ماهشهر و كرمانشاه رفته بوديم واكنون هم در زنجان تمرينات مناسبي را پشت سر گذاشتيم. اين مي‌تواند خيلي خوب باشد و ما با وضعيت آب و هوايي مختلف تطبيق پيدا مي‌كنيم تا در آينده در هرجايي بتوانيم به راحتي كارمان را دنبال كنيم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار