کد خبر: 447152
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۳
گاهی وقت‌ها حرکت‌های جمعی زیبایی از مردم می‌بینیم که شاید هزاران طرح و برنامه رسمی با صرف میلیاردها بودجه نتواند اثر بخشی چنین حرکت‌هایی را داشته باشد.
حرکت‌های جمعی و مردمی در دفاع از محیط زیست از آن دست اقداماتی است که اثربخشی آن بسیار بالا و ماندگار است، چراکه در چنین مواردی خطاب ومخاطب یکی می‌شود و در حقیقت مخاطبان خودشان به خودشان و دیگر مخاطبان یک پیام را منتقل می‌کنند. در چنین وضعیتی پیام در یک فرآیند عمیق منتقل و درونی می‌شود و به نحوی زیبا و مؤثر نیز انتقال می‌یابد. اولین جمعه اردیبهشت ماه که با روز زمین پاک مصادف شده بود بهانه‌ای برای صدها شهروند پایتخت نشین شد تا در حرکتی نمادین و جذاب روز تعطیل و فراغت خود را در دفاع از زمین پاک سپری کنند.
همزمان با دوم اردیبهشت، روز زمین پاک، صدها تن ازشهروندان غرب پایتخت، در قالب برنامه‌ای تحت عنوان به رنگ زمین، پس از انجام یک پیاده‌روی خانوادگی، با امضای یک طومار بزرگ، پیمان زیست محیطی بستند و عهد کردند که هر روز برای آنها روز زمین پاک باشد.
پیاده‌روی خانوادگی روز زمین پاک با حضور شهروندان دوستدار محیط زیست از ساعات 9 صبح روز جمعه دوم اردیبهشت از زیبا دشت در منطقه 22 آغازشد.
پیشقراولان این پیاده‌روی زیست محیطی سه گروه 20 نفره با تن پوش‌های سبز و سفید و قرمز بودند که با نظمی خاص تصویر پرچم سه رنگ کشورمان را به نمایش گذاشته بودند.
شهروندان هریک کیسه‌ای در دست، طول مسیر پیاده رو را از زباله‌ها پاک می‌کردند و شماری از کودکان و نوجوانان نیز پلاکاردهایی حاوی شعارهای زیست محیطی را حمل می‌کردند، شعارهایی که برمحیط زیست پاک، طبیعت سبز و آسمان آبی و الگوی مصرف صحیح تأکید می‌کرد و بر روی یکی از پلاکاردها این شعار به چشم می‌خورد: زمین زیستگاه ماست، نه زباله‌دان! در مسیر راهپیمایی پنج عروسک تن پوش، کوله پشتی‌های تفکیک زباله را حمل می‌کردند و شهروندان ضمن آموزش در مسیر، زباله‌های خشک و ‌تر را به تفکیک در سطل‌های کوله پشتی عروسک تن پوش‌ها می‌ریختند. در طول مسیر همچنین با مشاهده افراد سیگاری، با اهدای گل از آنها خواسته می‌شد سیگار خود را خاموش کنند.
مقصد نهایی پس از یک ساعت پیاده‌روی، سه راه دهکده المپیک، بوستان باغ نوو محوطه باز اطراف فرهنگسرای تهران بود.
این مکان که با چینش صدها صندلی پذیرای شهروندان بود میزبان بخش دوم مراسم بود. ابتدا آیاتی از کلام الله مجید با مضمون گرامیداشت مواهب زندگی و طبیعت قرائت شد و در ادامه، گروه نمایش ترمان، کاری با مضمون بازیافت و تفکیک زباله ارائه داد و همراه با نمایش پرسش‌هایی مطرح شد و با شرکت کودکان و نوجوانان در مسابقه بسته‌های اهدایی اداره بازیافت منطقه به آنان اهدا شد. در این مراسم همچنین کارشناس آموزش اداره بازیافت درباره اصول بازیافت، تفکیک زباله و سرنوشت زباله‌ها پس از تفکیک توضیحاتی ارائه داد و در خاتمه بیانیه پایانی برنامه توسط یکی از حاضران قرائت شد. بیانیه مراسم با این جمله آغاز می‌شد زمین را گرامی بداریم و در ادامه بیانیه آمده بود: بهاری دیگر با تمامی جذابیت، لطافت و سبزینگی‌اش از راه رسید و تابلوی دل انگیز خود را بر بستر زمین به نمایش گذاشت. به راستی اگر زمین نبود آیا شاهد این همه زیبایی بودیم و اگر زمین پاک نبود آیا معنای زندگی سالم و با طراوت را می‌فهمیدیم.
زمین، این فرش رنگارنگ و مهربان و پربرکت، قلب تپنده زندگی ماست. اگر زمین را گرامی نداریم، اگر این گاهواره زیستن و بالندگی مان را تیره و آلوده و زخمی کنیم، با دست‌های خویش، هستی مان را تهدید کرده‌ایم وهرتکه زباله‌ای که بر آن می‌ریزیم، اهانتی است که به خود و خیانتی است که به آیندگان می‌کنیم. پس بیاییم زمین را بسان بستر سفید خوابمان، بسان نقشینه زیبای فرش خانه مان و بسان ظرفی که در آن آب می‌نوشیم و غذا می‌خوریم پاکیزه نگاه داریم. ما شهروندان غرب پایتخت، ما دوستداران زمین پاک، ما مردان و زنان و کودکان دوستدار زیبایی و پاکیزگی این شهر بزرگ، راهپیمایی این روز پاک را به خاطر می‌سپاریم و در گرامیداشت دوم اردیبهشت، روز زمین پاک، با هم پیمان می‌بندیم تا با تلاش برای حفظ پاکیزگی زمین و محیط زیست، هر روزمان را روز زمین پاک کنیم.
مضمون بیانیه در قالب پیمان نامه‌ای در یک بنر 10 متری طراحی شده بود که تمامی شرکت‌کنندگان در برنامه با امضای آن پیمان بستند که رفتاری مهربانانه با زمین داشته باشند و هر روز، آن را گرامی بدارند.
تماشای کودک پنج ساله‌ای که در حال ترک بوستان باغ نو همچنان زباله‌ها را از زمین جمع می‌کرد ودر کیسه می‌ریخت حکایت از عزم جدی او در اجرای پیمانی داشت که با کشیدن چند خط ساده بر طومار، آن را امضا کرده بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار