کد خبر: 1333346
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۴ - ۲۳:۰۰
رئیس پلیس راهور فراجا: 
زوج و فرد راه‌حل اصلی آلودگی نیست در آستانه آغاز طرح زمستانی ۱۴۰۴، رئیس پلیس راهور فراجا با هشدار نسبت به ورود موج جدید بارش‌ها، بر ضرورت آمادگی کامل دستگاه‌های خدماتی و امدادی تأکید کرد
غلامرضا مسکنی 

جوان آنلاین: در آستانه آغاز طرح زمستانی ۱۴۰۴، رئیس پلیس راهور فراجا با هشدار نسبت به ورود موج جدید بارش‌ها، بر ضرورت آمادگی کامل دستگاه‌های خدماتی و امدادی تأکید کرد و با یادآوری جان‌باختن ۳هزارو۳۸۳ نفر در زمستان گذشته، مدیریت سرعت، جلوگیری از انسداد راه‌ها، نظارت بر ناوگان سنگین و کنترل تجهیزات زمستانی را از مهم‌ترین اولویت‌ها برشمرد. سردار تیمور حسینی با بیان اینکه زوج و فرد راه‌حل اصلی کاهش آلودگی نیست، گفت که راه‌حل واقعی استانداردسازی سوخت و موتور خودروها، تقویت حمل‌ونقل عمومی و تعیین‌تکلیف موتورسیکلت‌های فرسوده است. 
زمستان سال گذشته، هر روز به‌طور میانگین ۳۷ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند. آمار مرگ‌ومیر تصادفات زمستانی سال ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل‌تر، ۱۳۹ نفر افزایش داشته‌است؛ در حالی که به گفته پلیس، تجهیزات و نیروی به‌کار گرفته‌شده از سوی سازمان‌ها و ادارات مربوطه برای روان‌سازی ترافیک و جلوگیری از حوادث خونین، نسبت به سال قبل‌تر افزایش یافته بود. 
هر چند راننده، خودرو و جاده سه عامل اصلی بروز تصادفات هستند، اما آمار بالا نشان می‌دهد مسئولان و سازمان‌ها در این حوزه به‌درستی به وظایف خود عمل نکرده‌اند و برگزاری همایش‌ها و اجرای طرح‌های مختلف برای جلوگیری از حوادث جاده‌ای نیز چندان مؤثر نبوده‌است. 
در حادثه تصادف خودروی حامل خانواده سقاب اصفهانی، معاون جدید رئیس‌جمهور که منجر به فوت همسر و دو فرزند وی شد، هرچند «خواب‌آلودگی» عامل اصلی اعلام شد، اما اگر این خانواده سوار بر خودرویی با تجهیزات ایمنی بالاتر بودند، احتمالاً حادثه تا این اندازه دلخراش رخ نمی‌داد. در همین زمینه، مطالبه‌گری پلیس درباره حقوق شهروندان همواره متوجه خودروسازان بوده‌است؛ به‌طوری‌که پلیس بار‌ها بر ارتقای کیفیت، رعایت استاندارد‌های ایمنی و رفع نقص‌های فنی خودرو‌ها تأکید کرده تا از تصادفات مرگبار و خسارات جانی جلوگیری شود، اما این مطالبه‌گری در عمل به نتیجه مطلوب نرسیده‌است. 
به گفته پلیس، کنترل و کاهش آمار کشته‌های تصادفات وظیفه همه سازمان‌هاست و لازم است این موضوع از سوی مقامات بلندمرتبه، از جمله رئیس‌جمهور و وزیران با جدیت پیگیری شود تا به نتیجه‌ای قابل‌قبول برسد. سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، در جلسه کمیته هماهنگی طرح‌های ترافیکی ویژه زمستان ۱۴۰۴ که با حضور دستگاه‌های امدادرسان و خدماتی برگزار شد با اشاره به ورود موج جدید بارش‌ها گفت: «در آستانه بارش‌های گسترده قرار داریم و امیدواریم این رحمت الهی با وجود دشواری‌های احتمالی، به بهبود شرایط کشور کمک کند.» رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به آمار سال گذشته طرح زمستانی افزود: «در زمستان گذشته ۳هزارو۳۸۳ نفر در حوادث رانندگی جان باختند. تمرکز اصلی ما باید بر جلوگیری از انسداد راه‌ها و همچنین مدیریت سرعت برای پیشگیری از تصادفات باشد.»

 تأکید بر کنترل فنی ناوگان عمومی و تجهیزات زمستانی
وی با بیان ضرورت سلامت ناوگان عمومی مسافری، از سازمان راهداری خواست نسبت به کنترل دقیق ناوگان و تأمین لاستیک استاندارد اقدام کند تا از تردد خودرو‌های سنگین با لاستیک‌های فرسوده جلوگیری شود. 
سردار تیمور حسینی همچنین خطاب به پلیس راه، کنترل تجهیزات زمستانی، معاینه فنی و بیمه شخص ثالث را از الزامات دانست و خواستار افزایش نظارت بر مراکز معاینه فنی شد. 

 هشدار درباره تردد تریلر‌های پنج‌محور 
وی با اشاره به حوادث ناشی از قیچی کردن کشنده‌ها اعلام کرد: «در محور‌های برف‌گیر باید محدودیت تردد برای تریلر‌های پنج‌محور اعمال شود.»
وی همچنین نسبت به تولید کاربری‌های غیراستاندارد در کارگاه‌های غیرمجاز هشدار داد و خواستار ورود جدی وزارت صمت، سازمان استاندارد و سازمان راهداری به این موضوع شد. 

 راه‌اندازی سامانه پیامکی هشدار جوی و ترافیکی
رئیس پلیس راهور فراجا از استان‌ها خواست سامانه پیامکی هشدار جوی و ترافیک را فعال کنند تا رانندگان در لحظه از وضعیت مسیر پیش روی خود مطلع شوند. او مثال زد: «راننده‌ای که از تهران راهی هرمزگان است، باید در طول مسیر پیام‌های هشدار را دریافت کند.»

 ضرورت تجهیز خودرو‌ها و آمادگی امدادخودرو‌ها
سردار حسینی با اشاره به مشکلات سال‌های گذشته گفت: «نبود زنجیرچرخ در یک خودرو می‌تواند یک محور را برای صد‌ها خودرو مسدود کند.» او بر حمل تجهیزات ضروری توسط امدادخودرو‌ها تأکید کرد. 

 زمان رزمایش و اجرای طرح زمستانی
در این نشست، مقرر شد رزمایش طرح زمستانی در ۲۵ آذر برگزار و طرح نیز تا ۲۰ اسفند اجرا شود؛ البته امکان تمدید در صورت تداوم شرایط جوی وجود دارد. 
 استفاده از ظرفیت رسانه‌ها
سردار حسینی با قدردانی از رسانه‌ها گفت: «آموزش نقش مهمی در کاهش حوادث دارد و رسانه‌ها می‌توانند در آگاه‌سازی رانندگان نقش جدی ایفا کنند.»

 روایت پلیس از سانحه خانواده معاون رئیس‌جمهور
سردار حسینی در توضیح جزئیات حادثه اخیر که منجر به فوت خانواده یکی از معاونان رئیس‌جمهور شد، گفت: «بررسی‌های میدانی و فنی هیچ نشانه‌ای از دخالت خودروی دیگر را تأیید نمی‌کند. نبود آثار ترمز و تغییر مسیر نشان می‌دهد راننده تا لحظه برخورد کنترلی بر خودرو نداشته و این وضعیت تقریباً همیشه ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی است.»
وی تأکید کرد: «ترکیدگی لاستیک پس از برخورد رخ داده‌است. حتی اگر وسیله‌ای موجب انحراف شده‌باشد، علت تامه فقط تغییر می‌کند؛ اما نتیجه همان عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه است.»
او با ابراز همدردی برای خانواده داغدار برای دکتر سقاب‌اصفهانی آرزوی صبر کرد. 

 فرسودگی ناوگان؛ عامل آلودگی و افزایش خطر تصادفات
سردار حسینی در بخش دیگری از سخنانش، نوسازی ناوگان را «ضرورتی فوری» خواند و گفت: «سهم خودرو‌های فرسوده در آلودگی هوا، مصرف بالای سوخت، اتلاف انرژی و شدت تصادفات بسیار بالاست. ورود رئیس‌جمهور به موضوع اصلاح موتور خودرو‌ها اقدامی ضروری بود و پلیس به طور کامل مصوبات را اجرا می‌کند.»
وی درباره ناوگان دیزلی افزود: «بخش عمده خدمات شهری بر دوش ناوگان دیزلی است و قبل از خروج خودرو‌های فرسوده باید جایگزین مناسب فراهم شود. نصب کاتالیست و رفع دودزایی نیز وظیفه سازمان محیط‌زیست است و ابزار پلیسی به تنهایی کافی نیست.»

 طرح زوج و فرد؛ تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوا
رئیس پلیس راهور تأکید کرد: «طرح زوج و فرد متعلق به پلیس نیست، بلکه تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هواست.»
سردار تیمور حسینی افزود: «زوج و فرد راه‌حل اصلی کاهش آلودگی نیست. راه‌حل واقعی شامل استانداردسازی سوخت و موتور خودروها، تقویت حمل‌ونقل عمومی و تعیین تکلیف موتورسیکلت‌های فرسوده است. بیش از ۹۰ درصد موتورسیکلت‌ها در سن فرسودگی قرار دارند.»
 ادامه مطالبه‌گری پلیس 
وی در پاسخ به پرسش «جوان» مبنی بر اینکه بخش عمده‌ای از تصادف‌های مرگبار ناشی از نقص ایمنی خودرو‌ها و مشکلات جاده‌ای است و پلیس در گذشته برای دفاع از حقوق شهروندان این مسائل را از دستگاه‌های مسئول مطالبه می‌کرد، اما چرا امروز این مطالبه‌گری کمرنگ شده‌است، گفت: «مطالبه‌گری ما در زمینه دفاع از حقوق شهروندان، فصلی و مقطعی نیست. وقتی می‌گوییم خودرو باید از نظر کیفی به سطح ایده‌آل استاندارد‌ها برسد، این حرف امروز و فراموش‌شدنی فردا نیست؛ تا زمانی که این هدف محقق نشود، جزو مطالبات ما باقی می‌ماند. برای نمونه، یکی از مواردی که پلیس با جدیت برای ارتقای ایمنی خودرو و حفاظت از جان راننده و سرنشین پیگیری کرده، موضوع راه‌اندازی مرکز تست تصادف است که به‌زودی افتتاح خواهد شد. این مرکز سطح ایمنی خودرو‌ها را در برخورد‌های جلو و جانبی ارزیابی می‌کند و با راه‌اندازی آن، تحول چشمگیری در بهبود کیفیت ایمنی و میزان ضربه‌پذیری خودرو‌ها رخ خواهد داد.»

 پیشنهاد پلیس برای تشدید برخورد با رانندگی در حالت مستی
در پایان، سردار حسینی با اشاره به تصادفات ناشی از مصرف الکل گفت: «قانون موجود بازدارنده نیست. پیشنهاد ما افزایش مدت توقیف خودرو به یک ماه، تعیین حداقل جریمه ۲۰ میلیون تومان و تشدید برخورد در صورت رانندگی در دوره توقیف گواهینامه است تا بازدارندگی لازم ایجاد شود.»

 افزایش تلفات و چالش‌های طرح زمستانی پلیس راهور ۱۴۰۳
در ادامه رئیس پلیس راه راهور فراجا با تشریح جزئیات طرح زمستانی سال ۱۴۰۳، از پوشش گسترده این طرح در بیش از ۶هزارو۸۰۰ پایگاه و افزایش ۱۱ درصدی نیروی انسانی خبر داد. سردار احمد کرمی‌اسد با اشاره به رشد تردد‌های برون‌شهری و افزایش ۳/۴ درصدی تلفات تصادفات زمستانی، چالش‌هایی مانند کمبود تجهیزات سنگین، اسکان اضطراری، تأخیر در اعزام ناوگان و ضرورت هماهنگی میان دستگاه‌های امدادی را از محور‌های مهم ارزیابی عملکرد طرح سال گذشته برشمرد. 
او افزود: در سال گذشته بیش از ۹۰ هزار نیروی عملیاتی در محور‌های اصلی و روستایی مستقر شدند و دستگاه‌هایی مانند راهداری، اورژانس، هلال‌احمر و شرکت‌های خصوصی با تجهیزات کامل در اجرای طرح همکاری کردند. علاوه بر این، شش نقطه جدید در استان‌های خوزستان و یزد تحت پوشش زمستانی قرار گرفت و تنها استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان خارج از طرح باقی ماندند. 
سردار کرمی‌اسد علت اصلی تصادفات زمستانی را «عدم کنترل خودرو» تحت تأثیر شرایط جوی و «عدم توجه به جلو» اعلام کرد و بازه زمانی ۱۶ تا ۲۰ را بحرانی‌ترین ساعت وقوع حوادث دانست. او افزود: بخش قابل‌توجهی از حوادث میان ساعت ۱۲ تا ۲۰ رخ می‌دهد و باید در ارزیابی عملکرد طرح مورد توجه ویژه قرار گیرد. 
وی همچنین به چالش‌های عملیاتی سال گذشته اشاره کرد و گفت: نبود فضا‌های مناسب برای اسکان اضطراری، تأخیر در آماده‌سازی و اعزام ناوگان، کمبود جرثقیل‌های سنگین و مشکلات سوخت‌رسانی، روند خدمات‌رسانی را دشوار کرده‌است. کنترل فنی دقیق ناوگان مسافری و هماهنگی کامل میان دستگاه‌های امدادی از دیگر نکات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. 
رئیس پلیس راهور درباره طرح زمستانی امسال تأکید کرد: «یک خط قرمز قطعی برای عبور خودرو‌های شخصی و امدادی تعیین‌شده و نیرو‌ها در ورودی محور‌ها نظارت ویژه بر رعایت الزامات ایمنی خواهند داشت.» او افزود اطلاع‌رسانی دقیق به مسافران و استفاده از داده‌های هواشناسی از ابزار‌های کلیدی مدیریت زمستانی هستند تا عملیات امدادی با هماهنگی و دقت بیشتری اجرا شود.

برچسب ها: زمستان ، فراجا ، راهور
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
captcha
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار