بابایی تلاش کرد شباهت ظاهری و فیزیکی خود را با شخصیت واقعی شهید زینالدین ایجاد کند. او در مدت کوتاهی بیش از ۱۰کیلوگرم وزن کم کرد و موهای کوتاه و محاسنش باعث شد تا بیشترین نزدیکی را با چهره شهید داشته باشد. بابایی با ایفای یک نقش تأثیرگذار توانست روحیه فداکاری، شجاعت و ایثار شهید زینالدین را بهخوبی به مخاطب منتقل کند جوان آنلاین: این روزها در شمایل یکی از قهرمانان ملی روی پرده سینماهاست؛ بازیگری که عرصههای مختلف را آزموده و حالا ایفاگر نقش شهید مهدی زینالدین شده است. سجاد بابایی با این فیلم در سال۱۴۰۲ به جشنواره فیلم فجر آمد؛ فیلمی ساخته مهدی شامحمدی که نخستین تجربه کارگردانی خود را از سر میگذراند، اما ماحصلش اثری آبرومند برای او و سازمان پشتیبانش یعنی اوج شد. این فیلم بخشی از زندگی شهید زینالدین و برادرش را در جریان جنگ ایران و عراق و عملیات خیبر در جزیره مجنون به تصویر میکشد. برای ایفای نقش، بابایی تلاش کرد شباهت ظاهری و فیزیکی خود را با شخصیت واقعی شهید زینالدین ایجاد کند. او در مدت کوتاهی بیش از ۱۰کیلوگرم وزن کم کرد و موهای کوتاه و محاسنش باعث شد تا بیشترین نزدیکی را با چهره شهید داشته باشد. بابایی با ایفای یک نقش تأثیرگذار توانست روحیه فداکاری، شجاعت و ایثار شهید زینالدین را بهخوبی به مخاطب منتقل کند. بازی او مورد توجه منتقدان و تماشاگران قرار گرفت و توانست احساسات واقعی و انسانی شخصیت را نشان دهد.
آغاز موفقیت با تومان.
اما سجاد بابایی از کجا آغاز کرد و چگونه به این جایگاه رسیده است؟ او متولد ۱۳۷۲ است و بازیگری را از سال ۱۳۸۷ و در حالی که ۱۵سال داشت آغاز کرد. حضور در چند فیلم کوتاه سرآغاز نقشآفرینیهایاش در عرصه سینما شد و رفتهرفته پایش را به فیلمهای بلند سینمایی هم گذاشت، اما نخستین گام او در این عرصه را میتوان فیلم سینمایی «تومان» به کارگردانی مرتضی فرشباف برشمرد؛ فیلمی که در سال ۱۳۹۷ در جشنواره فجر به نمایش درآمد و توانست طیفی از مخاطبان را به خود جذب کند. او در این فیلم نقش محمد را بازی میکند. محمد یکی از نزدیکترین دوستان و همخانههای داوود است. او شخصیتی آرامتر، متینتر و اندیشمندتر از داوود دارد و در روند داستان، نقش «وجدان و توازن» گروه دوستان را ایفا میکند. فیلم روایتگر زندگی چند جوان در شهر گنبدکاووس است که شیفته شرطبندی و بختآزمایی میشوند و با رؤیای رسیدن به پول و موفقیت، قدم در مسیری میگذارند که آرامآرام زندگیشان را متلاشی میکند. در این میان، محمد نمادی از خرد، تردید و اخلاق در برابر طمع و هیجان داوود است. او اغلب تلاش میکند رفتارهای افراطی دوستانش را تعدیل کند، اما خود نیز درگیر تب پول و قمار میشود. نقش سجاد بابایی در «تومان» گرچه در ظاهر فرعی به نظر میرسد، اما از نظر درونمایه اخلاقی و انسانی بسیار مهم است، او صدای درونی و هشداردهنده فیلم است. بازیاش نیز به خاطر طبیعتگرایی، صداقت و سکون درونی مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و بسیاری از منتقدان او را یکی از استعدادهای تازه سینمای ایران دانستند.
درخشش در استاد
بابایی گرچه یک سال بعدش در فیلم سینمایی «من زهره» به کارگردانی سیامک انصاری حضور پیدا کرده بود، اما هرگز با این فیلم نتوانست برای خود شهرتی دست و پا کند، همین شد که در سال۱۴۰۰ با «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان به سینماها آمد. او در این فیلم در نقش «سینا خسروی»، پسر سرهنگ احمد خسروی (با بازی جواد عزتی) ظاهر میشود. این فیلم در ژانر درام- معمایی ساخته شده و داستان آن درباره مأمور ۵۶سالهای به نام احمد خسروی است که هنگام تحقیق درباره پروندهای پیچیده، با شبکهای از فساد اقتصادی روبهرو میشود. در این مسیر، رابطه او با پسرش سینا نیز یکی از لایههای احساسی و خانوادگی فیلم را شکل میدهد. شخصیت سینا، نمایانگر نسل جوان و در تضاد با دیدگاههای سختگیرانه پدرش است. سجاد بابایی با بازی روان و کنترلشدهاش توانسته پیوند میان ناامیدی، خشم و دلزدگی نسل جوان از دنیای پدرانشان را بهخوبی نشان دهد.
سال۱۴۰۱ سجاد بابایی با فیلم سینمایی «استاد» به کارگردانی سیدعماد حسینی پا به جشنواره گذاشت؛ فیلمی که در سال۱۴۰۳ روی پردهها آمد، اما با شکستی مطلق در گیشه به کناری رفت، اما همین فیلم بود که برای او، سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به ارمغان آورد. در این فیلم، بابایی شخصیتی عصبی و درگیر با مفهوم «غیرت» را ایفا میکند که با تصمیمهای ناگهانی و تکرویهای خود، داستان را پیش میبرد. این نقشآفرینی، با توجه به پیچیدگیهای روانی شخصیت و تأثیر آن بر روند داستان مورد توجه قرار گرفت.
نقشآفرینیهای متفاوت در شبکه نمایش خانگی.
اما سینما تنها عرصهای نیست که او آزموده است و پربیراه نیست که اگر بگوییم این سریالهای شبکه نمایش خانگی بود که او را به شهرت رساند و باعث دیدهشدن توانمندیهایش شد. «خسوف» به کارگردانی مازیار میری اولین حضور او در این مدیوم بود. او در این سریال نقش امیر را ایفا میکند؛ جوانی جسور، عاشقپیشه و مستقل که درگیر روابط احساسی و خانوادگی پیچیدهای است. بازی بابایی در این نقش، از جمله نقاط قوت سریال به شمار میآید. بابایی توانسته است میان شجاعت، احساس و منطق تعادل برقرار کند، یعنی هم عاشقانه و احساسی رفتار و هم استقلال فکری و تصمیمگیری خود را حفظ کند. حالا کار او آرامآرام داشت دیده میشد. پیشینه همکاری با مهدویان هم، تدوینگر آثار این کارگردان را بر آن داشت تا از سجاد بابایی در نخستین تجربه کارگردانی بهره ببرد. سجاد پهلوانزاده که مینیسریال «سقوط» را در شبکه نمایش خانگی ساخت از بابایی در نقش یک داعشی استفاده کرد. او نقش «ژاکان» را در این اثر ایفا میکند؛ شخصیتی چندوجهی که از جوانی عاشق و امیدوار به عضوی از گروه تروریستی داعش تبدیل میشود. این تغییر تدریجی از عشق تا افراطگرایی، محور اصلی نقش اوست و بابایی توانسته این مسیر پیچیده را به تصویر بکشد. یکی از ویژگیهای مهم بازی بابایی در این نقش، نمایش تدریجی تحول شخصیت است. او بدون اغراق و هیجانزدگی، تغییرات درونی ژاکان را منتقل میکند. مخاطب در رفتار و چهره او بهوضوح میبیند که چگونه عشق و ایمان در وجودش با خشم جایگزین میشود.
انتخابی بد به نام شغال
نامآشناشدن بابایی برای مخاطب از یک سو و تجربه موفقیت «خسوف» برای مازیار میری از سوی دیگر این کارگردان را بر آن داشت تا بار دیگر این بازیگر را برای همکاری فرا بخواند. «شریک جرم» عنوان سریال مازیار میری بود که بابایی در آن به ایفای نقش پرداخت.
او در این سریال نقش محسن را ایفا میکند؛ مردی که پس از آزادی موقت از زندان با بحرانهای شدید روحی، خانوادگی و عاطفی روبهرو میشود. او یکی از چهرههای اصلی داستان است که زندگیاش در محور یک حادثه جنایی و روابط پیچیده زناشویی به چالش کشیده میشود. بازی بابایی در این نقش، تصویری پرتنش از مردی آسیبدیده و گرفتار در کشمکشهای درونی ارائه میدهد. او احساساتی، چون خشم، ناامیدی، تردید و حسادت را در چهره و رفتار شخصیتش نشان میدهد و از اغراق در بازی پرهیز میکند.
بابایی این روزها سریال «شغال» را در شبکه نمایش خانگی دارد؛ سریالی که به لحاظ مضمونی و ساخت اتفاقاً با نظرات منفی منتقدان روبهرو شده و شاید بتوان آن را در رده انتخابهای «بد» سجاد بابایی محسوب کرد، اما نمیتوان کتمان کرد که همین اثر توانسته مخاطبانی پیگیر را برای خود به دست آورد. «شغال» اتفاقاً از سریالهای پر حاشیه او هم است؛ سریالی که هنوز پاسخی روشن به این سؤال داده نشده که چرا نام او در تیتراژ پایانیاش نیست؟ چرا تصویر او در اقلام تبلیغاتی این اثر همچون بیلبوردها دیده نمیشود؟
اما بابایی در سریال «شغال» با ایفای نقش سیاوش یکی از شخصیتهای اصلی داستان را بهتصویر کشیده است. این سریال با فضایی معمایی و جنایی، بر محور رازها، خیانت و تنشهای درونخانوادگی پیش میرود و بابایی در میانه این فضای پرابهام، بازیای احساسی ارائه میدهد.