کد خبر: 1319237
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۴ - ۲۲:۳۹
گفت‌وگوی «جوان» با مینا سادات آیت‌اللهی، کارگردان انیمیشن
«در واپسین سال‌های عمر» روایتی از پذیرش تفاوت میان انسان‌هاست مینا سادات آیت‌اللهی، کارگردان انیمیشن «در واپسین سال‌های عمر» چالش برانگیزترین بخش ساخت این اثر را، موسیقی آن دانست و معتقد است موسیقی از عوامل اصلی تأثیرگذاری انیمیشن است. 
احمد جوان

مینا سادات آیت‌اللهی، کارگردان انیمیشن «در واپسین سال‌های عمر» چالش برانگیزترین بخش ساخت این اثر را، موسیقی آن دانست و معتقد است موسیقی از عوامل اصلی تأثیرگذاری انیمیشن است. 
مینا سادات آیت‌اللهی، انیماتور، درباره موضوع انیمیشن کوتاه «واپسین سالیان عمر» به «جوان» گفت: موضوع این انیمیشن درباره دختر بچه‌ای زال است که به خاطر ظاهر متفاوتی که دارد، مورد تمسخر دیگران قرار می‌گیرد. در دوران کودکی زال، فقط یک نفر حاضر می‌شود که با او دوست شود، که دست بر قضا، شرایط به گونه‌ای رقم می‌خورد که بین این دو نیز فاصله می‌افتد. در واقع هدف من در انتخاب چنین موضوعی، این بود که نشان دهم افرادی با ظاهر خاص و متفاوت چطور از جانب اجتماع، درگیر سختی‌ها و گاهی تبعیض قرار می‌گیرند و معدودی از انسان‌ها با نگاهی متفاوت و پذیرش این تفاوت‌ها چه تأثیرات مثبتی می‌توانند روی زندگی این افراد داشته باشند. 
وی راجع به چگونگی انتخاب این ایده بیان کرد: ایده ساخت این فیلم چیزی نبود که یک شبه به ذهنم برسد. من با چندین ایده متفاوت برای مدت زیادی کلنجار می‌رفتم که یکی از آنها این پرسش بود که «چه می‌شد اگر به جای زال شاهنامه که در واقع یک پسر است، ما از دیدگاه یک دختر زال به جهان بیرون نگاه می‌کردیم؟» در حقیقت سختی کار این بود که از میان انبوهی از ایده‌های جذاب قصد داشتم ایده‌ای را انتخاب کنم که بهتر از همه بتواند پیام داستان را که «پذیرش تفاوت‌ها میان انسان‌ها» بود، به مخاطب منتقل کند. بنابراین به مرور زمان ایده «دختر زال» انتخاب و به یک فیلمنامه تبدیل شد. 
این کارگردان با اشاره به اشتیاقی که از دریافت بازخورد‌ها نسبت به تماشای این انیمیشن دارد، افزود: تا الان که این مصاحبه را انجام می‌دهم، به تازگی این انیمیشن را برای اولین جشنواره داخلی ارسال کرده‌ام و این اثر به چهل و دومین جشنواره رقابت آثار ملی فیلم کوتاه تهران راه یافته‌است. در حال حاضر خیلی از گرفتن بازخورد‌های متنوع، مثبت و منفی، هیجان دارم و تنها هدفم این است که ببینم آیا بینندگان از دیدن این انیمیشن با وجود تمام کاستی‌ها، در نهایت لبخندی به لبشان می‌نشیند یا نه. 
او در پاسخ به این سؤال که چه بخشی از ساخت این انیمیشن، چالش برانگیز‌تر بوده‌است، گفت: چالش‌برانگیزترین بخش به عنوان یک کارگردان کار اولی و یک هنرجو، کار بر روی موسیقی این اثر بود، زیرا موسیقی شاخه‌ای از هنر است که کمی از دانش و تخصص شما به عنوان انیماتور فاصله می‌گیرد و شما باید با یک آهنگساز حرفه‌ای همکاری داشته‌باشید و دانش خود را در این شاخه هنری بالا ببرید، چراکه این کار را خودتان انجام نمی‌دهید باید کاملاً به دستان توانا و تجربه فردی دیگر متکی باشید و به او اعتماد کنید. به همین دلیل یک سری مسائل مثل کنترل زمان، می‌تواند از دست شما خارج شود و مدیریت آن استرس زیادی به شما وارد کند. 
آیت‌اللهی موسیقی را یکی از عوامل اثرگذاری انیمیشن دانست و اضافه کرد: در انیمیشن خوب، مسئله اصلی و چالش اصلی، موسیقی است، زیرا کلیت کار شما به عنوان انیماتور یک طرف ماجراست و کار موسیقی به تنهایی در طرف دیگر. از نظر من ۵۰ درصد کیفیت انیمیشن یا فیلم شما به موسیقی اثر بستگی دارد و شما نباید با تمرکز بر بخش بصری فیلم، از بخش شنیداری آن غافل شوید. به هر حال موسیقی خوب نیمی از اهمیت کار شما را دربرمی گیرد. حتماً به عنوان یک کارگردان کار اولی که هنوز چم و خم چالش‌های موسیقی دستتان نیامده باید با یک آهنگساز که تجربه زیادی در آهنگ‌سازی برای انیمشین دارد، کار کنید تا بتوانید با کمترین هزینه و بدون خسارت، انیمیشنی استاندارد و دلنشین بسازید. در غیر این صورت، مخاطب نمی‌تواند به خوبی با کار شما ارتباط بگیرد و بعد از یک بار دیدن، به راحتی آن را فراموش می‌کند. 
انیمیشن کوتاه «واپسین سالیان عمر» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران روی پرده می‌رود.

برچسب ها: انمیشن ، فیلم ، سینما
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
captcha
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار