کد خبر: 1312360
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۳:۰۰
گفت‌وگوی «جوان» با کارگردان انیمیشن «فرمانروای آب»
«فرمانروای آب» حس غرور ملی نوجوانان را تقویت می‌کند «فرمانروای آب» اثری است که لایه‌های مختلف توطئه دشمنان را آشکار می‌سازد و نشان می‌دهد با اتکا بر ایمان، مقاومت و رهبری الهی، این جریان پیچیده و چندلایه درنهایت با شکست مواجه خواهد شد
مصطفی شاه‌کرمی

جوان آنلاین: انیمیشن سینمایی «فرمانروای آب» به نویسندگی و کارگردانی مجید اسماعیلی که قبلاً به عنوان داور در فصل دوم برنامه پربیننده «عصر جدید» به مخاطبان معرفی شده، اثری سه‌بعدی و واقع‌گرا از سینمای ایران است که با محوریت مفاهیم مقاومت، وحدت و ایثار تولید شده است. داستان در پس‌زمینه‌ای معاصر و پرتنش جریان دارد و ماجرای فرید، جوانی ایرانی را روایت می‌کند که برای یافتن پدر مفقودش در عراق، ناخواسته وارد رویارویی با گروهی تروریستی و شبکه‌ای پیچیده از توطئه‌ها می‌شود. این اثر علاوه بر خلق صحنه‌های نسبتاً خشن، چهره واقعی جریان‌های تکفیری و مداخلات قدرت‌های خارجی را به تصویر می‌کشد و در عین حال، بر پیوند‌های انسانی و باور‌های معنوی تأکید می‌کند. نویسنده و کارگردان این اثر معتقد است که «فرمانروای آب» ضمن تبیین مفاهیم مربوط به مهدویت و انتظار، با نمایش تمایز‌های جبهه حق و باطل، حس غرور ملی را در نوجوانان تقویت می‌کند. 


انیمیشن «فرمانروای آب» که با نرم‌افزار‌های 
۳D MAX و Maya ساخته شده است، تلاش دارد با رویکردی واقع‌گرایانه و بهره‌گیری از تکنیک سه‌بعدی، مفاهیم مقاومت، دفاع ملی و وحدت اسلامی را در قالب روایتی پرتحرک ارائه دهد. این اثر با انتخاب فضای سیاسی- نظامی و قرار دادن قهرمان ایرانی در قلب بحران‌های خاورمیانه به خصوص ماجرای تعرض به حرمین در عراق، سعی دارد در برابر روایت‌های یک‌سویه رسانه‌های خارجی، تصویری متفاوت از نقش ایران در منطقه نشان دهد. از این نظر، «فرمانروای آب» به لحاظ مضمون در امتداد جریان سینمای استراتژیک قرار می‌گیرد و در حوزه انیمیشن ایرانی، گامی بلند به سمت موضوعاتی فراتر از سرگرمی صرف برمی‌دارد. 
این اثر پس از سال‌ها تلاش اکنون به همت ستاد مردمی اکران جشنواره عمار به مرحله اکران عمومی رسیده و در برخی استان‌ها روی پرده سینما رفته است تا حلقه پیوندی میان نسل امروز و ارزش‌های اصیل انقلاب اسلامی ایجاد کند. 


 تیم تولید ۱۸۰ نفره «فرمانروای آب»
مجید اسماعیلی، نویسنده و کارگردان این اثر در گفت‌و‌گو با «جوان» در مورد نحوه ورودش به دنیای سینما و انیمیشن گفت: فعالیت من در سینما از سال ۱۳۷۹ در مقام مدیرعاملی مؤسسه فرهنگی- هنری شهید آوینی آغاز شد. در همان سا‌ل‌ها فیلم‌های بسیاری را تهیه کردم که «دلشکسته» یکی از آن تولیدات است. این فیلم با استقبال بسیار خوب مردم مواجه شد، اما فعالیتم در حوزه انیمیشن از سال ۱۳۸۶ آغاز شد، در ادامه شرکتی را تأسیس و در سال ۱۳۹۰ هم اولین کار انیمیشنم (مسافر سامر) را تولید کردم. 
اسماعیلی در رابطه با ایده اولیه ساخت این اثر و همچنین دلایل تولید آن اظهار داشت: ایده ساخت این انیمیشن به سال‌های ۱۳۸۵و۱۳۸۶ و پس از حادثه تخریب سامرا (حرمین عسکریین) از سوی تکفیری‌ها بازمی‌گردد. پس از آن واقعه، بزرگان و علما بر ضرورت زنده‌نگه‌داشتن موضوع سامرا تأکید کردند. ما نخستین اثرمان را با عنوان «داستان سامرا» تولید کردیم که در سال‌های ۱۳۹۰و۱۳۹۱ به پایان رسید. از همان زمان نیز نگارش سناریوی «فرمانروای آب» آغاز شد و ساخت آن تا سال ۱۳۹۲ ادامه یافت. 
وی در ادامه افزود: «فرمانروای آب» با همکاری یک تیم ۱۸۰نفره ساخته شد، اما اینکه چرا این کار را ساختم، دلایل خاص خود را دارد که به آن اشاره‌ای مختصر می‌کنم. ابتدا اینکه می‌خواستم آسیب‌شناسی از جریانات انحرافی که در تاریخ اسلام روی می‌دهد داشته باشم، به ویژه اینکه در اسلامی که دین مهربانی و دوستی است، برخی گروه‌ها به اسم اسلام دست به خشونت‌های نفرت‌آمیز می‌زنند؟ داعش و گروه‌های تکفیری نمونه‌ای روشن در این زمینه است. 


 نمایش اقتدار و توانمندی‌های ایران
کارگردان فرمانروای آب ادامه داد: در این اثر بازیگرانی مانند پوریا پورسرخ، میرطاهر مظلومی، امیر کربلایی‌زاده و بسیاری از دوستانم با من به عنوان بازیگر همراهی کردند. آنها لباس‌های مخصوصی پوشیدند و حرکات و نقش‌آفرینی‌های این انیمیشن را انجام دادند تا هر چه بیشتر به فضای واقعی حرکات بدنی انسان‌ها شبیه باشند. در مورد اکران این انیمیشن هم باید بگویم که اگرچه نخستین نمایش این اثر در سال۱۳۹۵ صورت گرفت ولی به دلایل مختلفی بعد از سال‌ها، این روز‌ها به تقدیر الهی توانسته‌ایم شاهد اکران گسترده و عمومی آن باشیم که با استقبال مخاطبان همراه شده است. 
اسماعیلی درباره وجه تسمیه «فرمانروای آب» برای این اثر اظهار داشت: درونمایه اصلی فیلم بر محور نورانیت وجود مقدس امام زمان (عج) است؛ وجودی که خاموش‌کننده آتش‌های ظلم و بازگرداننده حق به جایگاه اصلی خویش است، البته در این فیلم به برخی موضوعات کلیدی از جمله مسئله رویارویی حق و باطل که سال‌ها پیش در ذهن ما شکل گرفت، به‌ویژه جنگ احتمالی میان ایران و رژیم‌صهیونیستی و امریکا نیز پرداخته‌ایم. در بخش‌هایی از فیلم، تبلور توانمندی‌های کشور و اقتدار ملی به‌گونه‌ای به تصویر کشیده شده است که بسیاری از نوجوانان و جوانان هنگام تماشای آن، از شدت غرور ملی نتوانستند روی صندلی‌های خود بنشینند. 


 بی‌توجهی به سینمای انیمیشن 
این فعال حوزه انیمیشن به بُعد تربیتی فرمانروای آب اشاره کرد و افزود: ما تلاش کرده‌ایم مفاهیم سنگین و جدی مانند علل و عوامل غیبت امام‌زمان (عج) را در قالب یک اثر اکشن و با جلوه‌های بصری جذاب به مخاطب منتقل کنیم. گرچه قالب کار انیمیشن است و مخاطب کودک را نیز جذب می‌کند، اما محتوای آن بسیار جدی و متناسب با شرایط امروز جامعه طراحی شده است. اسماعیلی تأکید کرد: این انیمیشن روایتگر شرایط حساس کنونی است؛ شرایطی که پس از جنگ تحمیلی ۱۲روزه و در دوران آتش‌بس تجربه می‌کنیم، اما در واقع مقدمه‌ای بر جنگ نرم بزرگ‌تری است که پیش‌روی ما قرار دارد. «فرمانروای آب» اثری است که لایه‌های مختلف توطئه دشمنان را آشکار می‌سازد و نشان می‌دهد با اتکا بر ایمان، مقاومت و رهبری الهی، این جریان پیچیده و چندلایه درنهایت با شکست مواجه خواهد شد. این کارگردان در پایان تأکید کرد: بی‌توجهی به سینمای انیمیشن در شرایطی است که اگر داستان فیلم «فرمانروای آب» در شکل رئال آن می‌خواست خلق شود، هزینه‌ای بسیار بالا را بر جا می‌گذشت، البته در انیمیشن هم سرمایه خاص خود را دارد، اما واضح است که مقدارش از سینمای رئال کمتر است، پس چرا ما باید خودخواسته خود را از این سرمایه محروم کنیم.

برچسب ها: انیمیشن ، سینما ، هنر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
captcha
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار