جوان آنلاین: راهآهن ۳۲ کیلومتری شلمچه ـ بصره، اگرچه از لحاظ طول مسیر کوچک به نظر میرسد، اما از منظر ژئوپلیتیکی و اقتصادی، نقشی بسیار بزرگ در تقویت ارتباطات میان دو کشور و منطقه خواهد داشت. راهآهن شلمچه ـ بصره میتواند مردم دو ملت را از مبدأ مشهد، تهران و قم به طور مستقیم تا کربلای معلی منتقل کند که طبق اظهارات مدیرکل راهآهن عراق؛ یونس الکعبی انتقال سالانه بیش از ۳ میلیون زائر به عتبات عالیات از مسیر این خط ریلی در اهداف اولیه برنامهریزی شده است.
به گزارش فارس، تکمیل این خط ریلی علاوه بر تسهیل تردد زائران بهویژه در ایام اربعین، ظرفیتهای جدیدی برای ترانزیت کالا از ایران به عراق، سوریه و حتی لبنان (دریای مدیترانه) فراهم میکند. راهآهن شلمچه ـ بصره که از آن به عنوان «حلقه مفقوده» در اتصال ریلی ایران به عراق یاد میشود، پس از نزدیک به دو دهه وقفه و انتظار، سرانجام وارد مرحله اجرای میدانی شده است.
ایران در چند سال گذشته تمامی زیرساختهای لازم تا مرز شلمچه را تکمیل کرده بود، اما اجرای پروژه در بخش عراقی، به دلایل متعددی از جمله وجود اراضی آلوده به مین، پیچیدگیهای فنی مانند احداث پل بر روی اروندرود و ناهماهنگیهای سیاسی و اداری دو طرف، با چالشهای متعددی مواجه بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران جبارعلی ذاکری امروز ۳ خرداد عنوان کرد که در مورد خط ریلی شلمچه به بصره، سه تعهد و سه وظیفه بر گردن ایران است: تعهد اول مینروبی حدود ۱۴ کیلومتر از مسیر، تعهد دوم احداث پل بزرگ بر روی رودخانه اروند در جزیره سندباد بصره و تعهد سوم احداث ایستگاه راه آهن شلمچه در خاک ایران.
ذاکری عنوان کرد که خوشبختانه با اقداماتی که در هفت ماه گذشته انجام شد موضوع مینروبی ۱۴ کیلومتر مسیر شلمچه به بصره به عرض ۶۰ متر به اتمام رسید. بنابراین، میتوان عملیات زیرسازی و روسازی را شروع کرد که این بخش جزو تعهدات راه آهن عراق است.
مدیرعامل راهآهن بیان کرد که برای اربعین امسال امیدواریم دو خط از این مسیر آماده بهرهبرداری شود تا زائران بتوانند در اربعین امسال از طریق مرز ریلی شلمچه عبور کنند که شامل یک سکو و دو خط ریلی است و مابقی هم برای اربعین سال بعد قابل بهرهبرداری خواهد شد.
ذاکری تصریح کرد: آنچه از دولت و وزیر حمل و نقل عراق انتظار داریم این است تا دو موضوع حل و بررسی شود. موضوع اول در خصوص تایید طول ۱۲ کیلومتری است که عملاً مینروبی آن انجام شده است کیوسی راه آهن عراق باید در این مسیر مستقر شود و تاییدیه آنها را باید اخذ کنیم.
به گفته وی، موضوع دومی که دنبال میکنیم شروع عملیات اجرایی زیرسازی مسیر است که با شرکت اسپانیایی قرارداد بسته شده و در چند روز آینده تنفیذ قرارداد انجام خواهد شد، انتظار داریم این پروژه تسریع شود تا بتوانیم کلیات آن را در مدت زمانی که پیش بینی کردهایم به پایان برسانیم.