جوان آنلاین: این روزها شاهد هستیم که با قطعی برق معابر و خیابانها، چراغهای راهنمایی و رانندگی نیز خاموش میشود و آمدوشد خودروها با حضور فیزیکی مأموران پلیس راهور کنترل میشوند. هرچند که در ساعات اوج ترافیک و معابر پرتردد، مدیریت دستی ترافیک نیز باچالشهایی مواجه میشود و بینظمی و اختلال تردد موجب بروز تصادفات میشود.
واقعیت آن است که استقرار مأموران در تقاطعها در هنگام قطعی برق راهکار موقتی است و چاره کار نیست و به گفته روسای پلیس راهور، با توجه به اینکه این اتفاق هر سال رخ می دهد، باید سازوکاری برای حل این مشکل و روشن نگه داشتن چراغهای ترافیکی اتخاذ کرد تا شاهد وقوع ایجاد گرههای ترافیکی و تصادفات آن نباشیم.
در همین راستا، سردار تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا پیشنهاد کرد که یک منبع انرژی مجزا برای این چراغها در نظر گرفته شود.
وی اساسی ترین اقدام برای کارکرد درست و بدون قطعی چراغهای راهنمایی و رانندگی را، ایجاد یک منبع مستقل انرژی درکنار چراغهای راهنمایی دانسته و میگوید: باید همه چراغها در مراکز و شهرهای کل کشور از شبکه اصلی برق جدا شده و توسط منبع انرژی مستقلی همچون انرژی خورشیدی یا cpu یا به شکل باتری یا منبع ذخیره تغذیه شوند که در صورت قطعی برق دچار مشکل نشده و وضعیت تردد را مختل نکنند.
تقاطع ها را خالی بگذارید
از موتوربرق ادارات به چهارراهها برق برسانید
سردار سیدابوالفضل موسوی پور رئیس پلیس راهور تهران بزرگ نیز در این باره میگوید: ما موافق قطعی برق نیستیم؛ اما باید در این زمینه شرایط را درک کنیم و کمک کنیم که این روزها به سلامتی بگذرد. ما برای مدیریت چهارراهها باید نیروها را زیاد کنیم و از رانندگان نیز درخواست میکنیم در این شرایط حساس، بیشتر قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند و در صورت باز بودن مسیر در تقاطع ها، به سمت جلو حرکت کنند؛ زیرا در غیر اینصورت، در تقاطعها گره ترافیکی ایجاد میشود و باز کردن آن نیز سخت میشود.
وی همچنین از مسئولان خواست که برق چراغهای راهنمایی و رانندگی را قطع نکنند و به عنوان راه حل نیز به موتوربرقهای ادارات در چهارراههای مهم اشاره کرد.
همچنین ادامه داد که میتوان از در زمان قطعی برق، از سایر نقاط که برق قطع نشده است مثل خیابانهای نزدیک تر به چراغها، برق رساند.
ترافیک در خاموشی
انرژی برقِ چراغهای راهنمایی و رانندگی تأمین شود
در همین راستا، مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران نیز در صحن شورای شهر با بیان اینکه برق چراغهای راهنمایی و رانندگی باید تأمین شود تا گره ترافیکی ایجاد نشود، میگوید: منابع کافی و زیرساخت لازم برای تهیه انرژی مورد نیاز چراغها در زمان قطعی برق موجود است؛ اما هنوز این مأموریت توسط سازمانهای مربوطه اجرایی نشده و در زمان قطعی برق، چراغها نیز خاموش میشوند.
همچنین مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز در واکنش به این تذکر ادامه میدهد: ما گفتیم که از انرژی خورشیدی برای چراغهای راهنمایی و رانندگی استفاده شود البته باید جاگذاری آن به گونهای باشد که به سرقت نرود.
در زمان قطعی برق، تردد در چهارراهها غیرممکن است
یکی از رانندگان تهرانی که در زمان قطعی برق، در پشت یکی از چراغهای خاموش شده مانده بود میگوید: واقعا تجربه بدی بود، از هر چهار طرف چهارراه ماشین به وسط تقاطع میآمد، همه خودروها در هم گیر کرده بودند و فقط صدای بوق میآمد، موتورسیکلتها چون ابعاد کوچک تری دارند جلوی خودروها می پیچیدند.
وی میافزاید: عابران پیاده نیز حتی در این شرایط سخت، وارد تقاطع میشوند تا از خیابان رد شوند و اصلا توجهی به شلوغیها ندارند. متاسفانه در برخی تقاطعها نیز حتی پلیس حضور ندارد تا شرایط را کنترل کند و یا دیر به محل می رسد. این شرایط واقعا خطرناک است و هر لحظه ممکن است چند تصادف زنجیرهای رخ دهد یا جان افراد به خطر بیوفتد.
کارشناسان هشدار میدهند که خاموشی چراغها علاوه بر خطرات جانی، به افزایش ترافیک و طولانی تر شدن زمان سفرها منجر میشود، همچنین از آنجایی که این مشکل هر ساله ایجاد میشود و به گفته مسئولان، زیرساختهای لازم برای تهیه برق مورد نیاز چراغهای راهنمایی و رانندگی وجود دارد. بنابراین با توجه به اینکه اهمیت این چراغها برای مدیریت و کنترل تقاطعها بر هیچکس پوشیده نیست؛ امیدواریم هرچه زودتر برق این چراغها تأمین شود تا در زمان خاموشیها نیز شرایط تقاطعها بحرانی نشود.