کد خبر: 1230953
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۶
اولین رویداد ملی گفتگوی فرش دستبافت ایران برگزار می‌شود
متأسفانه در بازار‌های جهانی فرش‌های ما به عقب رفته و فرش‌های هندی و پاکستانی جلوی مخاطب گذاشته شده است الان نیاز داریم که هنرمندانمان را به دنیا معرفی کنیم و ارزش آن‌ها را بالا ببریم. فرش‌های ایرانی دوباره باید دیده شوند ما باید در بازار‌های هنری جایگاه بالایی باشیم و خودمان را معرفی کنیم این کار باید از یک جایی شروع شود.

جوان آنلاین: مدیر موزه فرش ایران گفت: ما مدعی هستیم تاریخ فرشبافی در اختیار ایران است و ما مرجع فرش دنیا هستیم. یکی از بخش‌های کاری ما شناسایی فرش‌هایی است که تا ۵۰ سال آینده به موزه بیایند و این می‌طلبد سلسله گفتمانی را برای معرفی آثار فاخر داشته باشیم و نگاه نقادانه به آن کنیم.

نشست خبری اولین رویداد ملی گفتگوی فرش دستباف ایران به جهت نقد و بررسی سبک متفاوت و جدید در موزه فرش ایران برگزار شد. محمدجواد اینانلو مدیر موزه فرش ایران درباره اهمیت این رویداد گفت: تصمیم بر این شد که ۹ اثر بررسی از سراسر کشور بررسی شود. در این رویداد نیز هر روز چند فرش مورد بررسی قرار می‌گیرد تا ببینیم آینده تولید فرش هنری چیست. حضور برای عموم آزاد است و در این باره دانشجویان رشته هنر می‌توانند از این نشست‌ها استفاده کنند.

در ادامه حمیدرضا رشتی‌زاده، مدیر مرجع صدور شناسنامه فرش دستباف گفت: رویداد سرنخ اولین رویداد ملی فرش دستباف ایرانی هست که در حوزه گفتگو و نقد و بررسی فرش‌های دستباف معاصر ایرانی شکل می‌گیرد. در این رویداد چند نفر از تولیدکنندگان که فرش دستباف و نو خلق کرده‌اند حضور دارند و آثارشان را در موزه ارائه می‌کنند همچنین منتقدان در این رویداد درباره چرایی و چگونگی این آثار صحبت خواهند کرد. معتقدیم این مجموعه رویداد‌ها باعث خواهد شد سرنخ‌های جدیدی از میان گفتگو‌ها بیرون آید که بتوانیم وارد دنیای جدیدی از بحث فرش شویم.

وی گفت: متأسفانه در بازار‌های جهانی فرش‌های ما به عقب رفته و فرش‌های هندی و پاکستانی جلوی مخاطب گذاشته شده است الان نیاز داریم که هنرمندانمان را به دنیا معرفی کنیم و ارزش آن‌ها را بالا ببریم. فرش‌های ایرانی دوباره باید دیده شوند ما باید در بازار‌های هنری جایگاه بالایی باشیم و خودمان را معرفی کنیم این کار باید از یک جایی شروع شود. کجا بهتر از موزه فرش؟ تا ما این هنر را خوب معرفی نکنیم خواستگار تجاری آن را پیدا نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه بعد از این رویداد شهامت تولید کنندگان بیشتر شود تا فرش‌های جدیدی را تولید کنند و بگویند جایی هست که خودم را معرفی کنم افزود: برای فرش دستباف شناسنامه طراحی کردیم که مصرف کننده تفاوت آن را بداند. الان فرش ماشینی را بسیار شبیه به فرش دستباف تولید می‌کنند.

رشتی زاده با بیان اینکه هیچ وقت درباره ریشه فرش صحبتی نشده گفت: امروز آنقدر تعداد تولیدکنندگان زیاد شده که باید رفت و بازار را ساخت. در گذشته ایران دو میلیارد دلار فرش صادر می‌کرده الان به زیر ۵۰ میلیون دلار رسیده است. چرا؟ ما دیگر هنر خودمان را درست ارائه نمی‌دهیم هدف ما بالابردن ارزش هنرمندان فرش هست. ما در گذشته روی فرش زندگی می‌کردیم اعتقاد دارم انرژی‌هایی در فرش نهفته است که خاطرات یک خانواده را ضبط می‌کند. ما آرام زندگی می‌کردیم صنعت به ما گفته که باید تندتر زندگی کنیم اهمیت در جامعه را به فرد داده است و خانواده متلاشی شود قدرتی که می‌توانیم در آینده داشته باشیم برعکس آن است.

وی افزود: الان اگر به اروپا بروید می‌بینید که نوشته‌اند یک فرش ایرانی با ۵۰ درصد تخفیف بخر ۳ تا ببر! باید به جایی برسیم که به جای اینکه فرش را حراج کنند، قدر آن را بیشتر بدانند. اگر کمی دقت کنیم می‌بینیم ارزش فرش خیلی بیشتر از این هست. دلیلی ندارد یک فرد فرشی که می‌خرد را به قیمت ۵ سال خریداری کند او باید پول ۱۰۰ سال عمر آن فرش را به بافنده بدهد.

در بخش دیگری از این نشست، زهرا شوندی مدیر اجرایی مرکز جامع صدور شناسنامه فرش دستباف اظهار کرد: در شناسنامه‌هایی که طراحی شده اسم بافنده و طراح قالی و زمان تولید می‌آید بعد از تمام آیتم‌های تکنیکی، توضیحاتی از بافنده وجود دارد که آن هم در شناسنامه ذکر می‌شود. چون باید مصرف کننده درباره آن اثر بیشتر بداند تا لذت بیشتری ببرد. نزدیک به ۱۰ هزار شناسنامه فرش صادر شده است بیشتر کسانی که مصرف کننده خارجی هستند با این شناسنامه درباره خرید آن فرش، اطمینان خاطر به دست می‌آورند.

شوندی گفت: تمام فرش‌هایی که در این رویداد به نمایش گذاشته می‌شود اصالت دارند و بافنده و طراح آن را کپی نکرده‌اند بلکه شناسنامه دارند. قبلاً این فرش‌ها کارشناسی شده است و اینجا تمامی اطلاعات در کنار فرش‌ها ارائه می‌شود. فرش‌هایی که وارد مجموعه شده‌اند مختص تولید کننده هستند و هر دو طرح کلاسیک و مدرن را دارند. شفافیت به این بر می‌گردد که همه این اطلاعات در اختیار بازدیدکننده‌ها قرار گیرد و شناسنامه‌ها در حال نمایش هست. تمامی کار‌هایی که انجام می‌دهیم این است که بتوانیم ارزش و منزلت فرش را به جایگاه درست برسانیم.

گفتنی است اولین رویداد ملی گفتگوی فرش دستباف ایران به جهت نقد و بررسی سبک متفاوت و جدید روز‌های ۷ تا ۱۰ خرداد از ساعت ۹ تا ۱۹ در موزه فرش ایران برگزار می‌شود. 

برچسب ها: فرش ، موزه فرش ، فرش دستباف
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار