کد خبر: 1229751
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۰
تأکید صنعت خودروسازی ایران بر تولید خودرو‌هایی با نرخ مصرف بالای بنزین منجر به افزایش تقاضای بنزین داخلی و در نتیجه وابستگی شدید به سوخت وارداتی شده است.

جوان آنلاین: دوگانه‌سوزشدن خودرو‌ها و اولویت‌دهی به سوخت CNG به‌عنوان منبع سوخت جایگزین برای همه خودرو‌های سواری فعال در صنعت حمل‌ونقل ایران، گامی متحول‌کننده به سوی کنترل ناترازی بنزین و کاهش هدررفت منابع ارزی کشور جهت واردات بنزین با قیمت حدود ۴۰ هزار تومان و فروش آن به قیمت ۳ هزار تومان است. با پذیرش این تغییر پارادایم، کشور می‌تواند خسارات اقتصادی ناشی از مصرف بیش از حد بنزین را کاهش دهد. اتخاذ سوخت دوگانه تنها یک راه حل عملی برای عدم تعادل سوخت نیست، بلکه یک ضرورت استراتژیک برای شکل دادن به حمل و نقل پایدار در ایران است. 
 
صنعت خودروسازی ایران با چالش‌هایی نظیر مصرف بالای بنزین و اتکای فزاینده به سوخت وارداتی در زمان حساس فعلی قرار دارد. الگوی مصرف ناکارآمد خودرو‌های داخلی نه تنها ذخایر ارزی کشور را تحت فشار قرار می‌دهد، بلکه به طور قابل توجهی به افزایش مصرف بنزین داخلی کمک می‌کند که منجر به زیان‌های اقتصادی قابل‌توجهی می‌شود. در تلاش برای پرداختن به این مسائل مبرم، اتخاذ سوخت دوگانه برای تمام وسایل نقلیه و خودرو‌های سواری فعال در بخش حمل‌و‌نقل، یک راه‌حل مهم و کلیدی است. ایران با انتقال به سمت خودرو‌های دوگانه‌سوز و اولویت‌دادن به CNG به عنوان منبع اصلی سوخت جایگزین بنزین، می‌تواند راه را برای رشد اقتصادی پایدار و حفاظت از محیط‌زیست هموار کند. 
تأکید صنعت خودروسازی ایران بر تولید خودرو‌هایی با نرخ مصرف بالای بنزین منجر به افزایش تقاضای بنزین داخلی و در نتیجه وابستگی شدید به سوخت وارداتی شده است. پیامد‌های اقتصادی این عدم تعادل قابل توجه است، به طوری که تخمین زده می‌شود سالانه بیش از ۱۴ میلیارد دلار ضرر به دلیل مصرف ناکارآمد بنزین داشته باشد. کمبود بنزین همراه با عدم استفاده بهینه از منابع ارزی برای واردات آن، چالشی دو طرفه ایجاد و ثبات اقتصادی و امنیت انرژی کشور را 
تضعیف می‌کند. 
استقبال از سوخت دوگانه برای همه وسایل نقلیه فعال در صنعت حمل و نقل، راه حلی چند وجهی برای چالش‌های انرژی ایران ارائه می‌دهد که در اواخر دهه ۸۰ و در دولت دهم نیز با موفقیت تجربه شد و مشکل ناترازی و واردات بنزین را نیز حل کرد. 
مزایای بسیار برای این گذار وجود دارد. اولین مزیت این گذار به سمت خودرو‌های دوگانه‌سوز که با CNG در کنار بنزین کار می‌کنند، جایگزینی مقرون به صرفه و پایدار برای مصرف بیش از حد بنزین ارائه می‌دهد. با تنوع بخشیدن به سبد سوخت و کاهش وابستگی به بنزین وارداتی، ایران می‌تواند فشار مالی بر ذخایر ارزی را کاهش داده و تاب آوری اقتصادی کلی را افزایش دهد. همچنین پذیرش سوخت دوگانه و اولویت‌دادن به CNG به عنوان منبع سوخت جایگزین، امنیت انرژی ایران را با کاهش اتکا به بنزین وارداتی افزایش می‌دهد. این تغییر به سمت یک منبع داخلی فراوان و به راحتی در دسترس مانند CNG، قرارگرفتن کشور در معرض نوسانات قیمت جهانی نفت و ریسک‌های ارز خارجی را به حداقل می‌رساند و از یک چشم‌انداز انرژی پایدارتر و مطمئن‌تر اطمینان می‌دهد.
دوگانه‌سوزشدن خودرو‌ها و اولویت‌دهی به سوخت CNG به‌عنوان منبع سوخت جایگزین برای همه خودرو‌های سواری فعال در صنعت حمل‌ونقل ایران، گامی متحول‌کننده به سوی کنترل ناترازی بنزین و کاهش هدررفت منابع ارزی کشور جهت واردات بنزین با قیمت حدود ۴۰ هزار تومان و فروش آن به قیمت ۳ هزار تومان است. با پذیرش این تغییر پارادایم، کشور می‌تواند خسارات اقتصادی ناشی از مصرف بیش از حد بنزین را کاهش دهد. اتخاذ سوخت دوگانه تنها یک راه‌حل عملی برای عدم تعادل سوخت نیست، بلکه یک ضرورت استراتژیک برای شکل دادن به حمل‌و‌نقل پایدار در ایران است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار