کد خبر: 1219227
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
تحلیل سروری از ناکامی شورای ائتلاف در تهران‌
برداشت خود من این است که یکی از آسیب‌هایی که در شانا ایجاد شد این بود که بعضاً به فرایند‌هایی که خود به وجود آورده بود استوار نبود و فرایند‌های انتخاباتی خود را کنار گذاشت و از آن‌ها عدول کرد. این امر باعث شد که یک نگرانی و اختلاف در درون جریان شورای ائتلاف به وجود بیاید
جعفر برزگر
جوان آنلاین: بهترین عبارت برای توصیف نتایج انتخابات ۱۱ اسفند امسال، کلمه «شگفت‌انگیز» یا «نتایجی دور از پیش‌بینی‌ها» است. انتخاباتی که ائتلاف‌های انتخاباتی ۹۸ در آن ناکام ماندند و ائتلاف‌های جدید با بازیگرانی تازه از راه رسیده توانستند اقبال بیشتری از رأی دهندگان را به خود جلب کنند. در کنار این نتایج دور از پیش‌بینی، اما میزان مشارکت مردم، ضد انقلاب و مخالفان ایران را هم در شگفتی و حیرت فرو برده است. آنان از مشارکت ۱۰ تا ۳۰ درصدی سخن می‌گفتند، اما مشارکت ۲۵ میلیون نفری مردم اتفاق افتاد و کمپین تحریم اهالی متفرق شده شورای به اصطلاح همبستگی در آن سوی مرز‌ها نتوانست در عمل قدرت نفوذ خود را در بین ایرانیان نشان دهد؛ عارضه دور و دراز بی‌پایگاهی در ایران و تکیه دادن بر فیک نیوز‌های فضای مجازی که گره در باد زدن ضد انقلاب است. روز‌های آینده روز‌های نقد و بررسی نتایج انتخابات مجلس دوازدهم خواهد بود. انتخاباتی ناتمام که دوره دوم آن اردیبهشت برگزار می‌شود. اما در همین مجال اندک سپری شده از انتخابات و با فرو نشستن آرام آرام تب انتخاباتی، تحلیل‌ها در حال انتشار است. اولین گفت‌وگوی ما درباره انتخابات، گفت و شنود با پرویز سروری، عضو شورای شهر تهران و رئیس شانا (شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب) در استان تهران است. این سیاستمدار باسابقه اصولگرا از مشارکت مردم راضی، اما از عملکرد شانا ناراضی است. 
 
 پروژه تحریم شکست خورد
سروری در خصوص میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس دوازدهم به «جوان» می‌گوید: انتخابات مجلس دوازدهم بعد از اغتشاشات سال گذشته و در حالی که تمام ظرفیت نظام سلطه و اذناب داخلی آن برای تحریم این انتخابات بسیج شده بودند، یک پیروزی سیاسی بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران است. 
سروری معتقد است انتخابات این انگاره را که بین مردم و حاکمیت فاصله جدی ایجاد شده است، تضعیف کرد: بعد از اغتشاشات سال گذشته به جد تبلیغ می‌شد که مشروعیت نظام دچار خدشه شده است. بنابراین فشار‌ها علیه کشورمان تشدید شده بود تا بتوانند از نظام در حوزه‌های مختلف امتیاز بگیرند. 
وی با اشاره به سیاست‌های منطقه‌ای ایران می‌گوید: به عنوان مثال ایران مهم‌ترین و مؤثر‌ترین کشور حامی محور مقاومت در منطقه است اگر انتخابات با مشارکت اندک برگزار می‌شد، در منطقه محور مقاومت تضعیف می‌شد. اما با وجود همه این فشار‌ها و مشکلات، مشارکت مردم «قابل قبول» بود. 
رئیس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب در تهران می‌گوید: این انتخابات خودش حساسیت زیادی ایجاد کرده، به همین دلیل ما می‌بینیم که نظام سلطه و کشور‌هایی که با جمهوری اسلامی مخالفت دارند، خبرنگاران خود را گسیل کرده بودند تا بتوانند محصول ماه‌ها تلاش در تحریم انتخابات را ثبت کنند. اما حضور مردم دشمن را عقب راند. 
بخش دیگری از گفت‌و‌گوی ما با سروری درباره نتایج انتخابات است. رئیس شانا در تهران می‌گوید: من این نکته را عرض بکنم هر زمانی که فرایند رقابت گفتمانی را به رقابت درون گفتمانی تبدیل می‌کنیم، انتخابات با حساسیت بیشتری مواجه می‌شود، یعنی باید بالاخره جریان انقلاب به آن بلوغی رسیده باشد که اجازه ندهد که رقابت‌های درون گفتمانی و اختلافات به داخل مجلس منتقل شود، چراکه در این صورت کارآمدی مجلس دچار مشکل خواهد شد. در حال حاضر این نگرانی به صورت مفرط وجود دارد. 
 
 از رقابت درون گفتمانی آسیب دیدیم
سروی در ادامه انتخابات مجلس دوازدهم را انتخاباتی با رقابت درون گفتمانی عنوان می‌کند که طبیعتاً این رقابت‌ها برخی مواقع تبدیل به خصومت و اختلافات بین نیرو‌های انقلاب شده و می‌گوید: نامزد‌های مختلف که وارد مجلس شدند و برخی هم دور دوم وارد خواهند شد مراقبت کنند رقابت‌های انتخاباتی در همین جا دفن شود و در مجلس با همدیگر هم افزایی انجام دهند تا فصل جدیدی از خدمت به مردم آغاز شود. ما نگران تسری این اختلافات به داخل مجلس هستیم. 
وی درخصوص لیستی رأی ندادن مردم تهران در انتخابات مجلس دوازدهم هم معتقد است در انتخابات ۹۸ نگرانی از اصلاح‌طلبان جدی بود و به همین دلیل جریان انقلابی تلاش کرد بیشترین وحدت و هم افزایی را داشته باشد. به همین دلیل بیشترین وحدت و همگرایی اتفاق افتاد، اما در انتخابات امسال نگرانی از اصلاح‌طلبان وجود نداشت. 
رئیس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب در تهران، در تکمیل این تحلیل خود می‌افزاید: عدم نگرانی از اصلاح‌طلبان باعث اختلاف و تشتت در جریان انقلاب شد. تکثر فهرست‌ها هم باعث شد که مردم به این نتیجه برسند که از بین فهرست‌ها افرادی را که می‌شناسند رأی دهند. 
سروری درباره چرایی ناکامی شانا در تهران معتقد است سیاست و انتخابات عرصه بسیار حساس و مهمی است از این نظر که همیشه باید رصد‌های دقیق انجام شود تا مطالبات و اولویت‌های مردم احصا شوند تا ائتلاف‌های سیاسی بتوانند کنش‌های انتخاباتی خود را مبتنی بر این مطالبات تنظیم کنند و بتوانند پیروزی خود را استمرار دهند. 
من فکر می‌کنم که شورای ائتلاف با توجه به خدمات بالایی که در طول حیات خود انجام داد و توانست زمینه‌های انسجام و هم افزایی نیرو‌های انقلاب را فراهم کند همچنان ظرفیت کنش سیاسی را دارد. 
 
 شانا دچار خودباوری مفرط شد
سروری نقد‌های جدی هم به شانا وارد می‌کند: برداشت من این است که در این زمینه شانا غفلت‌هایی داشته است و دچار نوعی خودباوری مفرط شده که نتیجه آن رسیدن به این برداشت است که به هر شکلی که فهرست به مردم ارائه دهد مردم رأی خواهند داد. این ذهنیت غلط بود. من معتقد هستم که لازم است که شانا برای ادامه دادن به حیات سیاسی خود یک بازبینی نسبت به رفتار و کنش‌های سیاسی و انتخاباتی خود بکند و آسیب شناسی جدی انجام دهد. شانا نیازمند بازبینی و بازنگری جدی در فرایند‌های خود است. 
 سروری سخنان خود را این‌گونه تکمیل می‌کند: برداشت خود من این است که یکی از آسیب‌هایی که در شانا ایجاد شد این بود که بعضاً به فرایند‌هایی که خود به وجود آورده بود استوار نبود و فرایند‌های انتخاباتی خود را کنار گذاشت و از آن‌ها عدول کرد. این امر باعث شد که یک نگرانی و اختلافی در درون جریان شورای ائتلاف به وجود بیاید. عدولی که سروری از آن سخن می‌گوید، اما به جزئیات آن اشاره نمی‌کند. 
برخی ناظران از شروع فصلی تازه در جریان اصولگرایی با بازیگران جدید سخن می‌گویند و برخی دیگر اتفاق رخ داده را در سطحی نمی‌دانند که منجر به تحولاتی چنین عمیق شود. اما آن چیزی که کم و بیش عیان است و تردید کمتری در مورد آن وجود ندارد آن است که مجلس دوازدهم تفاوت‌های چشمگیری با مجلس یازدهم خواهد داشت و ابهام اصلی در همین نهفته است که آن‌طور که منتخبان جدید می‌گفتند مجلس دوازدهم انقلابی‌تر خواهد بود یا آن‌طور که در لفافه سخنان سروری نهفته است مجلسی با اختلافات و حواشی بسیار.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
0
0
انصافاً مجلس یازدهم با درایت آقای دکتر قالیباف پیش می رفت وگرنه برخی کارشکن بودند.
جمشید نوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
0
0
طفلکها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
0
0
اَللّهُمَّ اشْغَلِ الظّالِمينَ بِالظّالِمينَ وَ اجْعَلنا بَيْنَهمْ سالِمينَ غانِمينَ
علی رسولی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
0
0
عملکرد انقلابی داشته باشید تا مردم انقلابی کنارتان باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار