کد خبر: 1212531
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
بایدن به تگزاس اولتیماتوم داد تا مرز تگزاس را به نیرو‌های مرزی امریکا تحویل دهد

جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا با صادر کردن یک اولتیماتوم از فرماندار تگزاس خواسته است که کنترل مناطق مرزی را که به یک مناقشه پرخطر بین ایالت تگزاس و دولت فدرال تبدیل شده به نیرو‌های مرزی امریکا واگذار کند؛ اولتیماتومی که در صورت سرپیچی تگزاسی‌ها از آن، می‌تواند به یک مناقشه ملی کم‌سابقه در امریکا تبدیل شود.

به گزارش «جوان»، مناقشه بین گارد ملی تگزاس با دولت فدرال درباره کنترل بر خط مرزی با مکزیک در حال تبدیل شدن به یک بحران در سطح امریکا است. جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا روز جمعه به تگزاس ۲۴ ساعت فرصت داد تا با تبعیت از حکم چند روز قبل دادگاه عالی امریکا، پست‌های گشت مرزی را به دولت فدرال تحویل دهد، در غیر این صورت با عواقب کوتاهی در انجام این کار مواجه خواهد شد ولی گارد ملی تگزاس بدون توجه به اولتیماتوم دولت فدرال به حفظ خط مرزی خود ادامه می‌دهد و در حال نصب موانع مرزی بیشتر است و همچنان از دادن دسترسی به مأموران فدرال خودداری می‌کند. مناقشه بین کاخ سفید و تگزاس که به «مناقشه گذرگاه عقاب» معروف شده، به سال ۲۰۲۱ برمی‌گردد که تگزاس برای متوقف کردن روند هجومی مهاجرین مکزیکی به سمت امریکا، عملیات معروف به «عملیات ستاره تنها» را کلید زد. این عملیات، یک عملیات مشترک در امتداد مرز جنوبی بین تگزاس و مکزیک بود که تا کنون نیز ادامه یافته است، ولی از چند هفته قبل، در حال تبدیل شدن به یک بحران در سطح امریکا است. گرگ ابوت، فرماندار تگزاس که در مرکز این مناقشه با کاخ سفید قرار گرفته، می‌گوید که این کار با هدف مقابله با افزایش مهاجرت غیرقانونی، تجارت غیرقانونی مواد مخدر و قاچاق انسان انجام شده و دولت دموکرات جو بایدن را به کم کاری در برخورد با بحران رو به تزاید مهاجران متهم می‌کند. با ادامه آنچه تگزاسی‌ها آن را بی‌توجهی دولت فدرال خوانده‌اند، مقامات تگزاس در ژانویه ۲۰۲۴ کنترل پارک شلبی در «گذرگاه عقاب» را رأساً به دست گرفتند و از ورود مأموران گشت مرزی به این ناحیه مرزی جلوگیری شد و همین منجر به کلید خوردن یک رویارویی خطرناک بین مقامات فدرال و ایالتی (تگزاس) شده است. این رویارویی با رأی دیوان عالی امریکا در حمایت از دولت بایدن، طی دو روز گذشته وارد مرحله‌ای خطرناک شده است، حکمی که به دولت بایدن اجازه داد تا سیم خاردار‌هایی را که گارد ملی تگزاس در مرز ایجاد کرده بود برداشته و مرز را به نیرو‌های مرزی ایالات متحده واگذار کند. جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا روز پنج‌شنبه به تگزاس ۲۴ ساعت فرصت داد تا از حکم دادگاه عالی امریکا پیروی کند و پست‌های گشت مرزی را به دولت فدرال تحویل دهد ولی گارد ملی تگزاس همچنان در برابر دولت فدرال مقاومت و از دسترسی نیرو‌های فدرال به مرز جلوگیری کرده است. ابوت گفته که «تگزاس بر اساس قانون اساسی حق دفاع از خود را دارد» و تأکید کرده که هرچند این موضوع «ممکن است به یک جنگ داخلی تبدیل نشود، ولی این تقسیم‌بندی درگیری مرزی در کشور ایجاد کرده است.»
دانیل میلر، رئیس جنبش ملی‌گرای تگزاس هم برای استقلال از ایالات متحده برای ایالت «ستاره تنها»‌ی تگزاس می‌کوشد در توئیتر از ابوت خواست تا گارد ایالتی را به طور بنیادی گسترش دهد و آن را در امتداد مرز مکزیک قرار دهد. چیزی که به پیچیدگی ماجرا افزوده، حمایت سایر ایالت‌ها از موضع تگزاس در مقابل کاخ سفید است. بر اساس گزارش بلومبرگ، ۲۵ فرماندار جمهوریخواه طوماری را برای حمایت از تگزاس علیه دولت فدرال امضا کرده‌اند و دولت بایدن را به عدم تمایل به حفاظت از مرز‌های امریکا و مبارزه با مهاجرت غیرقانونی متهم کردند. کریستی نوم، فرماندار جمهوریخواه داکوتای جنوبی، در گفتگو با فاکس‌نیوز از ایالت تگزاس در مقابل کاخ سفید حمایت کرده و گفته که قصد دارد گارد ملی ایالت خود را برای کمک به مرز بفرستد. مارک گوردون فرماندار وایومینگ نیز در شبکه ایکس نوشت که در استفاده از هر ابزار و استراتژی برای امنیت مرز‌ها و حفاظت از شهروندان امریکایی می‌ایستد. همچنین هزاران راننده کامیون امریکایی برای کمک به تگزاس و سایر ایالت‌ها به سمت مرز جنوبی حرکت کرده‌اند. دونالد ترامپ نیز حمایت خود را از تگزاس اعلام و همه ایالت‌ها را تشویق کرده تا گارد ملی خود را در مرز جنوبی مستقر کنند. در حالی که مجله نیوزویک نوشته که تگزاس دوباره جدایی از ایالات متحده را بررسی می‌کند و دلیل آن هم این است که مقامات فدرال نمی‌توانند و نمی‌خواهند از این منطقه در برابر تهاجم مهاجران محافظت کنند، تریلر فیلم «جنگ-داخلی» در پس‌زمینه داستان رویارویی دولت بایدن و مقامات تگزاس در شبکه‌های اجتماعی و توئیتر ترند شده است.
کریس سالسدو، مجری نیوزمکس، عملکرد فرماندار تگزاس، در برخورد با بحران مرزی را ستوده و گفته است: «ما ممکن است او را رئیس‌جمهور ابوت بنامیم.» آندره آ ویدبورگ هم در گفتگو با اسپوتنیک گفته که آنچه در سرحد تگزاس اتفاق می‌افتد عواقب عظیمی خواهد داشت و تأکید کرده که این یک رویارویی بین ایالت‌ها و دولت فدرال است که امریکا از سال ۱۸۶۰ شاهد آن نبوده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار