کد خبر: 1208425
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
جای خالی دانش‌آموزان شهید کرمان در مدرسه
داغ نبود دانش‌آموزان شهید کرمان بر دل‌ها سنگینی می‌کند. هر کدامشان در یکی از مقاطع تحصیلی درس می‌خواندند و آرزو‌هایی داشتند. چند روز پیش، صدای خنده و بازی‌هایشان تا چند فرسخ آن طرف‌تر هم می‌رفت، اما حالا هیچ‌کس حتی بغل‌دستی‌شان هم، صدایشان را نمی‌شنود.
مهسا گربندی

جوان آنلاین: امروز ۲۲ دانش‌آموز برای همیشه از مدرسه غایب هستند؛ غیبتی که موجه است و نیاز به حضور اولیا برای توضیح و توجیهش نیست، اما قسمت تلخ ماجرا اینجاست که این غیبت هیچ وقت به پایان نمی‌رسد، چراکه اسم این دانش‌آموزان در لیست شهدای حادثه تروریستی کرمان قرار دارد.

داغ نبود دانش‌آموزان شهید کرمان بر دل‌ها سنگینی می‌کند. هر کدامشان در یکی از مقاطع تحصیلی درس می‌خواندند و آرزو‌هایی داشتند. چند روز پیش، صدای خنده و بازی‌هایشان تا چند فرسخ آن طرف‌تر هم می‌رفت، اما حالا هیچ‌کس حتی بغل‌دستی‌شان هم، صدایشان را نمی‌شنود.
بعید است کسی امروز، دل و دماغ یاد گرفتن درس‌ها را داشته‌باشد. وقتی معلمان و همکلاسی‌ها، یاد خاطرات مشترکشان با این دانش‌آموزان شهید می‌افتند و آن‌ها را یک به یک مرور می‌کنند، غم‌شان بیشتر و بیشتر خواهد شد. خانواده‌هایشان اما، باید طاقت نبود هر روزه این بچه‌ها را در خانه تاب بیاورند. پدر یکی از دانش‌آموزان در توصیف سنگینی داغ شهادت دخترش می‌گوید: «خوش به حال پدری که دختر ندارد!»

۴ دانش‌آموز شهید از یک خانواده
یکی از خانواده‌ها دو دانش‌آموز شهید و یکی دیگر هم چهار دانش‌آموز شهید دارد. آماری که روز گذشته زهرا مظفر، مشاور امور شاهد و ایثارگران وزیر آموزش و پرورش بدان اشاره کرد و گفت: «طبق اسامی که از شهدای دانش‌آموز در اختیار داریم از یک خانواده چهار شهید دانش‌آموز در مقطع ابتدایی و از پایه اول، دوم، سوم و پنجم دبستان داریم و از یک خانواده دیگر هم دو فرزند شهید داریم که یکی از فرزندان پایه ششم ابتدایی و دیگری پایه یازدهم هنرستان است. این اتفاق خیلی ناگوار برای خانواده‌ها و مردم ایران است.»
او با بیان اینکه طبق آخرین اطلاعاتی که به دست ما رسیده‌است، تمامی دانش‌آموزان شهید، کرمانی هستند، ادامه داد: «خانواده‌های ایرانی معمولاً با همه اعضا خانواده در مراسمات خاص دینی و مذهبی حاضر می‌شوند تا فرزندان نیز با این مسائل انقلابی و اسلامی آشنا شوند و این دانش‌آموزان نیز عموماً با خانواده خود در صحنه حاضر بودند که این اتفاق رخ داده‌است.»
مظفر در پاسخ به اینکه با توجه به اینکه از برخی خانواده‌ها چند فرزند به شهادت رسیده‌است، برنامه وزارت آموزش و پرورش برای تسلی دادن به این خانواده‌ها چیست، توضیح داد: «قطعاً برنامه خواهیم داشت. در حوزه ایثار و شهادت من به نیابت از آقای وزیر مستمراً یک هفته در آخر هر ماه در استان‌ها حاضر می‌شوم و از شش خانواده شهید با اجرای طرح سپاس قدردانی می‌کنم. اسامی دانش‌آموزان شهید در انفجار گلزار شهدای کرمان شب گذشته به دست ما رسید و برای تسلی دادن به این خانواده‌ها در کرمان حاضر خواهیم شد.»

نام یک دانشجو معلم در لیست شهدا
در کنار اسامی لیست شهدای کرمان، نام یک دانشجو معلم نیز وجود دارد؛ شهیده فائزه رحیمی، دانشجو معلم ورودی سال ۱۴۰۰ در رشته امور تربیتی دانشگاه فرهنگیان بود. او عصر چهارشنبه و در جریان حادثه تروریستی رخ داده در چهارمین مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی در مسیر گلزار شهدای کرمان به شهادت رسید.
این دانشجو معلم، نخستین دانشجوی زن شهید در دانشگاه تربیت معلم است. پیکر ایشان شب پنج‌شنبه وارد تهران شد و مراسم تشییع او نیز روز جمعه بعد از اقامه نماز جمعه در مصلای تهران با حضور اقشار مختلف مردم و به ویژه دانشجویان و فرهنگیان برگزار شد.

دلنوشته وزیر آموزش و پرورش
حادثه تروریستی کرمان واکنش‌هایی را از سمت مسئولان آموزش و پرورش داشته‌است. رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش با انتشار متنی در صفحه ویراستی‌اش، نسبت به شهادت دانش‌آموزان حادثه تروریستی کرمان واکنش نشان داد و نوشت: «لیست غایبان کلاس شنبه مشخص شد، اما نه غایب… که برای همیشه حاضر. آن‌ها در کلاس‌های ما نیستند. به کلاس عموقاسم‌شان رفته‌اند و در مکتب شهادت با معدل ۲۰ فارغ‌التحصیل شدند. اقتدای نوگلان دانش‌آموز در زنگ شهادت به مولایشان ابا‌عبدالله‌الحسین و شهدای خردسال کربلا را به حضرت بقیه‌الله‌الاعظم (عج)، مقام عظمای ولایت، خانواده این عزیزان، همکلاسی‌ها، معلمان و جامعه بزرگ فرهنگیان تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.» او همچنین با اشاره به اینکه این اقدام تروریستی ناجوانمردانه بی‌پاسخ نخواهد ماند، ادامه داد: «انتقام سخت از دشمنان این مرز و بوم و خونخواهی از خون پاک این شهیدان گرانقدر، با تربیت سلیمانی‌ها و دانش‌آموزانی شایسته، متعهد و عاشق فرهنگ و وطن ایران اسلامی خواهد بود؛ با فضل الهی...»

اسامی شهدای دانش‌آموز اعلام شد
روز گذشته نامدار صداقت، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه خانواده بزرگ آموزش و پرورش کشور امروز عزادار است، گفت: «تعداد شهدای حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان ۸۵ نفر اعلام‌شده که ۲۲ نفر از این شهدا دانش‌آموز هستند، در واقع حدود یک‌چهارم شهدای حادثه تروریستی کرمان، دانش‌آموز هستند.»
او با بیان اینکه از ۲۲ دانش‌آموز شهید، تعداد ۱۱ نفر دختر و ۱۱ نفر پسر هستند، اظهار داشت: «از مجموع دانش‌آموزان شهید حادثه کرمان، دو نفر از شهرستان نرماشیر، دو نفر از شهرستان زرند و ۱۸ نفر از شهرستان کرمان مدارس آموزش و پرورش نواحی یک و دو کرمان هستند.» رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در رابطه با تعداد مجروحان نیز گفت: «بالغ بر ۳۰ نفر دانش‌آموز و تعدادی از فرهنگیان نیز مجروح شده و هم‌اکنون در بیمارستان‌های کرمان بستری هستند و روند درمان آن‌ها در حال پیگیری است.»
او اسامی شهدای دانش‌آموز حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان را نیز اعلام کرد که بدین شرح است: «نرگس کارگر پایه سوم دبستان حمزه، زینب یعقوبی پایه هشتم دبیرستان راه دانش، امیرحسین دهدهی پایه هشتم دبیرستان شهید مهدوی، یاسین تشت‌زر پایه دهم هنرستان باقرالعلوم زنگی‌آباد، المیرا حیدری‌نژاد فرسنگی پایه یازدهم هنرستان فرهنگیان، عارفه سلمانی‌پور پایه یازدهم، فاطمه نظری کدخدا همت‌آبادی و زهرا هوشمند پناه پایه دوازدهم هنرستان اندیشه نو، زینب رحمت‌آبادی پایه ششم دبستان حضرت خدیجه (س)، آیدا قاسمی پایه پنجم دبستان حکمت، محمد امین صفر‌زاده پایه نهم دبیرستان علی ابن ابی‌طالب، زهرا سلطانی‌نژاد پایه پنجم دبستان نظریان، محمد امین سلطانی‌نژاد پایه دوم و مریم سلطانی‌نژاد پایه سوم دبستان ثارالله، مهدی سلطانی‌نژاد پایه اول دبستان عباد، میلاد شاد کام پایه پنجم دبستان بهرامی، سبحان علیزاده پایه دوم دبستان شهدای فرهنگیان زرند، محمدعلی مرادی پایه نهم دبیرستان فضل‌الله خان یزدان‌آباد زرند، حسین محمدآبادی پایه ششم شهرستان نرماشیر، حسن محمدآبادی پایه یازدهم هنرستان جواد‌الائمه شهرستان نرماشیر، محمد طا‌ها قدیری فرد پایه ششم دبستان ارجمند و فائزه نظری پایه نهم دبیرستان راه دانش.»

بیانیه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک
روز پنج‌شنبه نیز سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در محکومیت انفجار تروریستی در کرمان بیانیه‌ای صادر کرد. در بخشی از متن این بیانیه آمده است: «شهید سلیمانی تبدیل به قهرمان دوست‌داشتنی مردم ما به ویژه کودکان و نوجوانان شده‌است. همین موضوع هم دشمن را ترسانده‌است تا جایی که حتی به زائران مزار وی نیز رحم نکرده و فاجعه‌ای غمبار را در سالروز شهادت سردار دل‌ها رقم زد.» در بخش دیگری از این بیانیه نوشته شده است: «دشمنان بدانند «شهید حاج قاسم سلیمانی» شاگرد برجسته مکتب تربیتی امام خمینی (رحمه‌الله‌علیه) بود و ان‌شاءالله معلم نسل جدید و کودکان ما خواهد‌بود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار