کد خبر: 1207697
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
گرنت شارپ، وزیر دفاع بریتانیا شنبه شب اعلام کرد که نیرو‌های نظامی این کشور آماده هستند علیه انصارالله دست به اقدام مستقیم بزنند
حامد خبیری

جوان آنلاین: انگلیس، امریکا و فرانسه یک‌شنبه شب از مجاری رسمی و غیررسمی گفتند که برای اقدام نظامی علیه یمن آماده شده‌اند ولی ساعاتی بعد گزارش‌هایی درباره تردید کاخ سفید برای انجام عملیات نظامی منتشر شد. در حالی که دیروز ناوشکن ایرانی البرز از تنگه باب‌المندب عبور کرد و وارد دریای سرخ شد، یمنی‌ها در واکنش به شهادت ۱۰ سرباز نیروی دریایی خود هشدار داده‌اند که پایگاه‌های امریکایی هدف نیرو‌های مسلح ما خواهد بود.

گرنت شارپ، وزیر دفاع بریتانیا شنبه شب اعلام کرد که نیرو‌های نظامی این کشور آماده هستند علیه انصارالله دست به اقدام مستقیم بزنند. وی در یادداشتی در نشریه تلگراف نوشت که وضعیت در منطقه بسیار جدی است و تأکید کرد که دولت بریتانیا متعهد است با کسانی که او از لفظ «بازیگران بد منطقه» برایشان استفاده کرد، مقابله کند. این تهدید لندن در اولین روز مقابله دریایی امریکا با یمنی‌ها در دریای سرخ اتفاق افتاد؛ جایی که نیرو‌های امریکا به قایق‌های نیروی دریایی یمن حمله کرده و ۱۰ نفر از آن‌ها را شهید کردند. «تایمز» انگلیس نوشت که ارتش بریتانیا در حال آماده شدن برای راه‌اندازی موجی از حملات هوایی علیه حوثی‌های مورد حمایت ایران است که هرج و مرج در دریای سرخ ایجاد می‌کنند. «تایمز» نوشته که حمله به مواضع نیرو‌های یمنی در دریای سرخ که علاوه بر امریکا، نیرو‌های بریتانیایی و احتمالاً نیرو‌های یک کشور اروپایی دیگر نیز به آن ملحق خواهند شد، چشم‌انداز تشدید چشمگیر تنش‌ها در منطقه را مطرح می‌کند. همزمان نیویورک‌تایمز از برنامه‌ریزی پنتاگون برای انجام حملات به پایگاه‌های انصارالله در داخل خاک یمن خبر داد و منابع خبری از جمله بلومبرگ هم نوشتند که دولت فرانسه هم به ائتلافی برای اقدام نظامی امریکا و بریتانیا علیه یمن پیوسته است. این تحولات، روز یک شنبه در شرایطی اتفاق افتاد که انصارالله گزارش‌های غیررسمی درباره شهید شدن ۱۰ نفر از نیروهایش را تأیید و تصاویر شش تن از آن‌ها را منتشر کرد. رویارویی روز یک‌شنبه نیروی دریایی یمن با امریکایی‌ها، اولین رویارویی مستقیم دو طرف به حساب می‌آید و سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن در واکنش به آن، هشدار داده که واشینگتن باید تبعات جنایت خود را بپذیرد. او هشدار داده «تحرکات دشمن امریکایی، مانع از آن نخواهد شد که یمن به وظیفه خود در حمایت از فلسطین عمل نکند» و تهدید کرده که جنگی بی‌سابقه با دشمن صهیونیستی- امریکایی رخ خواهد داد و پایگاه‌های امریکایی هدف نیرو‌های مسلح ما خواهد بود. یحیی سریع گفته است انصارالله یمن در صورت اقدام امریکا و متحدان غربی آماده حمله موشکی به پایگاه‌های امریکا در غرب آسیا است.

پارادوکس واشینگتن
در شرایطی که تنش‌ها در دریای سرخ بعد از حمله نیرو‌های امریکایی به قایق‌های یمنی تشدید شده و احتمال یک رویارویی گسترده‌تر در دریای سرخ وجود دارد، منابع امریکایی دیروز فاش کردند که دولت بایدن آماده رودررو شدن با انصارالله نیست. روزنامه نیویورک‌تایمز از وجود یک اختلاف‌نظر میان نظامیان امریکایی با دولت بایدن خبر داده است. گفته می‌شود نظامیان به تنش‌ها در دریای سرخ از نقطه‌نظر بازدارندگی نگاه می‌کنند. دریاسالار «کوین دونگان» فرمانده بازنشسته ناوگان پنجم ایالات متحده به روزنامه نیویورک‌تایمز گفته اگر امریکا به تهدیدی که ارتش یمن «علیه کشتی‌ها و پرسنل نظامی ایالات متحده ایجاد می‌کند پاسخ ندهد، موجب حملات بیشتری می‌شود» و این در حالی است که دولت بایدن در سال انتخابات، درباره ورود به رویارویی در دریای سرخ نگرانی‌های خاص خود را دارد. نیویورک‌تایمز نوشته که درگیری در دریای سرخ «در برهه‌ای اتفاق افتاده که کاخ سفید در حال بررسی حمله مستقیم به نیرو‌های نیابتی ایران در خاورمیانه است... این اولین بار است که نیرو‌های امریکایی وارد یک آتش‌سوزی مرگبار با حوثی‌ها می‌شوند.» نیویورک‌تایمز معتقد است که تقابل نظامی مستقیم امریکا با یمن، دولت بایدن را با «یک انتخاب دشوار» مواجه کرده و «دولت باید تصمیم بگیرد که به سایت‌های موشکی و پهپادی حوثی‌ها در یمن حمله کنند یا منتظر بمانند که آیا حوثی‌ها عقب‌نشینی می‌کنند یا خیر.»
به نوشته نیویورک‌تایمز «بایدن درباره دادن دستور حمله به پایگاه‌های حوثی‌ها در یمن اکراه داشته» و یک دلیل عمده آن هم این است که «عربستان سعودی می‌خواهد از جنگ با یمن عبور کند.»

یمنی‌ها دستور کار خود را دارند
در شرایطی که مشخص نیست تصمیم کاخ سفید درباره رویارویی با یمنی‌ها چه خواهد بود، روز گذشته یک هیئت یمنی در تهران با مقام‌های ایرانی دیدار کرد. منابع ایرانی جزئیات زیادی درباره سفر هیئت یمنی منتشر نکرده و به گفتن این بسنده کرده‌اند که محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله به عنوان رئیس هیئت مذاکره‌کننده با علی‌اکبر احمدیان، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و مسائل مورد علاقه دو طرف و موضوعات امنیت منطقه‌ای مورد بحث و مورد بررسی قرار گرفته است. با این حال، بعید است سفر این هیئت با تحولات در دریای سرخ بی‌ربط باشد، به خصوص که همزمان با آن و افزایش تنش‌ها، دیروز ناوشکن البرز مربوط به ارتش ایران هم از تنگه باب‌المندب عبور کرد و وارد دریای سرخ شد. با وجود اقدام محدود علیه یمن، بعید است امریکا به دنبال رویارویی گسترده در دریای سرخ باشد. به خصوص که این رویارویی هزینه‌های زیادی برای امریکا خواهد داشت و می‌تواند بر اقتصاد جهانی اثر بگذارد. با وجود حمله امریکا به قایق‌های یمن که منجر به شهادت ۱۰ نیروی یمنی شد، صنعا در میدان رویارویی با واشینگتن، آزادی عمل بیشتری دارد. حدود ۱۲ درصد از نفت دریا و ۸ درصد گاز طبیعی مایع جهان از تنگه باب‌المندب عبور می‌کند که بیشتر به سمت اروپا می‌رود و چنین وضعی به تعبیر صنم وکیل، معاون رئیس برنامه خاورمیانه شمال آفریقا در چتم‌هاوس انصارالله یمن را در «یک نقطه خفقان ژئوپلیتیکی بحرانی قرار داده است.» الئونورا اردمانی، پژوهشگر ارشد مؤسسه مطالعات سیاسی بین‌المللی ایتالیا به الجزیره می‌گوید: «آن‌ها (یمنی‌ها) اهداف مشترکی با تهران دارند، اما ما نباید اهرم ایران بر حوثی‌ها را دست بالا بگیریم... آن‌ها دستور کار خود را دارند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار