کد خبر: 1206411
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۹
این مرکز پروژه اطلس نقش استان فارس در دوران دفاع مقدس و نقش تعدادی از شهر‌های استان ازجمله شیراز، کازرون و مرودشت را فعال کرده است.

جوان آنلاین: با بیان این‌که همه استان‌های کشور به‌طور متوسط هرکدام حدود ۴۰ پروژه تحقیقاتی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس دارند، به استان فارس اشاره کرد و گفت: برای تاریخ‌نگاری استان فارس و یگان‌های آن در دفاع مقدس، تاکنون ۳۰ عنوان پروژه تحقیقاتی در مرکز اسناد و تحقیقات فعال گردیده است.

مراسم رونمایی از کتاب «تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت سردار محمد نبی رودکی فرمانده لشکر ۱۹ فجر در دوران دفاع مقدس» با حضور مسئولین کشوری و لشگری، پژوهشگران و راویان، امروز سه‌شنبه در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد.

در این مراسم سرلشکر پاسدار دکتر محسن رضایی فرمانده کل سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس، سردار علی فضلی، سردار مرتضی قربانی، سردار محسن رفیق دوست، سردار احمد غلامپور، سردار حسین علایی، سردار محمدنبی رودکی، سردار اسماعیل کوثری و سردار علیمحمد نائینی، سردار حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم سردار دکتر علی‌محمد نائینی مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در ابتدا ضمن گرامی داشت سالروز عملیات کربلای ۴ و یاد و خاطره رشادت‌های همه شهیدان دوران دفاع مقدس به‌ویژه شهدای مظلوم غواص در کربلای چهار را و همچنین شهادت سردار سرتیپ پاسدار سید رضی موسوی مسئول پشتیبانی جبهه مقاومت در سوریه و همرزم سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را تبریک و تسلیت گفت.

گنجینه و سرمایه علمی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس شامل چهار بخش است

وی با اشاره به این‌که گنجینه و سرمایه علمی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، شامل چهار بخش است، عنوان کرد: یک. گنجینه اسنادی منحصربه‌فرد؛ دو. محصولات پژوهشی اختصاصی ازجمله روزشمارها، کتب کارنامه و اطلس‌ها؛ تاریخ شفاهی فرماندهان دفاع مقدس و یگان‌های تخصصی و چهار. سرمایه انسانی فرهیخته و با تجربه پژوهشگران، راویان و نویسندگان.

تاریخ شفاهی در مرکز بخش جدی از پژوهش‌های مرکز و مکمل پژوهش‌های متنی است

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران با اظهار به این‌که تاریخ شفاهی در مرکز یک بخش جدی از پژوهش‌های مرکز و مکمل پژوهش‌های متنی است، خاطرنشان کرد: پژوهش‌های تاریخی بر اساس یک طرح جامع پژوهشی انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که روایت‌های شفاهی فرماندهان با همکاری نزدیک راوی و پژوهشگر به‌صورت منظم و با مطالعه اسناد تولید می‌شود، گفت: فرماندهان بر اساس نقش‌هایی که در دوران دفاع مقدس بر عهده داشته‌اند، به‌عنوان راوی که خالق و یا ناظر صحنه‌ها و حوادث جنگ بوده‌اند، از تجربیات و نقش‌های خود روایت می‌کنند.

منابع اسنادی به‌تن‌هایی نمی‌تواند، همه ابعاد و عمق وقایع جنگ را روایت کند

سردار نائینی با اشاره به این‌که مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با گذشت زمان به این مهم رسیده است که با منابع اسنادی به‌تن‌هایی نمی‌تواند، همه ابعاد و عمق وقایع جنگ را روایت کند، اظهار کرد: ازاین‌جهت اهمیت تاریخ شفاهی فرماندهان قرارگاه‌ها و یگان‌ها و حوزه‌های تخصصی به دستور کار جدی و فعال در مرکز در سال‌های اخیر تبدیل می‌شود.

وی تأکید کرد: تاریخ شفاهی فرماندهان ترکیبی از توصیف و تبیین است و محصول آن دانش‌افزایی و پاسداشت میراث تاریخی است و از تحریف جنگ جلوگیری می‌کند.

ماهیت تاریخ شفاهی، هم ثبت و ضبط عملکرد و هم تجربه نگاری و مستند کردن تجربیات عملی است

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با بیان این‌که ماهیت تاریخ شفاهی، هم ثبت و ضبط عملکرد و هم تجربه نگاری و مستند کردن تجربیات عملی است، اظهار کرد: همزمان راوی و محقق به توصیف و چگونگی حوادث می‌پردازد؛ و پاسخ سؤالات و شبهات داده می‌شود. درواقع با تولید روایت مستند و معیار با تحریف جنگ هم مقابله می‌شود.

اعتبار آثار مرکز به کار کارشناسی و تطبیق و تدقیق روایت‌های شفاهی با روایت راوی و اسناد است

وی با تأکید بر این‌که اعتبار آثار مرکز به کار کارشناسی و تطبیق و تدقیق روایت‌های شفاهی با روایت راوی و اسناد است، گفت: این کار از مختصات مرکز است. در هیچ مرکز پژوهشی این سرمایه اسنادی و انسانی وجود ندارد. فرماندهان، راویان و پژوهشگران مکمل منابع اسنادی هستند. فرماندهان به‌عنوان مدبران و طراحان نبرد و راویان به‌عنوان ناظران و پدیدآوران اسناد.



حفظ اقتدار فرماندهی توأم با صمیمیت و عطوفت و مهربانی با رزمندگان از ویژگی‌های سردار رودکی است

سردار نائینی با بیان این‌که خداوند را شاکریم در سالگرد عملیات کربلای چهار و در آستانه سالروز عملیات کربلای پنج، با توجه به نقش مؤثر لشکر ۱۹ فجر در این دو عملیات امروز از کتاب تاریخ شفاهی فرمانده این یگان پرافتخار سپاه در دوران دفاع مقدس به‌ویژه در این دو عملیات، رونمایی می‌گردد، گفت: سردار رودکی چهره نام‌آشنا و از فرماندهان شاخص دوران دفاع مقدس بودند. برادر شهید و از یاران شهید آیت‌الله دستغیب بوده‌اند. قبل از دفاع مقدس در کردستان و در مقابله با ضدانقلاب نقش‌آفرین بوده‌اند. خاطرات خواندنی از این دوره در کتاب تاریخ شفاهی ایشان می‌باشد. قبل از جنگ در این دوره چند نوبت مجروح و اسیر حزب کومله در کردستان می‌شوند. از خصوصیات بارز ایشان، حفظ اقتدار فرماندهی توأم با صمیمیت و عطوفت و مهربانی با رزمندگان بود.

وی افزود: مسئولیت‌های ایشان در دفاع مقدس از ابتدای جنگ و از فرماندهی گردان و محور شروع می‌شود. قبل از عملیات فتح‌المبین با سازمان‌دهی نیرو‌های استان فارس، تیپ ۳۵ امام سجاد علیه‌السلام را پایه‌ریزی می‌کنند. تیپ با فرماندهی ایشان در عملیات فتح‌المبین و بیت‌المقدس و رمضان و محرم شرکت می‌کند و نقش مؤثری در پیروزی این عملیات‌ها دارد.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران یادآور شد: در ابتدای سال ۱۳۶۲ تیپ امام سجاد علیه‌السلام به لشکر ۱۹ فجر ارتقاء پیدا می‌کند و سردار رودکی تا پایان جنگ تحمیلی به‌عنوان فرمانده این یگان، حضور فعال داشتند.

اوج اقتدار لشکر ۱۹ فجر، خط‌شکنی و عبور از خط در عملیات‌های بزرگ والفجر ۸ و کربلای ۴ و ۵

وی اوج اقتدار لشکر ۱۹ فجر را خط‌شکنی و عبور از خط در عملیات‌های بزرگ والفجر ۸ و کربلای ۴ و ۵ مطرح کرد و گفت: عبور از خط دفاعی مستحکم و تسخیرناپذیر دژ‌های ارتش عراق در شلمچه و شرق بصره در عملیات کربلای چهار توسط لشکر‌های ۱۹ فجر و ۵۷ ابوالفضل علیه‌السلام مبنایی برای طرح‌ریزی و پیروزی رزمندگان اسلام در کربلای پنج شد.

سردار نائینی بیان کرد: به همین جهت در عملیات کربلای ۵ فرماندهی قرارگاه مرکزی، پرچم مقدس گنبد حضرت امام رضا علیه‌السلام را در اختیار فرماندهی لشکر ۱۹ فجر می‌گذارند و این پرچم توسط این یگان بر بلندای پاسگاه کوت سواری عراق در پنج‌ضلعی شلمچه به اهتزاز درمی‌آید.

وی با اشاره به این‌که سردار رودکی ازجمله فرماندهانی هستند که بعد از دفاع مقدس به پژوهش و تاریخ جنگ اهتمام داشته‌اند، عنوان کرد: ایشان یک دوره رئیس پژوهشگاه دفاع مقدس بوده‌اند. در جهاد تبیین و نهضت خاطره گویی به‌ویژه در بین جوانان استان فارس فعال هستند.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در حال حاضر تاریخ شفاهی بیش از ۲۰۰ فرمانده شاخص از دوران دفاع مقدس در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ثبت و ضبط شده که به‌تدریج این آثار پیاده‌سازی، تدوین، تدقیق و برای انتشار آماده خواهد شد.

همه استان‌های کشور حدود ۴۰ پروژه تحقیقاتی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس دارند

وی با بیان این‌که همه استان‌های کشور به‌طور متوسط هرکدام حدود ۴۰ پروژه تحقیقاتی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس دارند، به استان فارس اشاره کرد و گفت: برای تاریخ‌نگاری استان فارس و یگان‌های آن در دفاع مقدس، تاکنون ۳۰ عنوان پروژه تحقیقاتی در مرکز اسناد و تحقیقات فعال گردیده است. شناسنامه و اطلس لشکر ۱۹ فجر در دوران دفاع مقدس، کارنامه لشکر ۱۹ فجر در عملیات والفجر ۸ و ۱۰ و کربلای ۴ و ۵، کتاب عملکرد واحد تخریب لشکر ازجمله این آثار می‌باشد.

سردار نائینی افزود: شناسنامه و اطلس لشکر ۳۳ المهدی (عج) به اتمام رسیده و در حال آماده‌سازی برای چاپ است. کارنامه لشکر ۳۳ المهدی در عملیات بدر، والفجر ۸ و ۲ و کربلای ۴ و ۵ از پروژه‌های فعال مرکز می‌باشد. علاوه بر دو لشکر ۱۹ و ۳۳، شناسنامه تیپ ۳۴ امام سجاد (ع)، تیپ ۳۵ امام حسن (ع)، تیپ ۵۶ توپخانه حضرت یونس (ع) از پروژه‌های فعال مرکز است.

وی اظهار کرد: این مرکز پروژه اطلس نقش استان فارس در دوران دفاع مقدس و نقش تعدادی از شهر‌های استان ازجمله شیراز، کازرون و مرودشت را فعال کرده است. همچنین تاکنون تاریخ شفاهی تعداد ۱۰ نفر از فرماندهان شاخص سپاه از استان فارس در دفاع مقدس در ۲۵۱ جلسه و ۵۹۰ ساعت گرفته شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار