کد خبر: 1197185
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۲
درحالی که حدود یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی مانده است، ورود بایدن به جنگ غزه که به منزله یک قمار بزرگ محسوب می‌شود، سرنوشت سیاسی این پیرمرد پُرحاشیه را مبهم ساخته است.

جوان آنلاین: حدود یک سال تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا زمان باقی است اما درگیری این کشور در بحران‌های چندوجهی و درهم تنیده بین‌المللی از محبوبیت طیف حاکم و رئیس جمهوری مستقر کاسته‌است.

به گزارش مهر، بنابراین محبوبیت «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا که در جریان بحران خودساخته اوکراین در سراشیبی افول قرار گرفته بود با فرو رفتن این کشور در باتلاق غزه شتاب گرفته‌ است؛ بحران‌هایی همزمان که نه تنها شخص رئیس جمهور آمریکا بلکه طیف دموکرات را در آستانه انتخابات ۲۰۲۴ با چالش محبوبیت مواجه کرده‌است.

ورود به جنگ غزه و قمار بزرگ بایدن

حمایت تمام قد بایدن از «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیمی که طی هفته‌های اخیر با شهادت چند هزار فلسطینی، جنایت جنگی و نسل‌کشی آشکاری را مرتکب شده‌است، نمی‌تواند بر انتخابات آتی بی‌تاثیر باشد.در این روزها مواضع اعلانی و اعمالی مقامات آمریکایی به ویژه شخص بایدن در صدر توجه رسانه‌ها قرار دارد از سفر به سرزمین‌های اشغالی و تماس‌های مکرر با نتانیاهو گرفته تا ارسال جنگ افزار و صهیونیست نامیدن خود. او در دیدار اخیر با نخست وزیر رژیم صهیونیستی، این گونه به نتانیاهو اطمینان داد که از او و کابینه جنگ وی حمایت می‌کند: «من باور ندارم برای صهیونیست بودن باید یهودی بود. من صهیونیست هستم.»

ورود به جنگ علیه غزه؛ قمار بزرگ «جو بایدن»

این موضع‌گیری عجیب سالخورده‌ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا، یک موج انتقادی را از درون آمریکا علیه کاخ سفید به راه انداخت و «آرون دیوید میلر» مذاکره کننده سابق در مسائل خاورمیانه که سابقه ۶ دوره حضور در وزارت امور خارجه دولت‌های دموکرات و جمهوریخواه را داشته گفت: ارتباط بایدن با اسرائیل عمیقاً در «دی‌ان‌ای» سیاسی او ریشه دوانده است.

عملکرد کابینه تندرو رژیم صهیونیستی همواره مورد نقد جهان از جمله آمریکایی‌ها قرار داشته‌است. از زمانی که جنون قدرت در نتانیاهو باعث ائتلاف حزب لیکود با احزاب تندرو دیگر شد، اعضای کابینه افراطی وی همواره با اقدامات جنجالی و دردسرساز در داخل سرزمین‌های اشغالی بحران‌های متعدد خلق کردند. حتی این کابینه تندرو به شدت مورد انتقاد آمریکا و اروپا قرار داشت.

اینک نیز همسویی بایدن با رهبر راستگرای رژیم، برخی از نیروهای ترقی‌خواه در حزب دموکرات را همزمان با تلاش وی برای شرکت دوباره در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ به خطر انداخته‌است. خشم فزاینده بین‌المللی و شعارهای اعتراضی آنان در کشورهای مختلف از این واقعیت پرده برمی‌دارد که مردم جهان در این فاجعه حقوق بشری، آمریکا را مقصر می‌دانند.

همان گونه که «رشیده طلیب» تنها نماینده آمریکایی فلسطینی کنگره آمریکا در این باره خطاب به بایدن گفت که «همه آمریکایی‌ها در این موضوع با شما همراه نیستند. باید بیدار شوید و این موضوع را درک کنید. ما شاهد نسل کشی هستیم.»

نمونه دیگر کاهش محبوبیت بایدن و اثرگذاری بحران غزه بر انتخابات آتی آمریکا را می‌توان در بیانیه جمعیت اعراب و مسلمانان آمریکایی ایالت میشیگان دید که آنها عنوان کرده‌اند به دلیل خیانت جو بایدن به آنها تحت تأثیر حمایت از رژیم صهیونیستی در برابر فلسطین، دیگر از وی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده حمایت نمی‌کنند.

آمریکایی‌های عرب ۵ درصد آرای میشیگان و ۱.۷ تا ۲ درصد آرای پنسیلوانیا و اوهایو را اختیار دارند. میشیگان بیشترین جمعیت مسلمان و عرب آمریکایی را در خود جای داده‌است و حمایت ساکنانش از بایدن برای بالا بردن آرای وی نسبت به رقیب انتخاباتی در سال ۲۰۲۰ بسیار مفید بود اما آنها اینک به اقلیت ناراضی تبدیل شده‌اند.

بایدن در انتخابات گذشته با جذب ۵۰.۶ درصد آرا میشیگان در مقابل ۴۷.۸ درصد آرا ترامپ پیروز شد. بایدن همچنان در پنسیلوانیا با کسب ۵۰.۰۱ درصد آرا و تنها با اختلاف ۸۱ هزار رأی بر ترامپ غلبه کرد.

ورود به جنگ علیه غزه؛ قمار بزرگ «جو بایدن»

اگر چه مسلمانان اقلیت کوچکی (۱.۳ درصد) از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند با این حال تعداد آنها به سرعت روز به افزایش است و هر دو حزب آمریکا به طور فزاینده‌ای برای جلب حمایت از آنها با یکدیگر رقابت می‌کنند. تا قبل از بحران مزبور، دموکرات‌ها در این زمینه موفق‌تر عمل کرده بودند و سیاست‌های ترامپ مبنی بر ممنوعیت سفر مسلمانان به این کشور بین جمهوری خواهان و مسلمانان فاصله انداخته‌بود.

در حال حاضر همزمان با آغاز درگیری‌ها میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی، بایدن تقریباً همه آرای مربوط به رأی دهندگان عرب- آمریکایی و مسلمانان آمریکایی در میشیگان را تحت تأثیر حمایت‌های آشکارش از رژیم صهیونیستی از دست داده‌است و بسیاری معتقدند که آرای آنها در ایالت‌های کلیدی از جمله میشیگان، مینه سوتا، جورجیا و آریزونا بسیار حیاتی است و می‌تواند بر سرنوشت انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا علیه دموکرات‌ها اثرگذار باشد.

تضعیف جبهه اوکراین؛ روی دیگر سکه جنگ غزه

افزوده شدن جنگ غزه بر بحران اوکراین بی‌تردید بستر را برای تضعیف جبهه غرب در رویارویی با روسیه تضعیف خواهد کرد. هم اینک نیز اوضاع غربی‌ها در جبهه اوکراین مطلوب نیست و آنها باید با تبلیغات رسانه‌ای، هزینه‌های بیش از یکصد میلیارد دلاری خود را به کی‌یف توجیه کنند.

در شرایط کنونی اما تمرکز رسانه‌های غربی بر جنگ غزه است و پوشش بحران اوکراین ضعیف به نظر می‌رسد. از طرف دیگر، محدودیت‌هایی در حوزه تسلیحاتی برای غرب با محوریت آمریکا وجود دارد. وقتی تسلیحات آمریکایی به سمت رژیم صهیونیستی سرازیر می‌شود، بالطبع نمی‌تواند همین سیل سلاح روانه اوکراین نیز شود.

در گزارشی که اندیشکده سلطنتی مطالعات دفاعی انگلیس نیز اواخر مهرماه انتشار داده بود، کاهش قابل توجه مهمات غربی به چشم می‌خورد. این اندیشکده نوشته‌بود: اوکراین در تابستان گذشته، برای اولین بار در قدرت آتش خود به برتری رسید. اما در عین حال، استفاده آن از مهمات به بیش از ۲۰۰ هزار گلوله در ماه رسید. حالا با ته کشیدن انبارهای ناتو و پایین بودن سرعت تولید، مهمات کافی برای رسیدن به این میزان در دسترس نخواهد بود.

حالا به تدریج خبرهایی از تضعیف جبهه غرب در اوکراین به گوش می‌رسد. چند هفته پیش یک مقام روسیه خبر داد که ارتش این کشور طی دوره اخیر، پیشروی‌های قابل ملاحظه‌ای در خارکیف اوکراین داشته‌است. همچین دوم آبان ماه نیز وزارت دفاع روسیه درباره روند عملیات ویژه نظامی مسکو در اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته اعلام کرد: ۵۳۰ نظامی اوکراینی کشته شدند.

ورود به جنگ علیه غزه؛ قمار بزرگ «جو بایدن»

بنابراین به نظر می‌رسد ضدحملات ارتش اوکراین که از ماه‌ها پیش مقامات و رسانه‌های غربی و اوکراینی با آب‌وتاب فراوان وعده آن را داده بودند و سرانجام ۴ ژوئن (۱۴ خرداد) بی‌سروصدا و بدون اعلام رسمی در محورهای مختلف آغاز شد، راه به جایی نبرد. بنابراین نیروهای اوکراینی نه تنها تاکنون موفق به شکست خطوط دفاعی ارتش روسیه و پیشروی چشمگیری نشده‌اند، بلکه حجم زیادی از تجهیزات نظامی مدرن اهدایی غربی‌ها نیز در این ضدحملات نابود شده یا سالم به تصرف نیروهای ارتش روسیه درآمده‌است.

نتیجه

باوجود گذشت حدود یک سال و هشت ماه از آغاز بحران اوکراین و درگیری آمریکا در آن، هنوز کورسوی امیدی برای برون‌رفت از آن به چشم نمی‌خورد. در چنین شرایطی کاخ سفید در بحرانی دیگر این بار در فلسطین اشغالی وارد شده‌است؛ بحرانی که روز به روز بر وخامت و ابعاد آن افزوده و منافع آمریکا در منطقه تهدید جدی می‌شود.

از نگاه ناظران، جنگ غزه بر سرنوشت دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا اثرگذار خواهد بود و به موازات کاهش توجه رسانه‌های آمریکایی به مساله اوکراین و توجه فزاینده به جنگ غزه، شاهد کاهش تمرکز تسلیحاتی و میدانی کاخ سفید در تحولات اوکراین خواهیم بود.

در همین ارتباط بود که چند روز پیش «ناصر ابوشریف» نماینده جنبش جهاد اسلامی در ایران با بیان اینکه «کشورهای غربی بر روی اسب بازنده‌ای به نام اسرائیل شرط‌بندی کرده‌اند»، گفت: غربی‌ها در این شرط‌بندی بازنده خواهند بود به ویژه اینکه آن‌ها خود با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. از یک سو با مشکل امنیتی در اوکراین مواجه‌اند و از سوی دیگر از مشکلات اقتصادی رنج می‌برند و رشد اقتصادی زیر صفر است. در نتیجه جهان غرب وارد گرداب بزرگی شده‌است که باعث فرسایش آن به گونه قابل توجهی می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار