کد خبر: 1182595
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹
وزیر خارجه اوکراین با مهم توصیف کردن دیدار رؤسای جمهور ترکیه و روسیه، گفت که این آخرین شانس برای احیای توافق صادرات غلات و روند صلح خواهد بود.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، با نزدیک شدن به تاریخ برگزاری دیدار «رجب طیب اردوغان» و «ولادیمیر پوتین» رؤسای جمهور ترکیه و روسیه در شهر سوچی، رژیم کی‌یف نیز به اظهار نظر درباره این نشست پرداخت.

«دمیترو کولِبا» وزیر امور خارجه اوکراین امروز (پنجشنبه) گفت که دیدار اردوغان با پوتین، احتمالا آخرین شانس برای بازگشت روسیه به توافق صادرات غلات اوکراینی از بنادر دریای سیاه خواهد بود.

توافق صادرات غلات از دریای سیاه، که توسط نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل در تاریخ ۲۲ جولای ۲۰۲۲ امضا شد، شامل صادرات غلات، مواد غذایی و کود اوکراین از طریق سه بندر این کشور در سواحل دریای سیاه است. این توافق در ۲۲ جولای امسال در پی موافقت نکردن روسیه با تمدید آن، فسخ گردید.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، کولبا طی سخنرانی در نشست اعضای اتحادیه اروپا در اسپانیا توضیح داد: «به نظر من، ماه سپتامبر برای توافق غلات و روند صلح بسیار مهم خواهد بود. ما می‌دانیم که دیداری بین پوتین و اردوغان برگزار خواهد شد. این تقریبا آخرین فرصت برای بازگشت روسیه به توافق غلات است».

روسیه و اوکراین مجموعا نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم را تشکیل می‌دهند. اوکراین همچنین صادرکننده عمده ذرت، جو، روغن آفتابگردان و روغن کلزا است. به گفته سازمان ملل ۳۶ کشور جهان بیش از نیمی از نیاز گندم خود را از طریق اوکراین و روسیه تامین می‌کنند.

قرار است «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه روز پنجشنبه با سفر به مسکو، درباره شرایط تمدید توافق غلات و همچنین سفر رئیس جمهور این کشور به سوچی برای دیدار با همتای روس وی رایزنی داشته باشد.

با این حال امروز «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین درباره توافق غلات گفت: «هیچ نتیجه ملموسی برای بحث در مورد توافق غلات وجود ندارد و مسکو آماده است تا به محض برآورده شدن شرایط مربوط به روسیه، اجرای آن را از سر بگیرد».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار