کد خبر: 1170078
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۸
ارتش فیلیپین اعلام کرد ده‌ها فروند کشتی ماهیگیری و نظامی چین را در اطراف منطقه ادعایی اقتصادی خود در دریای چین جنوبی رویت کرده است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس،ارتش فیلیپین اعلام کرد که ۴۸ کشتی ماهیگیری و چند فروند کشتی نظامی چین را در اطراف منطقه ادعایی اقتصادی فیلیپین در دریای چین جنوبی، منطقه‌ای که چین ادعای مالکیت بر آن را دارد، رویت کرده است.  

به گزارش «خبرگزاری فرانسه» این حادثه روز جمعه رخ داد و یگان فرماندهی غرب فیلیپین مدعی شد که  یک هواپیمای گشتی حین ماموریت شمار بسیاری کشتی ماهیگیری چینی را مشاهده کرد. خلبان این هواپیما گفت که ازدحام کشتی‌های ماهیگیری چینی از هوا کاملا قابل مشاهده بود.

فرماندهی غربی فیلیپین گفت که مشاهدات اخیر توسط هواپیمای گشتی روند افزایشی کشتی‌های چینی  در منطقه را تایید می‌کند. فیلیپین چندی قبل نیز از مشاهده ۱۲ کشتی دیگر چین در منطقه خبر داده بود.

فرماندهی فیلیپین همچنین از حضور گشت ساحلی و ۲ کشتی نیروی دریایی ارتش چین در منطقه خبر داد.


گشت ساحالی چین در منطقه

 

چین از به رسمیت شناختن  منطقه اقتصادی  فیلیپین خودداری می‌کند و اعلام کرده که این منطقه در قلمروی این کشور است. گفته می‌شود که این منطقه از نظر منابع هیدروکربنی غنی است. «وانگ ونبینگ» از سخنگویان وزارت خارجه چین، در تازه‌ترین نشست خبری جزایر مورد اختلاف با فیلیپین را با نام چینی خواند.

وی گفت، کشتی‌های گارد ساحلی فیلیپین بدون اجازه چین به آب‌های جزایر چین نفوذ کردند. طبق قانون، کشتی‌های گارد ساحلی چین برای حفظ حاکمیت ارضی و نظم دریایی فعالیت‌های قانونمند انجام داد.

به دنبال این حادثه، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا با «ژیلبرتو تئودورو جونیور» وزیر دفاع فیلیپین گفت وگو کرد و این دو اقدام چین را محکوم کردند. آستین در این تماس تلفنی تعهد ایالات متحده به فیلیپین را مجددا بیان و تاکید کرد که معاهده دفاعی با مانیل شامل کشتی‌ها هواپیماها و نیروهای مسلح فیلیپین  در هر نقطه از اقیانوس آرام می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار