کد خبر: 1168852
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۲
کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، با کاهش ریسک در بازار سرمایه، پول‌های پارک شده توسط سرمایه‌گذاران به سرعت وارد بورس خواهد شد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، بازار سرمایه امروز بسیار کسل کننده دنبال شد و سهامداران توان چندانی برای ایجاد تغییر در شاخص‌های عملکردی بورس نداشتند.

برخی تحلیلگران سطح 2 میلیون و 200 هزار واحد را سطح مقاومت شاخص می‌دانند. سطحی که دیروز شکسته شد؛ اما شاخص تنها 2 هزار واحد بالاتر از این مرز قرار گرفت و بیم آن که امروز شاخص به سطح پایین تری وارد شود، معامله گران را با تردید روبرو کرده بود.

از این رهگذر معاملات امروز برای سهامداران و معامله گران بسیار با اهمیت بود. اگر شاخص به صعود ادامه می داد و از این مرز روانی مهم جدا می شد، می‌توانستیم از شکل گرفتن یک روند صعودی صحبت کنیم و احتمال رشد بیشتر شاخص نیز وجود داشت، اما امروز بازار سرمایه با چالش خروج پول حقیقی از بورس روبرو شد تا همه چیز به روزهای آینده موکول شود.

سرمایه‌گذاران آماده ورود به بورس هستند

حمید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه پس از اتفاقات هفته گذشته، شرایط سختی را دنبال می‌کند و شاهد کاهش نسبتا زیادی در ارزش معاملات هستیم.

وی ادامه داد: کاهش ارزش معاملات مخصوصا معاملات خرد می‌تواند نشانه ورود بازار به رکود باشد. البته بسته بودن نمادهای مختلف به دلیل برگزاری مجامع را نیز می‌توان علت افت ارزش معاملات دانست.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اگرچه همچنان ریسک‌ها به صورت کامل از بین نرفته‌اند و فعلا احتیاط یکی از اصلی‌ترین استراتژی‌های سهامداران است، اما روند بازار سرمایه نشان می‌دهد، سرمایه‌گذاران آماده وارد شدن به بازار هستند.

شاخص‌های بورس در جا زدند

در پایان معاملات روز چهارشنبه، شاخص بورس 564 واحد نسبت به روز کاری گذشته رشد کرد و تا سطح 2 میلیون و 202 هزار و 656 واحد بالا آمد. بازدهی این شاخص مثبت سه صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش 2 هزار و 879 واحدی در رقم 776 هزار و 177 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت 37 صدم درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس نیز با افزایش 28 واحدی به رقم 28 هزار و 441 واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن فرابورس با افزایش 647 واحدی به سطح 143 هزار و 614 واحد رسید.

تداوم خروج پول حقیقی از بازار سهام

روز سه‌شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام منفی شد و 15 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

امروز نمادهای خکمک (کمک فنر آیند امین)، وبلمت (بانک ملت) و کالا (بورس کالا) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای حآفرین (ریل پرداز نوآفرین)، بترانس (ایران ترانسفو) و وپارس (بانک پارسیان) اختصاص داشت.

کاهش ارزش معاملات خرد بازار سرمایه

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 10 هزار و 249 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 678 میلیارد تومان بود که 7 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 16 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 6 هزار و 496 میلیارد تومان رسید.

رشد 24 درصدی ارزش صف‌های خرید بورس

در پایان معاملات امروز، 360 نماد با رشد قیمت و 387 سهم نیز با کاهش قیمت روبرو شدند.

در معاملات چهارشنبه، 104 نماد صف خرید داشتند و 26 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 24 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 436 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 16 درصدی به 111 میلیارد تومان رسید.

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار