کد خبر: 1167960
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۲
پادشاه هلند چند ماه پس از عذرخواهی نخست وزیر این کشور، در مراسمی برده‌داری را «جنایت علیه بشریت» خواند و به‌دلیل ارتکاب آن از سوی آمستردام پوزش خواست.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از مهر، «ویلم الکساندر» (Willem-Alexander) پادشاه هلند چند ماه پس از عذرخواهی «مارک روته» نخست وزیر این کشور، در مراسمی برده داری را «جنایت علیه بشریت» خواند.

پادشاه هلند سخنان خود را در یکصد و شصتمین سالگرد پایان قانونی برده‌داری در مستعمرات این کشور در شهر آمستردام بیان کرد.

وی در این خصوص ادعا کرد که که «شخصاً و به شدت» تحت تأثیر این موضوع قرار گرفته است.

«ویلم الکساندر» در این باره ادامه داد: من به عنوان پادشاه شما و به عنوان بخشی از دولت اینجا مقابل شما ایستاده ام. امروز از طرف خودم عذرخواهی می‌کنم. در این روز ما تاریخ برده داری هلند را به یاد می‌آوریم، من برای این جنایت علیه بشریت طلب پوزش می‌کنم.

این مقام هلند اذعان کرد که نژادپرستی در کشورش همچنان یک مشکل بوده و همه از عذرخواهی او بابت تاریخ استعماری و برده داری حمایت نخواهند کرد.

«مارک روته» نخست وزیر هلند دوشنبه ۲۸ آذر ماه سال ۱۴۰۱ در سخنانی اعلام کرد: من امروز عذرخواهی می‌کنم. برای قرن‌ها، دولت هلند و نمایندگان آن برده داری را فعال و تحریک کرده و از آن سود برده اند. البته عذرخواهی‌ها گفته‌هایی هستند و با این حرف‌ها هم نمی‌توان چیزی را خرید. دولت هلند مسئولیت رنج عظیمی را بر عهده دارد که به بردگان و فرزندان آن‌ها وارد شده است.

گفتنی است که هلند تقریباً ۱۵۰ سال پس از پایان برده داری در مستعمره‌های پیشین خود رسماً به خاطر این دوران عذرخواهی کرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار