کد خبر: 1166797
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰
به دنبال بیانیه رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر هند علیه پاکستان، وزارت خارجه پاکستان معاون سفارت آمریکا در «اسلام آباد» را احضار کرد.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، وزارت خارجه پاکستان روز دوشنبه معاون سفارت آمریکا در این کشور را بابت بیانه اخیر رئیس جمهور ایلات متحده حین دیدار با نخست وزیر هند احضار کرد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»،«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و «نارندرا مودی» نخست وزیر هند از پاکستان خواسته بودند اطمینان دهد که شبه نظامیان از خاک پاکستان علیه منافع هند اقدامی انجام نمی‌دهند.

بیانیه ایالات متحده و هند پس از دیدار سران دو کشور در جمعه گذشته منتشر و با انتقاد پاکستان مواجه شد. اسلام آباد این بیانیه را «مغایر با موازین دیپلماتیک» خوانده است.

روابط هند و پاکستان سال‌هاست که پرتنش بوده است. این دو کشور از زمان استقلال از انگلیس در سال ۱۹۴۷ سه جنگ داشته‌اند. در آخرین رویارویی، ۹ هزار نظامی پاکستانی کشته و بیش از ۲۵ هزار نفر از آنها مجروح شدند. هند نیز چهار هزار کشته و زخمی داد. این جنگ  منجر به ترسیم «خط کنترل» در منطقه کشمیر شد که بر اساس آن  ایالت «جامو و کشمیر» به مرکزیت شهر «سرینگر» را به هند و مناطق کوهستانی با جمعیت کمتر در اختیار پاکستان قرار گرفت.

وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آمریکا باید از صدور بیانیه‌‌هایی که ممکن است با روایت‌های بی اساس و با انگیزه سیاسی هند علیه پاکستان تلقی شود، خودداری کند.»

سخنگوی سفارت ایالات متحده در اسلام آباد از هرگونه اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده  است.

هند مدت‌‌هاست پاکستان را به راه‌اندازی حملات شبه‌نظامیان به هند متهم کرده است. در یکی از این حملات در  سال ۲۰۰۸ در شهر «بمبئی» بیش از ۱۶۵ نفر کشته شدند.

اخیرا نیز به دنبال درگیری مرزی تازه بین پاکستان و هند و کشته شدن ۲ پاکستانی، اسلام آباد کاردار هند را به وزارت خارجه احضار کرد. وزارت خارجه پاکستان روز شنبه کاردار هند را احضار و مراتب اعتراض خود را نسبت به نقض آتش بس توسط نیروهای هندی در امتداد خط کنترل به وی ابلاغ کرد.

هند و پاکستان از لحاظ نظامی به شدت باهم رقابت دارند. پاکستان قصد خرید جنگنده‌های جدید «اف-۱۶» را دارد. نیروی هوایی هند  نیزدر قالب یک طرح در حال برنامه ریزی برای خرید ۱۱۴ جنگنده است که ۹۶ فروند آن در هند ساخته و ۱۸ فروند دیگر از یک کشور خارجی وارد می‌شود

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار