کد خبر: 1165292
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۳
شاخص کل بورس امروز به واسطه سبزپوشی نماد‌های پالایشی، توانست افت ابتدای زمان معاملات خود را جبران کند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، بازار سرمایه امروز نیز مانند تمام روز‌های هفته جاری توانی برای صعود نداشت و با رشد اندکی که داشت، تنها توانست در همان محدوده‌ای که در روز‌های قبل از دست داده بود، نوسان کند.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، ابهامات زیادی در بازار سرمایه برای صنایع مختلف وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مشخص نبودن نرخ خوراک صنایع، ابهام در نرخ تسعیر ارز پالایشی‌ها اشاره کرد که اجازه حرکت به بازار سرمایه را نمی‌دهد.

در چنین شرایطی فعالان بازار سهام ترجیح می‌دهند که سهام مورد نظرشان را با قیمت‌های پایین‌تری خریداری کنند.

از نظر تحلیلگران تکنیکال، در اکثر صنایع احتمالا شاهد یک روند اصلاحی کوتاه‌مدت و نه چندان عمیق باشیم و پس از آن بورس تهران بتواند در اغلب گروه‌های خود یک روند صعودی جدید را طی کند.

شاخص کل بورس و شاخص کل هم‌وزن نیز احتمالا به پایان موج اصلاحی خود رسیده اند و به طور کلی پیش بینی می‌شود که در میان‌مدت، بازار سهام بتواند به اهداف بالاتری دست یابد.

امروز شاخص کل بورس به واسطه سبزپوشی نماد‌های پالایشی، توانست افت ابتدای زمان معاملات خود را جبران کند.

* بررسی چشم انداز آینده بورس

وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: بررسی بازار سرمایه نشان می‌دهد، وضعیت نماد‌های کوچک و متوسط بازار بهتر از بزرگان بورسی باشد.

وی ادامه داد: روند تغییرات قیمت کامودیتی‌ها در بازار‌های جهانی، کاهش نرخ دلار در بازار آزاد و چشم‌انداز احتمال رکود، سیاست‌های کنترلی وزارت صمت در بورس کالا تعیین کننده مسیر معاملات در هفته‌های پیشرو خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در مجموع می‌توان گفت با روند فعلی که پول حقیقی از بازار خارج می‌شود، انتظار رشد قابل توجهی در بازار دیده نمی‌شود؛ اما با تغییر مسیر بورس از نزول به سمت صعود، پول‌های پارک شده نیز وارد بازار سرمایه خواهد شد و این مسئله می‌تواند روند بورس را با تغییر مواجه کند.

* رشد بی رمق شاخص‌های عملکردی بورس

در پایان معاملات روز سه‌شنبه، شاخص بورس ۲ هزار و ۷۲۱ واحد نسبت به روز کاری گذشته رشد کرد و تا سطح ۲ میلیون و ۱۶۶ هزار و ۹۴۷ واحد بالا آمد. این در حالیست که در یک ساعت اول روند نزولی داشت و حدود ۳ هزار واحد ریزش کرد. اما در نیمه دوم معاملات شاخص به سمت بالا حرکت کرد و توانست سبزپوش شود.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش ۸۵۸ واحدی در رقم ۷۳۸ هزار و ۸۶۵ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مانند بازدهی شاخص کل، ۱۲ صدم درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۲ واحدی به رقم ۲۷ هزار و ۸۱۶ واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن فرابورس با افت ۵۸۹ واحد به سطح ۱۳۵ هزار و ۵۳۷ واحد رسید.

* تداوم خروج پول حقیقی از بازار سهام

روز سه‌شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام منفی شد و ۶۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

امروز نماد وسالت (بانک رسالت)، بپاس (بیمه پاسارگاد) و شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی)، بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نماد‌های شهر (گروه مالی شهر)، وارس (سرمایه گذاری ارس سبا) و فسبزوار (پارس فولاد سبزوار) اختصاص داشت.

* افت ارزش معاملات خرد بازار سرمایه

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۶ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۷ هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان بود که ۴۴ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۲۵ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۵ هزار و ۶۷۶ میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در ۴ ماه اخیر است.

* رشد ارزش صف‌های خرید بورس

در پایان معاملات امروز، ۳۹۸ نماد با رشد قیمت و ۳۴۹ سهم با کاهش قیمت روبرو شدند.

در معاملات سه‌شنبه، ۱۲۲ نماد صف خرید داشتند و ۴۱ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۱۲ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۹۱۲ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۱۰ درصدی به ۴۲۳ میلیارد تومان رسید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار