کد خبر: 1165166
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
وزیر دفاع سوئد گفت که این کشور مصمم به پیوستن به ائتلاف ناتو در اسرع وقت است.
 

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، وزیر دفاع سوئد عصر دوشنبه به وقت تهران ازادامه تلاش‌ها برای پیوستن به ائتلاف ناتو خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، «پال جانسون» وزیر دفاع سوئد  گفت که این کشور «بسیار مصمم» برای پیوستن به ناتو تا زمان برگزاری نشست سران ناتو در شهر «ویلنیوس» در لیتوانی در اواسط جولای است.

سوئد در حالی خواستار پیوستن به ناتو است که این ائتلاف بیشتر در پی توسعه نظامی در گوشه کنار جهان به ویژه در شرق اروپا و آسیا بوده است.

وزیر دفاع سوئد در ادامه گفت : «ما بسیار مصمم هستیم تا در اسرع وقت و حداکثر در به عضویت این ائتلاف درآییم.»

ترکیه از جمله مخالفان پیوستن سوئد به ناتو است و تاکنون سوئد نتوانسته نظر آنکارا را در این زمینه جالب کند. اوایل سال جاری، ترکیه پیشنهاد فنلاند برای ناتو را تصویب، اما با پیشنهاد مشابه سوئد مخالفت کرد. دولت ترکیه در توجیه مخالفت خود با عضویت سوئد در ناتو، استکهلم را به پناه دادن به اعضای گروهک تروریستی «پ‌ک‌ک» متهم کرده است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه همچنان  مخالفت عضویت سوئد در ائتلاف ناتو  است. اردوغان اخیرا در این زمینه گفت، سوئد نباید در نشست ماه آینده میلادی ناتو منتظر چراغ سبز آنکارا برای عضویت در این ائتلاف باشد، مگر اینکه مانع برگزاری تجمعات ضد ترکیه‌ای در استکهلم شود.

رئیس جمهور ترکیه توضیح داد آنکارا نمی‌تواند همزمان که تروریست‌ها در استکهلم تظاهرات می‌کنند، به درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو جواب مثبت دهد.

مجارستان نیز مخالف پیوستن  سوئد به ناتو است. و زیر امور خارجه فرانسه به تازگی از ترکیه و مجارستان خواست قبل از اجلاس ماه ژوئیه سران ائتلاف عضویت سوئد را تصویب کنند.

وزیر خارجه فرانسه به این دو کشور که تا کنون سد راه نهایی شدن عضویت سوئد در ناتو بوده‌اند گفت، تاخیر ایجاد کردن بیشتر در این موضوع غیرقابل درک بوده و امنیت این ائتلاف ۳۱ عضوی را به خطر می‌اندازد

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار