کد خبر: 1164290
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
ارتش اوکراین برای اولین بار در یک نشست خبری، وضعیت «ضد حمله بزرگ» را تشریح و اعلام کرد که در عملیاتی که حالا هشت روز از شروع آن می‌گذرد، کنترل بیش از ۱۰۰ کیلومتر مربع از قلمرو تحت کنترل روس‌ها را بازپس گرفته است. اما روس‌ها روایتی متفاوت ارائه کرده و می‌گویند توانسته‌اند به طرف اوکراینی خسارت‌های قابل‌ملاحظه وارد کنند. وزارت دفاع روسیه گفته فقط طی ۲۴ ساعت منتهی به روز جمعه، بیش از ۴۰۰ نظامی اوکراینی را در محور‌های جنوبی منطقه دونتسک کشته‌اند.

 

به گزارش «جوان»، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، روز پنج شنبه در مقر ناتو در بروکسل گفت که «اوکراین حمله خود را آغاز کرده و آن‌ها در حال پیشرفت مداوم هستند»، ولی همزمان از تعبیر «یک جنگ بسیار دشوار» برای ضد حمله اوکراین استفاده کرد تا مشخص شود که پیشروی که او از آن صحبت کرده، چندان قابل توجه نیست. مارک میلی گفته که «این یک جنگ بسیار خشونت‌آمیز است و احتمالاً زمانی قابل‌توجه، با هزینه‌های بالا می‌برد.» همزمان، ارتش اوکراین روز پنج شنبه بعد از حدود یک هفته سکوت، در اولین کنفرانس مطبوعاتی، وضعیت ضدحمله خود را تشریح و اعلام کرد، حدود ۱۰۰ کیلومتر مربع (۳۸ مایل مربع) از اراضی تحت کنترل ارتش روسیه را بازپس گرفته است. سرتیپ اولکسی هروموف در یک نشست خبری گفت: «ما حتی با دست خالی آماده ادامه جنگ برای آزادسازی قلمرو خود هستیم. بیش از ۱۰۰ کیلومتر مربع از خاک اوکراین تحت کنترل قرار گرفت.»‌هروموف گفته که نیرو‌های روسی از هفت شهرک در منطقه شرقی دونتسک و در منطقه جنوبی زاپروژیا بیرون رانده شدند و ارتش اوکراین تا ۳ کیلومتر (۸/۱ مایل) در نزدیکی روستای مالاتوکماچکا در بخش زاپروژیا و تا هفت کیلومتر در نزدیکی روستایی در جنوب ولیکا نووسیلکا در بخش دونتسک پیشروی کرده است. ارتش اوکراین همچنین گفته که نیروهایش در منطقه دونتسک در اطراف شهر باخموت در شرق و نزدیک شهر ووهلهدار در جنوب آن پیشروی کرده‌اند، ولی مانند امریکا تأیید کرد که «درگیری شدید» بوده است.
قبرستان تانک‌های غربی
روایت روس‌ها از وضعیت میدانی جنگ، متفاوت است. وزارت دفاع روسیه گفته که ارتش اوکراین تنها طی ۲۴ ساعت منتهی به روز جمعه، بیش از ۴۰۰ نظامی را در محور‌های جنوبی منطقه دونتسک از دست داد و به علاوه، ده‌ها تانک و خودرو زرهی و دیگر تجهیزات نظامی ارتش اوکراین نابود شده‌اند. هیل، وابسته به کنگره امریکا گزارش کرده که اوکراین در ضد حمله‌ای که آغاز کرده و چندین شهر را در جنوب شرقی بازپس گرفت، پیشرفت ثابتی دارد، اما نیروهایش متحمل خسارات سنگینی شده‌اند. گزارش سی‌ان‌ان در روز ۱۲ ژوئن تأیید می‌کند که اوکراین ۱۶ خودرو زرهی ساخت امریکا را از دست داده و وزارت دفاع روسیه هم گفته که هشت تانک لئوپارد ساخت آلمان را نابود کرده است. هرچند به نوشته پولیتیکو کی‌یف آمار رسمی تلفات میدان نبرد را ارائه نمی‌کند، ولی پروژه اطلاعاتی منبع باز Oryx گزارش داده است ارتش اوکراین با حمله از طریق میادین مین در حالی که زیر آتش توپخانه روسیه بود، حداقل ۱۶ دستگاه برادلی و چهار تانک لئوپارد را از دست داده است. ظاهراً به همین دلیل است که ظرف روز‌های گذشته، دول اروپایی گفته‌اند تانک‌های بیشتری در اختیار اوکراین قرار می‌دهند. پولیتیکو نوشته که دولت بایدن خودرو‌های زرهی بیشتری را به سمت اوکراین می‌فرستد، زیرا نیرو‌های این کشور در اولین حملات متقابل خود علیه روسیه متحمل چند تلفات اولیه شده‌اند. روزنامه آلمانی هندزبلات روز پنج‌شنبه گزارش کرد دانمارک و هلند ۱۴ تانک لئوپارد ۲ از سازنده تسلیحات آلمانی راین متال برای اوکراین خریداری کرده‌اند. یورونیوز تأیید کرد که روسیه با استفاده از میادین مین، خندق‌های ضدتانک و سنگر‌های بتنی موسوم به «دندان اژدهایی»، از مرز‌های غربی روسیه گرفته تا کریمه اشغالی در دریای سیاه، هزاران موقعیت دفاعی را برای خود مهیا کرده تا مانع پیشروی نیرو‌های اوکراینی شود.
شکستن خطوط روسیه دشوار است
دیک بلک، سرهنگ امریکایی، کهنه سرباز جنگ ویتنام با اشاره به تلفات اوکراینی‌ها در ضد حمله، در توئیتر نوشت: «دیوار فولادی» مانع موفقیت ضدحمله ارتش اوکراین شد. به گزارش اسپوتنیک، او نوشته است: «حمله متقابل اوکراین به یک دیوار فولادی برخورد کرد. ۷ هزار کشته در نبرد و ۱۶۰ تانک و ۳۶۰ خودرو زرهی تنها در یک هفته بدون حصول نتیجه خاصی منهدم شدند. لئوپارد‌ها و برادلی‌های سوخته در همه جا دیده می‌شوند. به اوکراین می‌گویند «تا آخرین اوکراینی» بجنگد. این غیر انسانی است.» راب لی، از کارشناسان ارشد «مؤسسه تحقیقات سیاست خارجی» به یورونیوز گفته که «خطری که [اوکراینی ها]با آن مواجهند این است که قبل از رسیدن به آن خط دفاعی [روسیه]، به شدت فرسوده خواهند شد و شکستن [خط دفاعی روسیه]و بهره‌برداری از آن بسیار سخت خواهد بود.» به گفته لی، راهبرد مسکو در جنوب احتمالاً با هدف به حداکثر رساندن تلفات اوکراینی و قبل از رسیدن کی‌یف به خط دفاعی اصلی روسیه در فاصله ده، پانزده کیلومتری است. او معتقد است: «هیچ فایده‌ای ندارد (آنها) در آنجا تا سرحد مرگ بجنگند یا خطر محاصره را بپذیرند.» با افزایش تلفات جنگی اوکراین، مایک والتز
(R-Fla) نماینده جمهوریخواه کنگره امریکا گفته که پیشروی اوکراین بسیار کند خواهد بود: «من به عنوان یک افسر سابق زرهی می‌توانم به شما بگویم، شکستن این نوع سنگر‌ها و خطوط دفاعی [روسیه]بسیار پرهزینه و دشوار است. اگر آن‌ها (اوکراینی‌ها) این کار را به درستی انجام دهند، تانک‌های ارائه شده غرب را برای دستیابی به موفقیت نجات خواهند داد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار