کد خبر: 1163436
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۵
رئیس‌جمهور کنیا اعلام کرد که باز کردن کریدور‌های بشردوستانه در سودان از موارد مورد نظر در ابتکار عمل حل بحران این کشور است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از مهر، رئیس‌جمهور کنیا بر لزوم حل وفصل بحران در سودان از طریق مذاکره تاکید کرد.

«ویلیام روتو» رئیس‌جمهور کنیا روز دوشنبه اعلام کرد که ابتکارعمل IGAD برای بحران سودان دربرگیرنده دیدار بین «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش سودان، رهبران سودان جنوبی، کنیا، اتیوپی و جیبوتی است.

رئیس جمهور کنیا تاکید کرد که ابتکار IGAD بحث برسر باز کردن کریدور‌های بشردوستانه با دو طرف درگیر در سودان طی دو هفته را شامل می‌شود.

بنا به اعلام این مقام کنیا، گفتگوی ملی میان نیرو‌های غیرنظامی سودان به منظور بحث در مورد بحران فعلی این کشور ظرف ۳ هفته شروع خواهد شد.

در همین راستا یک منبع دیپلماتیک در سودان اعلام کرد که این کشور نسبت به هر گونه ابتکار عمل مطرح شده از سوی کشور‌های آفریقایی به جز ابتکار عمل IGAD ابراز نگرانی کرده است.

درگیری‌ها بین نیرو‌های ارتش به فرماندهی عبدالفتاح البرهان و نیرو‌های پشتیبانی سریع به فرماندهی محمد حمدان دقلو ملقب به حمیدتی از صبح دیروز شنبه با پایان آخرین آتش بس که یک روزه اعلام شده بود، از سر گرفته شد و طی روز گذشته شهر خارطوم و ام درمان و مناطق دیگری از این کشور صحنه درگیری و نبرد‌ها بین دوطرف بود. این آتش بس برای کاستن از خشونت‌ها در سودان پیشنهاد شده بود تا کمک‌های انسانی به نیازمندان برسد و فضای اعتماد میان طرفین درگیری بهبود یابد.

سودان از ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) شاهد درگیری بین ارتش این کشور به فرماندهی عبدالفتاح البرهان با نیرو‌های پشتیبانی سریع به فرماندهی محمد حمدان دقلو (حمیدتی) از جمله در پایتخت خارطوم و سایر شهر‌های شمال و غرب کشور بوده است.

تاکنون چندین بار آتش‌بس در سودان اعلام شده، اما طرف‌های درگیر بطور مداوم آن را نقض می‌کنند. درگیری‌های اخیر سودان تاکنون بیش از یکهزار و ۸۰۰ کشته برجای گذاشته و سازمان ملل اعلام کرده که بیش از یک میلیون نفر در داخل این کشور آواره شده‌اند، علاوه بر آن ۳۰۰ هزار سودانی به کشور‌های همسایه پناه برده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار