کد خبر: 1160630
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۲
هرچند درگیری نیروهای مرزبانی با عوامل طالبان ویا قاچاقچیان مواد مخدرمسبوق به سابقه است اما همزمانی درگیری های اخیرمرزی با مطالبه «حق آبه هیرمند» توسط دولت جمهوری اسلامی ایران، باعث دامن زدن به برخی شایعات وایجاد شائبه ای مبنی برقصد جمهوری اسلامی ایران برای حمله نظامی به افغانستان شده است.
عبدالکریم میراسدی

به گزارش جوان آنلاین، هرچند درگیری نیروهای مرزبانی با عوامل طالبان ویا قاچاقچیان مواد مخدرمسبوق به سابقه است اما همزمانی درگیری های اخیرمرزی با مطالبه «حق آبه هیرمند» توسط دولت جمهوری اسلامی ایران، باعث دامن زدن به برخی شایعات وایجاد شائبه ای مبنی برقصد جمهوری اسلامی ایران برای حمله نظامی به افغانستان شده است.
ازهمه مهمتراینکه پراکنده گویی درتبیین مواضع ونداشتن تریبونی واحد وهماهنگ درواکنش به حوادثی ازاین دست، باعث تناقض در گفتار و رفتاربرخی مقامات، رسانه ها و تصمیم گیرندگان درقبال این حادثه مرزی شده است.
عدم اطلاع رسانی صحیح ازمبادی رسمی وانتشاراخبارضد ونقیض ازاین حوادث، باعث داغ شدن بازارشایعات ودرنتیجه باعث تحریک احساسات ملی مردم کشورمان شده است.
از سوی دیگربرخی عناصرسرخورده جریان های سیاسی که همواره مترصد فرصتی برای انتقام گرفتن ازدولت آقای رئیسی هستند، دولت را زیرآماج حملات خود گرفته اند که چرا طالبان را به رسمیت شناخته اید وبه مجاهدین دره پنجشیر کمک نکردید؟! واز این دست حرف ها.
اما واقعیت میدان وعرصه دیپلماسی دربرخورد با این حوادث با فضای رسانه ای و دیدگاه جریان های سیاسی تفاوت های فراوانی دارد.

دولت جمهوری اسلامی ایران به سبب اینکه گروه طالبان بخشی ازواقعیت های امروزافغانستان است واکنون براوضاع این کشورتسلط پیداکرده است ، صلاح را دراین می بیند که به منظورحفظ منافع ملت ایران و منطقه، تا تشکیل حکومتی فراگیرازهمه ی اقوام و جریان های سیاسی این کشور، با حاکمان موقت افغانستان تعامل و رابطه داشته باشد وطبیعی است که این اقدام به منزله به رسمیت شناختن گروه طالبان نیست بلکه سیاستی است که طرف مقابل را درآن سوی مرزدرقبال حوادث ومشکلات فی مابین ملزم به پاسخگویی می کند وقطعا این عاقلانه ترین گزینه درقبال وضعیت کنونی این کشور می باشد و ضررآن کمترازقطع رابطه ونداشتن تماس با این گروه است.
اینکه ما با طالبان از لحاظ ایدئولوژی ونوع قرائتی که این گروه از اسلام وحکمرانی سیاسی دارند دارای تفاوت ها واختلافات زیادی هستیم اصلا تردیدی درآن نیست.
در رابطه با اختلافات وتنش پیش آمده بین جمهوری اسلامی ایران وافغانستان باید گفت که ما هرگزازحاکمان سابق وکنونی افغانستان درخواستی خلاف قوانین وحقوق بین الملل نداشته ایم.اکنون مهمترین موضوع در روابط دو کشور«حق آبه هیرمند» است که مسئله پیچیده ای نیست وطالبان باید به درخواست قانونی دولت ایران که منطبق برموازین وحقوق بین الملل است پاسخ مثبت بدهد.
براین امرواقفیم که هرگونه تنش وجنگ بین دو ملت مسلمان که خواست دشمنان امت اسلام است جزء افزودن بردرد وآلام مردم بی پناه وستمدیده افغانستان نتیجه ای دربر نخواهد داشت.
ما نباید فراموش کنیم که دوملت مسلمان ایران و افغانستان همواره دریک سنگردوشادوش هم علیه دشمنان اسلام جنگیده اند. نبرد جانانه مهاجرین افغان درهشت سال دفاع مقدس و حماسه فاطمیون درشامات علیه داعش وگروهک های تکفیری مصداق این ادعا است.
دراین برهه عده ای هم تحت تأثیرحوادث اخیرازاین فرصت استفاده کرده وانگشت نشانه ی خود را به سمت مهاجرین افغانی گرفته اند که از جوروظلم طالبان وداعش به ستوه آمده و به ملت ایران پناه آورده اند وطرح اخراج آنان از ایران را به میان کشیده اند.
البته ناگفته نماند که ساماندهی مهاجرین افغانستانی امری لازم و ضروری است وازآن روی سکه مهاجرت غیرقانونی ومشکوک به داخل کشورمان نبایدغافل باشیم. با توجه به بررسی های صورت گرفته تعداد قابل توجهی از نظامیان سابق ارتش افغانستان وبرخی افراد دارای گرایش تکفیری وگروه طالبان در پوشش مهاجرهم بصورت قانونی وهم غیرقانونی وارد کشورمان شده اند که خطری بالفعل و بالقوه برای امنیت کشورهستند. این افراد که گویا ماموریت آنان ایجاد ناامنی است .ضروری است اتباع غیرمجاز که نقش پیاده نظام گروه های تکفیری ودشمن را بازی می کنند ازسوی نهادهای امنیتی و وزارت کشورشناسایی وتحت پیگرد قانونی قراربگیرند.
واما خطاب به دشمن بزدلی که خود توان رویارویی مستقیم با فرزندان ایران زمین را ندارد و به دنبال جنگ نیابتی است، می گوییم که ما موشک های خود را به سوی تل آویووحیفا نشانه رفته ایم وتغییر جهت آن به سمت کشورهای همسایه ومسلمان که خواست شما صهیونیستی ها می باشد خوابی است که هرگزتعبیرنخواهد شد.
در پایان تاکید می شود که سوای ازتوطئه های دشمنان که باید مراقب باشیم تا در دام آنان گرفتارنشویم ذکراین نکته ضروری است که صبرو خویشتنداری دولت و ملت ایران نامحدود نیست و اگر طرف مقابل درآن سوی مرز بخواهد برجهل ولجاجت خود اصراربرخوش رقصی برای صهیونیست ها وآمریکایی ها داشته باشد وحقوق ،منافع وامنیت ملت ایران را به بازیچه بگیرند در آن صورت گریزی ازپاسخ متقابل وتنبیه آنان نخواهد بود،چرا که سکوت در برابرتضییع حقوق ومنافع ملت سرافرازایران درقاموس دولت مردان جمهوری اسلامی ایران نمی گنجد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار