کد خبر: 1160547
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
حدود یک هکتار از اراضی زراعی آستانه‌اشرفیه گیلان با اصرار برخی مسئولان استان، به صورت غیرقانونی و بدون تأیید جهاد کشاورزی از سال ۹۹ تاکنون به مجتمع خدمات رفاهی تبدیل شده است. این تخلف بیش از سه سال است مورد پیگیری قرار گرفته، به طوری که اخیراً مدیر اداره راهداری استان گیلان دستور توقف ساخت این مجموعه را به مالک آن ابلاغ کرده است، مدیرکل بازرسی وزارت جهادکشاورزی نیز دستور عزل مدیر امور اراضی این استان را صادر کرد.

به گزارش فارس، تغییر کاربری غیرقانونی در آستان اشرفیه استان گیلان بر اساس گزارشات مردمی در سامانه سوت‌زنی خبرگزاری فارس مورد پیگیری قرار گرفت. داستان از این قرار بود که زمین یک هکتاری در روستای دهسر آستان اشرفیه بدون تأییدیه تبصره۱ ماده۱ قانون حفظ اراضی زراعی طی جلسه‌ای در بنیاد مسکن استان گیلان وارد محدوده طرح هادی شده و موافقت‌نامه‌های اصولی برای تأسیس مجتمع خدمات رفاهی در این زمین صادر شده است که اقدام قاطع دستگاه‌های نظارتی را در آن گزارش خواستار شدیم.
تمدیدنشدن موافقت‌نامه‌های اصولی راهداری، فرآورده‌های نفتی و محیط زیست
برای پیگیری این تخلفات با داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری نامه‌نگاری کردیم که وی به معاون خود دستور پیگیری را صادر کرد و بر اساس آن به مدیر اداره راهداری استان گیلان دستور پیگیری این تخلف ابلاغ شد، بر همین مبنا با غلامعلی نیک‌فهم، مدیر اداره راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان گیلان ارتباط گرفتیم که وی ضمن احراز تخلف اظهار کرد: موافقت‌نامه اصولی مجتمع خدمات رفاهی آستان اشرفیه با توجه به عدم‌اتخاذ تأییدیه‌های لازم از جمله تبصره۱ ماده۱ جهاد کشاورزی تمدید نشده و برهمین اساس دستور توقف عملیات ساخت این مجتمع را صادر کردیم تا مجوز‌های قانونی خود را تکمیل کند.
همچنین با مجتبی شکوری، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه گیلان گفتگو کردیم که وی موافقت‌نامه مجموعه خود را مشروط به تأییدیه‌های محیط زیست و راهداری دانست و خاطرنشان کرد: تمدید موافقت‌نامه پخش فرآورده‌های نفتی منوط به تأییدیه‌های حفاظت محیط زیست و اداره راهداری استان است که با توجه به احراز تخلف، تمدید مجوز ما نیز نیازمند ارائه مجدد تأییدیه‌های مذکور است که مالک باید دراختیار ما قرار دهد. علاوه بر عدم‌تمدید موافقت‌نامه‌های اصولی فوق، احراز تخلفات مورد اشاره موجب تحقیق و تفحص از مسئولانی شده است که دستورات غیرقانونی را صادر کرده و بر تغییر کاربری غیرمجاز اصرار داشتند، در همین راستا مدیر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت جهاد کشاورزی طی نامه‌ای به رئیس جهاد کشاورزی استان مورخ هفتم اردیبهشت سال جاری، دستور برکناری مدیر امور اراضی استان را صادر کرد.
تبعیت‌نکردن مالک متخلف از دستور توقف ساخت مجتمع
به رغم آنچه مطرح شد، شنیده‌ها حاکی است مالک متخلف مجتمع خدمات رفاهی مذکور از دستور توقف اداره راهداری تبعیت نکرده و همچنان در حال فعالیت است که لازم است دستگاه قضا نسبت به صدور حکم قضایی مربوط اقدام کند. همچنین بستر تخلفات مذکور ورود این زمین به داخل محدوده طرح هادی از سوی بنیاد مسکن است، بنابراین همان‌طور که در گزارش قبلی هم مطرح شد، لازم است این زمین طبق نامه رضا افلاطونی، مدیر امور اراضی وزارت جهادکشاورزی از محدوده طرح هادی خارج و سند آن هم با کاربری تجهیزات شهری ابطال شود. همچنین پروانه ساخت مجتمع خدمات رفاهی متخلف با هماهنگی معاونت عمرانی استانداری گیلان از سوی دهیاری صادر شده است که انتظار می‌رود دستور ابطال آن هر چه سریع‌تر صادر و جلوی پیشرفت عملیات ساخت این مجتمع گرفته شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار