کد خبر: 1159943
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۰
رئیس شورای عالی استان‌ها:
رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: در تشکیل معتمدین محلات هفت ماه عقب افتاده‌ایم و این در شاُن شورای انقلابی نیست. هرچند تلاش ما این است که بتوانیم جبران کنیم.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، پرویز سروری عصر شنبه در جلسه با معتمدین محلات تهران در راستای حل مشکل شورایاری‌ها و محلات افزود: اکنون به دنبال بازسازی شورایاری‌ها هستیم و در شورای عالی استان‌ها قصد داریم این نهاد ارزشمند را به کل کشور تسری دهیم.

وی با اشاره به ظرفیت بالای شورایاری‌ها و معتمدین محلات اظهار داشت: شورایاری‌ها یک ظرفیت مهم برای کشور و شهر تهران هستند و این شعار نیست بلکه واقعیت است. هر کشور چنین ظرفیتی را که بیش از ۲۰ سال با جان و دل و بدون چشمداشت کار می‌کنند را ارج‌ می‌نهد و به این آسانی آن را از دست نمی‌دهد.

رئیس شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: همان زمان که شورایاری‌ها تعطیل شد ما با نامه‌نگاری دلایل مخالفت خود را مطرح کردیم که این نیرو نباید از بین برود و باید به نحو احسن از آن استفاده کنیم. ما مخالف رای دیوان عدالت اداری درباره تعطیلی شورایاری‌ها بودیم.

عضو شورای شهر تهران افزود: بارها در شورای چهارم اتفاقات مشابه رخ‌ می‌داد اما آقای چمران با مراجعه به دستگاه‌های مختلف از جمله قوه قضائیه و شورای نگهبان موضوع را حل‌ می‌کرد و اجازه نمی‌داد. بروید و فعالیت‌های عمرانی، فرهنگی، ورزشی و هنری تهران را قبل و بعد از تاسیس شورایاری‌ها مقایسه کنید تا ببینید چه نتیجه درخشانی داشته است.

شورایاری‌ها بلندگو و منتقل کننده مشکلات محلات به شهرداری است

سروری شورایاری‌ها را بلندگو و منتقل کننده مشکلات محلات به شهرداری دانست و گفت: در محلات این شورایاری‌ها بودند مشکلات و کمبودها و نیازها را به شهرداری منتقل‌ می‌کردند و عملکرد مثبتی در این حوزه داشتند.

رئیس شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: در شورای پنجم این ظرفیت و فرایندهای قانونی که ایجاد شده بود از بین رفت و کار اشتباهی کردند. در آن دوره اساسا شورایاری‌ها را قبل از رای دیوان از کار انداختند و با سیاسی کاری به این نهاد آسیب زدند.

نایب رئیس شورای شهر تهران گفت: از روز اول ما چون اعتقاد به شورایاری‌ها داشتیم پیگیر کار شدیم و چون می‌دانستیم برای توسعه شهر نیاز به افراد خدوم در محلات داریم دو خط موازی را پیش روی خود قرار دادیم. در وهله اول ما به دنبال این بودیم که شورایاری‌ها را زنده کنیم و در مسیر دیگر ما به دنبال آن بودیم تا ظرفیت دیگری با نظام‌نامه جدید و با محور معتمدین محلات را ایجاد کنیم تا کار پیش رود.

وی بیان کرد: شورایاری‌ها علاوه بر مطالبه‌گری کارهای عمرانی هم انجام‌ می‌داند و این سبب شد پروژه‌های عمرانی پیشبرد زیادی داشته باشد.

سروری ادامه داد: ما معتقدیم اگر در کل تهران افرادی وجود داشته باشند که نسبت به نظام مسائل تهران آگاهی کامل داشته باشند همین شورایاری‌ها هستند. بنابراین ما در بحث رصد مسائل بارها گفته‌ایم که محور اصلی گزارش‌گیری باید از شورایاری‌ها باشند.

اجرای یک هزار طرح با کمک شورایاری‌ها

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: در شهر تهران ۱۵۰۰ طرح تعریف کردیم که یکهزار این طرح‌ها با کمک شورایاری‌ها اجرایی شده است. نمونه آن هم ورزشگاه بزرگ شهرری است که نابود شده بود و اکنون با استاندارد ملی تکمیل و بازسازی شده است. یا گرمابه منطقه ۱۶ توسط شورایاری‌ها احیا و بازسازی شد.

نایب رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه اگر ظرفیت شورایاری‌ها از بین برود دیگر قابل بازسازی نیست افزود: بنابراین اینکه بخواهیم شورایاری‌ها را کنار بگذاریم و ظرفیت جدیدی ایجاد کنیم امکانپذیر نیست از این رو ما سعی کردیم یک ظرفیت ترکیبی ایجاد کنیم تا همه فعالین محلات از حمله شورایاری‌ها، بسیج، فعالین محلات، معتمدین و سمن‌ها در آن نمایندگانی داشته باشند و کار را پیش ببرند.

وی تصریح کرد: هرچند تازمانی که هیات امنا تشکیل نشود ما نمی‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم و هنوز هیات امنا تشکیل نشده است و ما پیگیر انجام کار هستیم. شهرداری هم به دنبال آموزش معتمدین محلات است تا بتواند با کمک شورا این هیات را تشکیل دهد.

رئیس شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: ما به دنبال ایجاد رقابت سالم در همه حوزه‌ها برای بالندگی محلات هستیم تا محلات را پویاتر کنیم.

نایب رئیس شورای شهر تهران در خصوص شرکت افرادی از محلات دیگر در هیات امنای یک محله گفت: ما مخالف شرکت افراد از محلات دیگر در هیات امنا هستیم. ما توافقاتی انجام دادیم تا از این مرحله عبور کنیم و بعد از این مرحله یک همایش بزرگ برای شورایاری‌ها برگزار می‌کنیم.

سروری اظهار داشت: بنابراین شورایاری‌ها را نقطه قوت محلات می‌‍ دانیم و در شورای عالی استان‌ها به دنبال این هستیم که این الگو را سراسری کنیم و در کل کشور گستردانده شود، هرچند ابتدا باید بحث دیوان عدالت اداری را حل کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار