معاون اجرایی انجمن فولاد در واکنش به انتشار ادعاهایی مبنی بر اینکه دلیل گرانی قیمت خودرو افزایش قیمت فولاد است، اظهار داشت: قیمت فولاد مصرفشده در هر خودرو ۸میلیون تومان افزایش پیدا کرده، حال آیا میزان افزایش قیمت خودرو از سال گذشته تا به امروز همین ۸میلیون تومان بوده است؟
وحید یعقوبی در گفتگو با موج درباره انتشار اخبار و ادعاهایی مبنی بر اینکه عامل اصلی افزایش قیمت خودرو نهادههای تولید از جمله فولاد بوده است، اظهار داشت: این ادعا درست نیست و با یک حساب و کتاب ساده میتوان دید این ادعا واقعیت ندارد. وی ادامه داد: تقریباً ۹۰۰کیلوگرم متوسط میزان مصرف فولاد در هر خودرو است و میانگین نرخ تورم فولاد در ورق که مصرف بیشتری در خودرو دارد، در سال گذشته به طور حدودی ۴۰درصد بوده و این عدد کمتر از نرخ تورم عمومی کشور است. نکته دیگر اینکه این ۹۰۰کیلوگرم فولاد باید ۴۰درصد رشد میکرد، حال اینکه میانگین قیمت ورق در سال گذشته حدود ۲۰هزار تومان بوده که امسال این رقم به حدود ۲۸هزار تومان تا ۲۹هزار تومان رسیده است، بنابراین قیمت ۹۰۰کیلوگرم فولاد مصرفشده در هر خودرو تنها به ۸میلیون تومان میرسد.
معاون اجرایی انجمن فولاد گفت: قیمت فولاد مصرفشده در هر خودرو ۸میلیون تومان افزایش پیدا کرده، حال آیا میزان افزایش قیمت خودرو از سال گذشته تا به امروز همین ۸میلیون تومان بودهاست؟
یعقوبی با تأکید بر اینکه نرخ فولاد نقشی در افزایش قیمت خودرو ندارد، افزود: نقش فولاد در افزایش قیمت خودرو نزدیک صفر است و یک محاسبه ساده این موضوع را ثابت میکند. قیمت تیبا از ۱۰۰میلیون تومان در سال گذشته به حدود ۳۵۰میلیون تومان رسیده، یعنی افزایش ۲۵۰میلیون تومانی داشته و سهم فولاد در این میزان افزایش قیمت تنها ۸میلیون تومان است. وی ادامه داد: سهم فولاد در افزایش قیمت خودرویی مانند تیبا تنها ۳درصد است و این ادعاهایی که مطرح میشود درست نیست و باید خودروسازان بگویند که چرا فولادیها را متهم میکنند. معاون اجرایی انجمن فولاد گفت: همین محاسبات را در بخش لوازم خانگی و مسکن نیز داریم. مطابق آمار بانک مرکزی سهم فولاد در قیمت هر مترمربع مسکن حدود ۵/۲ تا ۳درصد است.