کد خبر: 1158773
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۰
مدیرکل ‌کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی گفت: تعداد زیادی از ساختمان‌های گروه‌ "ج"  و "د" مشهد از حیث دستورالعمل مرکز تحقیقات ساختمان، ناایمن هستند.
سیده سمیه ناصری

وحید داعی  در مراسم آغازین همایش بلندمرتبه‌سازی اظهار داشت: تدوین مقررات ساختمان‌های بلندمرتبه در سال 1398، در شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح شد و تعاریف مختلفی چون ارتفاع بالای 27 متر یا 8 سقف برای آن لحاظ شد.

وی با بیان اینکه ساختمان‌های بلندمرتبه از ابعاد مختلفی حائز اهمیت هستند که یکی از آنها، تمرکز جمعیتی است، گفت: یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری نسبت به این بناها، آوار است؛ موضوعی که موجب مسدود شدن معبر دسترسی و امداد و نجات در مواقع بحرانی می‌شود.

داعی افزود: یکی دیگر از موضوعات مهم در این حوزه، مبحث حریق است؛ مقررات ملی ساختمان باید به صورت خاص در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی تصریح کرد: پس از حادثه متروپل، کارگروه شناسایی ساختمان‌های ناایمن تشکیل شد؛ کارگروهی که ویژه ساختمان‌های گروه «ج» و «د» است.

داعی با بیان اینکه در مشهد ساختمان‌های زیادی داریم که در این زمره قرار می‌گیرند، گفت: تعداد زیادی از این ساختمان‌ها، از حیث دستورالعمل مرکز تحقیقات ساختمان، ناایمن هستند؛ با کمک سازمان نظام مهندسی ساختمان و خروجی این همایش امیدواریم بتوان این نگرانی‌ها را برطرف کنیم.

وی تصریح کرد: نظارت عالیه یکی از وظایف ماست ولی به نسبت حجم ساخت‌وساز، نمی‌توان به همه آنها نظارت داشت؛ از سیاست‌های ما، تقویت نظارت عالیه است که مجدانه و با دقت و قدرت ادامه خواهد داشت تا موضوع اجرای مقررات ملی ساختمان را ادامه دهیم.

ترانه مهاجر، عضو هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی از برگزاری دوره 3 روزه ساختمان‌های بلندمرتبه‌ و ارتقای پایه مهندسان خبرداد.

وی افزود: این همایش 3 روزه، از یکم تا سوم خردادماه، به صورت حضوری و مجازی، با برگزاری کلاس‌های آموزشی و سخنرانی‌های علمی و کارگاه‌های جانبی و همچنین غرفه‌های نمایشگاهی پیش‌بینی شده است.

مهاجر با بیان اینکه برگزاری همایش ساختمان‌های بلندمرتبه، براساس قانون و به عنوان یکی از وظایف تکلیفی، در دستورکار سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی قرار گرفته، گفت: در این همایش سعی داریم آموزش و ارتقاء سطح علمی و ترویج مقررات ملی ساختمان ویژه مهندسان و اعضای سازمان را داشته باشیم.

عضو هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی افزود: در پایان این دوره 3 روزه، با برگزاری آزمونی که به واسطه دوره ارتقاء پایه و مجوز برگزار می‌شود، مهندسان در تمام صلاحیت‌ها، پایه‌ها و رشته‌ها، گواهینامه معتبر شرکت در این دوره را اخذ می‌کنند و به عنوان دوره ارتقاء پایه محسوب می‌شوند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار