کد خبر: 1157769
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۵
سازمان ملل متحد امروز چهارشنبه اعلام کرد بیش از نیمی از جمعیت کشور سودان نیازمند کمک‌های انسانی هستند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، سازمان ملل متحد امروز چهارشنبه اعلام کرد که برای ارائه کمک‌های ضروری در کشور جنگ‌زده سودان به ۳.۰۳ میلیارد دلار کمک نیاز است و انتظار می‌رود بیش از ۱ میلیون نفر در سال جاری به کشور‌های همسایه فرار کنند.

سازمان ملل متحد می‌گوید نیاز‌ها در سودان بعد از آغاز درگیری‌ها در این کشور آفریقایی تغییر کرده‌اند.

«رامش راجاسینگام»، رئیس دفتر مسائل انسانی سازمان ملل در ژنو به خبرنگاران گفت: «امروز ۲.۵ میلیون نفر-یعنی بیش از نیمی از جمعیت سودان- نیازمند کمک‌های انسانی و محافظت هستند.»

راجاسینگام خاطرنشان کرد این بالاترین رقم نیاز به کمک است که در این کشور مشاهده شده است.

درگیری‌ها در سودان از ۱۵ آوریل سال جاری با وقوع درگیری‌های نظامی در سراسر این کشور آغاز شد. آمار تلفات در این درگیری‌ها تا دیروز (۱۶ می/ ۲۶ اردیبهشت) ۱۰۰۰ کشته و بیش از ۵۱۰۰ زخمی اعلام شده است.

درگیری با حمله نیرو‌های شبه نظامی قوای پپشتیبانی سریع (RSF) به مناطق کلیدی حکومت آغاز شد. طرفین درگیری، هر دو مدعی کنترل مناطق کلیدی حکومتی هستند.

سودان که کشوری واقع در قاره آفریقا است تاریخی سرشار از تهاجم خارجی، تنش‌های قومی و رقابت بر سر منابع دارد.

در تاریخ معاصر این کشور وقوع دو جنگ داخلی بین حکومت مرکزی و مناطق جنوبی به کشته شدن ۱.۵ میلیون نفر منجر شد. ضمن آنکه درگیری‌های ادامه‌دار در دارفور در غرب این کشور باعث آواره شدن ۲ میلیون نفر و کشته شدن بیش از ۲۰۰ هزار نفر شده است.

سودان از زمان استقلال در سال ۱۹۵۶ شاهد وقوع بیش از ۱۵ کودتای نظامی بوده است. مهمترین و ویرانگرترین جنگ‌های صورت گرفته در سودان میان شمال و جنوب این کشور برای جدایی اتفاق افتاده است.

از ۱۵ آوریل گذشته، جنگ قدرت جدیدی میان نیرو‌های ارتش سودان تحت فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیرو‌های پشتیبانی سریع تحت فرمان «محمد حمدان دقلو» معروف به حمیدتی آغاز شده که هنوز نقطه پایان آن مشخص نیست.

چند روز پیش یک پژوهشگر مصری گفت که در روز‌های بعد از درگیری در سودان بیش از یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از این کشور خارج شده است.

بر اساس برآورد‌های بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی سودان در پایان سال ۲۰۲۱ به ۳۴.۳ میلیارد دلار رسید و نرخ رشد اقتصادی در پایان سال ۲۰۲۲ به ۰.۳ درصد رسید وسودان یکی از فقیرترین کشور‌های جهان محسوب می‌شود؛ علیرغم اینکه سومین تولیدکننده بزرگ طلا در آفریقا است.

بودجه سودان به درآمد‌های مالیاتی متکی است و کمک‌های بین المللی به این کشور برای چندین دهه متوقف شده است، اما این درآمد‌ها نیز در بحبوحه انتظار رکود اقتصادی بیشتر تهدید می‌شود و علیرغم اینکه تولید ناخالص داخلی این کشور به پول محلی در طول پنج سال گذشته پنج برابر شده است، اما قدرت خرید با پول محلی بسیار کاهش یافته است.

کسری تراز تجاری سودان طی پنج سال گذشته به ۴.۵۶۸ میلیارد دلار افزایش یافته است، زیرا نیاز‌های بشردوستانه در سودان در بالاترین حد خود قرار دارد.

در اثر درگیری‌های اخیر فرودگاه‌ها، بنادر، ایستگاه‌های برق و آب و به طور کلی زیرساخت‌ها در سودان تخریب شده و جان شهروندان مورد تهدید قرار گرفته است. بیش از یک میلیارد دلار از سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی از این کشور خارج شده است، زیرا سرمایه گذاری نیاز به ثبات سیاسی و اقتصادی دارد.

درگیری‌های سودان ضربه شدیدی به مرکز اصلی اقتصاد این کشور در خارطوم، پایتخت وارد کرد و تجارت، صنعت و کشاورزی را متوقف کرد، همچنین صادرات و واردات را تهدید کرد، بحران نقدینگی ایجاد کرد و به سودانی‌ها آسیب وارد کرد.

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار