کد خبر: 1156970
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰

شرایط جغرافیایی سیستان‌و‌بلوچستان در کنار وسعت آن سبب شده است نعمت‌های خدادادی همچون باد و تابش خورشید، آن را به مجموعه‌ای بی‌نظیر از انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران تبدیل کند، اما از این ظرفیت غفلت شده است.
بر اساس اطلاعات سینوپتیک هواشناسی در ۴۰سال گذشته، دیتا‌های مقدماتی اطلس باد سازمان انرژی‌های نو ایران و نقشه‌های به‌روز‌شده سازمان هوانوردی بزرگ جهانی از جمله «ناسا»، باد‌های سیستان از نظر قدرت و تداوم و جهت وزش ثابت باد، رتبه نخست جهانی را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین قدرت زیاد باد‌های سیستان و مسطح بودن زمین‌های فلات هامون یکی از مزایای منحصربه‌فرد دشت سیستان برای احداث نیروگاه بادی در این منطقه است.
از طرفی شمال سیستان‌و‌بلوچستان ایده‌آل‌ترین منطقه تابشی است که بر اساس اطلس نقشه خورشید ایران توسط سازمان انرژی‌های نو تهیه شده است، این منطقه در هر مترمربع بین ۵/۲ تا ۵/۴ کیلووات ساعت و نیز بر اساس آمار اطلس ماهواره‌ای ناسا از شش تا هشت‌کیلووات ساعت، تابش دریافت می‌کند. تابش خورشید در این منطقه تقریباً عمود بوده و به گفته کارشناسان گاه در برخی ایام تابستان دما در آن تا بیش از ۵۴درجه نیز می‌رسد. با وجود ظرفیت‌های فراوان سیستان‌و‌بلوچستان در زمینه انرژی‌های نو، این استان می‌تواند بستر مناسبی در زمینه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی فراهم کند و سوددهی فراوانی را برای فعالان اقتصادی به دنبال دارد، اما متأسفانه کمتر توجهی به آن شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار