کد خبر: 1156898
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
گفت‌وگو با دریادار ایرانی؛
فرمانده نیروی دریایی ارتش از پیمایش بیش از ۷۰ هزار کیلومتر توسط ناوگروه ۸۶ نداجا خبرداد و گفت: آمریکایی‌ها حتی نتوانستند مانع عبور ناوگروه از کانال پاناما شوند که از وسط کشور پاناما و قاره آمریکا عبور می‌کند.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس،‌ نخستین روزهای مهرماه سال 1401 بود که دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش از آغاز ماموریت ناوگروه 86 نداجا برای دریانوردی به دور کره زمین خبرداد.

ماموریت ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش که به ناوگروه 360 نیز شهرت پیداکرد از دو جهت اهمیت دارد؛ نخست، ماموریت دریانوردی به دور کره‌زمین برای اولین‌بار در تاریخ انجام می‌شود. دوم، نظام سلطه و استکبار جهانی با تهدیدات و تحریم‌های خود سعی داشت که در کار آن‌ها مانع ایجاد کند اما موفق به این کار نشد. 

ناوگروه 86 طبق اخبار واصله نه تنها توانسته ماموریت خود را به خوبی و با موفقیت انجام دهد بلکه توانسته است در حین دریانوردی خود به اقدامات و دستاوردهای مهمی دست پیداکند. در این راستا؛ برآن شدیم تا با دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره ماموریت‌ها، اهداف و دستاوردهای این ناوگروه گفت‌وگو کنیم.

مهم‌ترین محورهای این گفت‌وگو به شرح زیر است:

* تجهیزات ماموریت ناوگروه 86 با هوشمندی در مسیر استفاده شد

* ماجرای مشورت نیروی دریایی با دریانوردان ایرانی

* نرم‌افزارهای بومی برای دریانوردی‌های طولانی طراحی و عملیاتی کردیم

* اورهال دنا و مکران در مسیر دریانوردی به دور کره زمین

* ناوگروه ۸۶ برای اولین‌بار دریانوردی بدون اتکا به ساحل انجام داد

* شرط نیروی دریایی برای حضور افسران در ماموریت ۳۶۰

* آمریکایی‌ها نتوانستند مانع عبور ناوگروه ۸۶ از کانال پاناما شوند

* با قانون فرانسوی‌ها به مزاحمت‌های آنان پاسخ دادیم

 

 

متن حاصل از گفت‌وگو با دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش به شرح ذیل است:

ایده ماموریت ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش مبنی بر اجرای فرمان رهبر انقلاب است

فارس: نیروی دریایی ارتش طی سال‌های گذشته ناوگروه‌های بسیاری را روانه ماموریت کرده است. اما در این میان، دو ناوگروه به نام‌های 75 و 86 به علت اهمیت ماموریت درخشش بیشتری دارد. چرا نیروی دریایی ارتش تصمیم گرفت تا یک ناوگروه را به ماموریت دور کره زمین اعزام کند؟ 

ایرانی: ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش یک نقطه عطف برای صنعت دریایی کشور محسوب می‌شود. فرمانده معظم کل قوا طی چهار دهه اخیر تاکیدات فراوانی در حوزه دریا داشتند. ایده ماموریت ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش از فرمانی مبنی بر لزوم انجام دریانوردی­‌های طولانی ‌مدت ناشی می‌شود. ما به حضرت آقا هم این قول را داده بودیم که پرچم نظام را در همه عرصه‌­های آبی جهان به اهتزاز درآوریم.

وقتی شما به عنوان یک نظامی در حوزه دریا حضور پیدا می‌کنید اولین پیام آن اعلام اقتدار شما در عرصه دریاست. البته معانی و حوزه قدرت با اقتدار متفاوت است یعنی هم ترجمه آن متفاوت است و هم ارائه آن.

عده و عده در حوزه قدرت اهمیت بسیاری دارد و حتی ترکیب، تعداد و نوع تجهیزات. هنگامی که به حوزه اقتدار ورود می‌کنید همه این موارد جایگاه خود را از دست می‌دهند و این اقتدار است که بازدارندگی ایجاد می‌کند چون همه حوزه هایی که خدمت شما عرض کردم در قالب آن دیده می‌شود. در واقع، نیروی دریایی در جهان ویترین یک کشور است که می‌تواند همه توانمندی‌های مردم کشور را در یک قاب ارائه کند.

همه این موارد دست به دست هم داد و ما به این نتیجه رسیدیم که لازم است چنین کار بزرگ و ماندگاری انجام شود تا اقتدار و بازدارندگی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بیش از گذشته نمایان شود.

 

 

تجهیزات ماموریت ناوگروه 86 با هوشمندی در مسیر استفاده شد/ ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش با تدابیر دقیق از طوفان عبور کرد

فارس: امیر با توجه به اینکه ما ناوشکن‌هایی با تناژ بالا همچون سایر کشورها در اختیار نداریم. با وجود تجهیزات تناژ پائین چگونه توانستیم به خوبی این ماموریت را انجام دهیم؟

ایرانی: امروز کشور ما با داشتن تعهد و تخصص و مولفه‌­های خودباوری، عزت مداری، دانش و علم و بومی‌­سازی و تکیه بر اندیشه­‌های دینی و در اولویت قراردادن فرامین ­مقام عظمای ولایت با­ هر ­تجهیزات در ­اختیار، قادر به انجام ماموریت­‌های ابلاغی همواره مورد توجه است. لذا؛ وزن شناور به هیج وجه تعیین‌­کننده نیست.

مسیر ناوگروه ۸۶ مسیر بسیار سختی بود. البته سختی این مسیر این‌گونه نبود که نشود آن را طی کرد بلکه تجهیزاتی که برای انجام این ماموریت استفاده شد اگر با هوشمندی در محیط قرار نمی‌گرفت ممکن بود آسیب ببیند. کمااینکه تجربه موضوع همین الان هم در جهان وجود دارد. ناوشکن دنا در این ماموریت از طوفانی عبور کرد که شناور کشور دیگری در همان طوفان غرق شد.

اینکه ما دستاوردی متناسب با آن محیط نداریم یک موضوع است ولی آگاهی دینی ما و توانمندی‌های ما می‌گوید خداوند همه چیز را در اختیار شما گذاشته و اگر آن‌ها را با منطق و دانش و ادبیات خود استفاده کنید قادر خواهید بود که از همان خشونت دریا هم بهره‌­مند شوید.

یک بخش از دریا خشن است و بخش دیگر آرام، این شما هستید که باید بتوانید تشخیص بدهید که چگونه از دریا استفاده کنیم. سختی ما در مسیر ناوگروه این بود که تجهیزات متناسب با این مسیر نداشتیم اما توانستیم با استفاده از علم و دانش این سختی را به حداقل ممکن برسانیم تا نیروی انسانی اذیت نشوند و تجهیزات نیز آسیب نبیند. ناوگروه ۸۶ توانست با اتخاذ تدابیر دقیق از طوفان عبور کند و طوفان آسیبی به تجهیزاتمان نرساند.

دو موضوع پایداری و ماندگاری در دریا برای ما بسیار اهمیت دارد که این دو به درستی در اینجا رخ داد که هم تجهیزات و هم نیروی انسانی نقش اصلی و اساسی در آن دارند. لذا؛ ما با اجرای آموزش‌های دقیق، برنامه‌ریزی‌های متقن، مطالعه یکساله برای ترسیم این مسیر و پیش‌بینی مسیرهای جایگزین به‌علت اینکه مسیر مذکور برای اولین‌بار در تاریخ ایران با تجهیزاتی طی شد که همه به‌ویژه دشمن این باور را داشته و دارند که امکان عبور از این مسیر با چنین تجهیزاتی وجود ندارد، همه این تمهیدات باعث شد که عزیزان ما با سربلندی از این مسیر عبور کردند.

افتخار ما این است که ناوشکن دنا به طور کامل در داخل ساخته شده است و در حالی که طراحی آن اصلاً متناسب برای اقیانوس آرام نبود اما به شکلی استفاده شد که در آن صحنه هم با سربلندی حضور پیدا کرد و مأموریت خود را انجام داد.

 

 

ماجرای مشورت نیروی دریایی با دریانوردان ایرانی

فارس: آیا شما برای طی این مسیر که برای ما تجربه نشده بود از دریانوردان دیگری مشورت گرفتید؟ آیا دریانوردان ایرانی هم طرف مشورت شما بودند؟

ایرانی: در حوزه اقیانوس آرام، مسیر دریانوردی که ایرانی‌ها در آن حضور دائم داشته باشند را نداشته و نداریم. ما نمی‌توانستیم درباره چگونگی این مسیر و شرایط اقیانوس آرام با خارجی‌ها صحبت کرده و مشورت بگیریم بلکه مطالعات ما با استفاده از منابع موجود انجام شد.

ما در بررسی‌های خود فقط توانستیم دو کاپیتان ایرانی پیدا کنیم که آن‌ها با نفتکش‌های سنگین یعنی سوپرتانکرهای ۳۰۰ هزار تنی بخشی از این مسیر را طی کرده بودند، مشورت کردیم. البته این مشورت برای ما چندان امیدبخش نبود و این دو عزیز در ابتدا وقتی تناژ واحدهای ما را متوجه شدند، گفتند اصلاً فکرش را هم نکنید چون امکان عبور برای شما وجود ندارد.

نرم‌افزارهای بومی برای دریانوردی‌های طولانی طراحی و عملیاتی کردیم

فارس: مطابق با آنچه شما بیان کردید؛ ماموریت ناوگروه 86، یک ماموریت خاص است که برای اولین‌بار توسط ایرانی‌ها طی شده است. آیا در حین این ماموریت شاهد ابتکاراتی هم بودید؟ 

ایرانی: مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش که در دریا وجود دارد این است که شما بتوانید مسیر خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که اول؛ از مسیر خود عقب نمانید و دوم؛ بتوانید علی‌رغم شرایط جوی حاکم در دریا و اقیانوس پایداری و ماندگاری در دریا داشته باشید.

ما در این حوزه کشورهای دوست نداریم که دارای توانمندی‌های فضایی باشند و عمده آن در دست دشمنان ما قرار دارد. امروز علم جو و اقیانوس این را به ما می‌گوید که پیش‌بینی‌ها حداکثر تا دو هفته دقیق است و بیشتر از آن به صورت 50-50 در نظر گرفته می‌شود.

اولین دستاورد علمی و عملی ما این بود که توانستیم یک نرم‌افزار پیش‌بینی شرایط جوی را طراحی و از آن استفاده کنیم. این نرم افزار امروز به گونه ای است که نه فقط برای امروز بلکه هر زمان که اراده کنیم پیش بینی وضعیت جوی را حداکثر با دو درصد خطا در اختیار داشته باشیم. البته این دو درصد خطا را برای احتیاط بیان می‌کنم. البته هیچ خطایی در این نرم افزار وجود ندارد.

دیگر دستاورد ما در حوزه طراحی نرم‌افزار راهنمای توزین شناور‌های سنگین است. هنگامی که طول این شناورها افزایش پیدا می‌کند و در امواج اقیانوسی قرار می‌گیرند، اگر توزین وزن در آن به درستی انجام نشود کشتی در مقابل امواج دچار شکستگی یا پارگی می‌شود. این موضوع نرم‌افزار مختص به خود به نام نرم‌افزار بارگیری را دارد که با حساسه‌های خود به شما راهنمایی و هم‌فکری می‌دهد که چگونه توزین بار در سرتاسر کشتی انجام شود.

ما در این حوزه تحریم بودیم و هیچ نرم‌افزاری نداشته و نداریم و به همین دلیل ما از ظرفیت نخبگان و دانش بنیان استفاده کردیم. حاصل این کار مشترک با شرکت‌های دانش‌بنیان شد نرم افزاری راهنما که دقت و کیفیت آن از نمونه‌های مشابه خارجی خود بسیار دقیق‌تر است.

 

 

نیروی دریایی ارتش کاری کرد تا کارایی کالای ایرانی اثبات شود

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای ما این است که توانستیم مقاومتی که نسبت به کالای ایرانی وجود دارد را از بین ببریم و تجهیزات و نرم‌افزارهای ایرانی در بالاترین سطح تکنولوژی توانست خود را در بدترین شرایط جوی به اثبات برساند. در کنار آن، غیر از بدنه ناوشکن تجهیزاتی که بر روی آن وجود دارد بسیار مهم است چون باید در شرایط این مأموریت دوام بیاورد. همه این تجهیزات ساخت داخل و متخصصان ایرانی است که نشانه دیگری از توانمندی ما در حوزه‌های مختلف به شمار می‌رود.

دستاورد بعدی ما در حوزه آماد و پشتیبانی است که به گونه‌ای عمل شود تا یگان‌ها دچار کمترین مشکل شوند. چرا که بسیار تجهیزات فنی ما زمان عملکردشان به پایان رسیده بود و نیاز بود تا دستی بر سر و روی آن‌ها کشیده شود. در این راستا، ما به یک مجموعه تعمیراتی نیاز داشتیم یعنی مطابق با آنچه که در دنیا نیز وجود دارد تا شناورهای حاضر در این ماموریت پس از طی کردن بخشی از مسیر اورهال شوند.

اورهال دنا و مکران در مسیر دریانوردی به دور کره زمین

دستاورد مهم بعدی در حوزه اورهال و بازآماد بود. کار مهم کارکنان غیور ناوگروه در طول مسیر، انجام کارهای اورهالی و باز آمادی تجهیزاتی بود که نکته بسیار مهمی است و کمک کرد تا تجهیزات برای ادامه مسیر آماده و سرحال شوند.

ما در حوزه دیپلماسی دفاعی دریایی نیز دستاوردهای خوبی داشتیم. به طور مثال، هنگامی که ناوگروه وارد برزیل شد با سالروز ۱۲۰ مین سالگرد ارتباط ایران و برزیل همزمان شد. این دستاورد کمی نبود و در واقع، ما با این کار توانستیم ایران هراسی که علیه ما وجود دارد را بشکنیم.

ما به طور کلی پس از انجام ماموریت ناوگروه ۸۶ علاوه بر دستاوردهای مختلف به دستاوردهای جدیدی در حوزه تخصص‌های دریایی دست پیدا کردیم. افتخارآفرینی‌هایی که در این ماموریت انجام شد همانند افتخارات دفاع مقدس بود که واقعاً جای مطالعه، بحث، بررسی و نشست دارد و ثابت کردیم ایرانی انزواناپذیر و تحریم­‌گریز است.

 

 

ناوگروه ۸۶ برای اولین‌بار دریانوردی بدون اتکا به ساحل انجام داد

فارس: آیا این کار برای اولین بار انجام شده است؟

ایرانی: این کارها برای اولین بار در ماموریت طولانی و در این سطح انجام می شود. البته ما در همه دریانوردی های خود این ظرفیت را داریم تا اگر اشکالی پیش آمد آن را رفع کنیم ولی اهمیت این کار در این مسیر طولانی ناوگروه ۸۶ این است که بدون اتکا به ساحل انجام شد. اجرای موفق این مأموریت نیاز به یک نبوغ در حوزه آمادگی داشت، اینکه چگونه نیازمندی‌ها در حوزه‌های مختلف تامین شود تا بتوانیم به خوبی ماموریت خود را انجام دهیم.

استقرار یک واحد کامل بیمارستانی به همراه آزمایشگاه مجهز در ناوگروه 86

فارس: یکی از حوزه‌های مهم در نیروهای مسلح، پشتیبانی از رزم است. این حوزه دارای زیرحوزه‌هایی مانند بهداشت و درمان است که یکی از اساسی‌ترین نیازهای نیروهای حاضر در میدان برشمرده می‌شود. آیا ناوگروه 86 در این بخش نیز دستاورد داشته است؟ 

ایرانی: بله. دستاورد بعدی ما، برپایی اولین بیمارستان دریایی است که به عنوان بیمارستان مستقل و با تجهیزات کامل در ناوگروه مستقر شد. البته ما قبلاً این توانمندی را داشتیم و یک واحد به نام بهداری در یگان‌ها وجود داشت ولی ساختار بیمارستانی که در ناوگروه ۸۶ فعالیت کرد با بهداری متفاوت است.

بیمارستان مستقر در ناوگروه 86 به گونه ای است که بتواند احیاناً اگر مشکلاتی پیش آمد در بالاترین سطح ممکن است و اگر درگیری رخ داد که بتواند هم‌رزمان من را درمان کند که ما در مسیر دریانوردی ناوگروه ۸۶، سه عمل موفق جراحی انجام شده است.

وقتی از استقرار بیمارستان در یک یگان صحبت می‌کنیم یعنی علاوه بر تجهیزات بیمارستانی باید تجهیزات آزمایشگاهی نیز داشته باشد چون انجام موفقیت یک عمل جراحی نیاز به آزمایش‌های دقیق هم دارد. تجهیزات پزشکی ما هم به طور کامل ایرانی بود که این را هم باید به عنوان یک افتخار به شمار بیاوریم.

دستاورد بعدی ما در حوزه پزشکی، استقرار بانک خون در ناوگروه 86 بود. ما در انتخاب نفرات برای این ماموریت نیز به گونه‌ای عمل کردیم که گروه خونی افراد بتواند نیازهای یکدیگر را پوشش دهد.

بیمارستان مستقر در ناوگروه ما این آمادگی را داشت که چنانچه در طول مسیر کشوری دچار بلایای طبیعی شده و از این یگان درخواست کمک داشته باشد بتواند با بالاترین کیفیت به آن کشور و مردمش خدمات پزشکی ارائه کند که این هم جزو فرهنگ دینی و ایرانی ما است.

 

ارتباط تصویری آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور با ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش

 

شرط نیروی دریایی برای حضور افسران در ماموریت 360/ هیچ اتفاقی نتوانست روحیه افراد ناوگروه 86 را از بین ببرد

فارس: یکی از فرماندهان در مراسم تجلیل از خانواده‌های کارکنان یکی از بخش‌های نیروهای مسلح از اهمیت این بخش در ارتقای روحیه و توان پرسنل سخن گفته بود. نیروی دریایی در زمینه حمایت از خانواده‌ نیروهای ناوگروه چه اقداماتی انجام داده است؟

ایرانی: دیگر دستاوردی که حاصل شد، نوع حمایت از کارکنان و خانواده‌های آن‌ها بود. خانواده‌های کارکنان ناوگروه به گونه‌ای حمایت شدند که شاید اصلی‌ترین ماموریت ما همین بود و شاید بزرگی ماموریت ناوگروه ۳۶۰ اینجا دیده می‌شود. حمایت نیروی دریایی ارتش از خانواده های کارکنان ناوگروه ۸۶ به گونه‌ای بود که فقط نبود فیزیکی سرپرست خانوار احساس می‌شد که نمی‌توانستیم چاره‌ای برای آن انجام دهیم اما در همه بخش‌ها هیچ نیازمندی نداشتند و فقط دلتنگ سرپرست خانواده خود بودند.

در این مدت برخی از همرزمان ما صاحب فرزند شدند یعنی شرایط همسرشان هنگام اعزام به ماموریت به گونه‌ای بود که قرار بود فرزند به دنیا بیاورند. شرایط آن‌ها به گونه‌ای بود که شاید اگر بسیاری دیگر بودند این ماموریت را نمی‌رفتند.

یکی از شروط ما برای افراد حاضر در این ماموریت اجازه خانواده به افرادی بود که می‌خواستند در ناوگروه ۳۶۰ حاضر باشند. در حین این ماموریت، عزیزانی بودند که فرزندانشان بیمار بود و در حین ماموریت به رحمت خدا رفتند یا حتی برخی اقوام آن‌ها مانند خواهر پدر و مادر عزیزانشان دار فانی را وداع گفتند. اما، هیچ‌کدام از این اتفاقات در روحیات نیروهای ناوگروه ۸۶ تاثیری نداشت.

ناوگروه ۸۶ فرهنگ ایرانی - اسلامی را به نمایش گذاشت

در حوزه فرهنگی نیز واقعاً یک اتفاق بی‌نظیر رخ داد به این دلیل که ما از بنادری که بازدید داشتیم تمام فرهنگ ایرانی - اسلامی خود را به نمایش گذاشتیم و این برای همه کشورها جای تعجب داشت. معمولاً نیروهای دریایی که شناورهای آن می‌خواهند پس از مدتی طولانی دریانوردی وارد یک شهر بندری شوند، مردم آن شهر را ترک می‌کنند چون نگران می‌شوند. مردم این شهرها در ابتدا نگرانی داشتند اما بعداً با مشاهده رفتار نیروهای ما تعجب کردند و همه جا این نکته را بیان کردند و باعث شد تا از حضور نیروهای ما استقبال شده و این مراودات تداوم داشته باشد و گسترش پیداکند. 

این نکته بسیار مهمی است که به نظرم فقط از سربازان ایرانی چنین حرکت بی‌نظیری برمی‌آید که شما با همه سختی‌ها و مرارت‌ها و دوری از خانواده یک مسیر طولانی را طی کنید و بازدیدی هم از کشوری داشته باشید ولی هنگامی که از آن کشور خارج می شوید مردم آنجا خوشحال نباشند و ناراحت شوند و حتی مسئولان بغض کنند.

مهم‌تر از آن موضوع این است که نمایندگان تعداد زیادی از کشورها به ما گفتند ای کاش در کشور ما هم حضور پیدا کنید.

 

ناوگروه 86 در بندر جاکارتا - اندونزی

 

ناوگروه 86 از کدام مقاصد عبور کرد؟

فارس: ناوگروه 86 در مسیر خود از چه بنادری عبور کرد؟

ایرانی: بندر بمبئی یکی از بنادری است که ما از آن بازدید کردیم. هنگامی که ما در این بندر حضور داشتیم به گونه‌­ای برنامه‌­ریزی کردیم که ناوگروه هندی که می‌خواستند از ایران بازدید داشته باشند در همان تاریخ در بندرعباس بودند. این موضوعی است که هنوز هم جای سوال دارد که چگونه با این دقت برنامه‌ریزی کرده و انجام دادیم.

جاکارتا، سواحل قاره آمریکا، ریودوژانیرو، کیپ تاون نیز جزو توقفگاه‌های ناوگروه ۸۶ است‌.

 

 

طی بیش از ۷۰ هزار کیلومتر توسط ناوگروه ۸۶​

فارس: آیا امکان دارد که توقفگاه های بعدی ناوگروه 86 را بفرمائید.

ایرانی: توقفگاه‌های قطعی ناوگروه ۸۶ بستگی به شرایط عملیاتی و ماموریت‌های آینده ما دارد، این ناوگروه یک ناوگروه رزمی ـ اطلاعاتی ـ عملیاتی است و ممکن است برحسب راهبردها در ماموریت آن تغییری ایجاد شود.

فارس: ناوگروه ۸۶ در مجموع چند کیلومتر را طی کرده است؟

ایرانی: یک مسیر آن چیزی است که شما با خط کشی ترسیم می‌­کنید که چیزی حدود ۶۰ هزار کیلومتر است اما با توجه به گشت‌زنی هایی که لازم بود و عزیزان من انجام دادند به مسافت بیش از ۶۰ هزار کیلومتر رسیدیم؛ یعنی مسافتی بیشتر از ۷۰ هزار کیلومتر.

تشریح نحوه شرکت ناوگروه ۸۶ در رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱

فارس: شما در سخنان خود به توقفگاه‌های ناوگروه ۸۶ در کشورهای مختلف اشاره کردید. آیا در این ایستگاه‌ها با کشورهای مختلف تبادلاتی هم داشتید؟ آیا رزمایش‌ها یا برنامه‌های مشترکی هم با این کشورها انجام شد؟

ایرانی: بله. ما در پایان بازدیدی که از بنادری که در آن‌ها توقف داشتیم، یک رزمایش مرکب با آن کشور انجام دادیم.

مدت ماموریت ناوگروه ۸۶ به گونه‌ای بود که در میانه مسیر شاهد برگزاری رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش نیز بودیم و بخشی از این رزمایش به ناوگروه ۸۶ اختصاص داشت که در چند فاز تیراندازی که به آن فاز گرم می‌گوییم مشارکت کرد که با همه سلاح‌ها غیر از موشک انجام شد. این نقش‌آفرینی هم در حوزه پهپادی و هم در حوزه بالگردی بود.

با قانون فرانسوی‌ها به مزاحمت‌های آنان پاسخ دادیم

فارس: شما به سختی‌ها و مرارت‌های مسیر ناوگروه 86 اشاره کردید. آیا در مسیر مزاحمت‌هایی برای دریانوردان کشورمان ایجاد شد؟

ایرانی: ما در بخشی از مسیر خود از کنار قاره اقیانوسیه استرالیا عبور کردیم. که برای آن‌ها عجیب و جای سوال بود که جمهوری اسلامی ایران در اقیانوس هند و اقیانوس آرام چه می‌کند.

در ادامه مسیر، فرانسوی ها چند جزیره در اقیانوس آرام دارند که متاسفانه از قوانین خودشان هم آگاه نبودند و برای ما مزاحمت ایجاد کردند که با زبان قانون به آن‌ها پاسخ دادیم. فرانسوی‌ها متوجه شدند هر حرفی که می‌زنند فقط در حد حرف است و از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌هایی که خودشان در حوزه قانون ایجاد کرده‌اند و به عبور شناورها اجازه داده اند هم آگاه نیستند.

اتفاق اخیر یک تودهنی بزرگ به فرانسوی‌ها در حوزه دریانوردی بین‌الملل بود و پس از آن نیز هیچ‌گاه در این باره صحبتی نکردند. نوع اجرای مأموریت به گونه‌ای است که آن‌ها به طور دائمی یک هواپیمای گشت ما را رصد می‌کرد اینکه می‌گویم رصد دائمی یعنی وقتی که یک هواپیما فرود می‌آمد هواپیمای جاسوسی بعدی به پرواز در می‌آورد.

 

تصویر منتشر شده توسط هواپیمای جاسوسی فرانسه از ناوگروه ۸۶

 

اجازه ناوگروه ۸۶ به پرنده‌های جاسوسی فرانسه برای پرواز بر فراز این یگان

فرانسوی‌ها دنبال این بودند که متوجه شود چه تجهیزات دیگری در ناوگروه وجود دارد، این‌ها هزینه‌های دیگری بود که به آن‌ها تحمیل شد. البته فعالیت‌های مذکور مزاحمتی برای ما نداشته و از طرفی خوشحال هم می‌شدیم که از نزدیک اقتدار و قدرت ما را مشاهده کنند. هنگامی که پرچم ما در اهتزاز است، حرکت این پرچم مانند سیلی است که به صورت آن‌ها برخورد می‌کند.

ما در نقاطی برای اینکه اقتدار خود را با آن نشان دهیم اجازه نزدیک شدن به ناوگروه را ندادیم و‌ در مواقعی هم تصمیم گرفتیم و اجازه دادیم که بیایند و از نزدیک اقتدار ما را مشاهده کرده و عکس هم بگیرند تا منتشر کنند. همین اتفاق هم رخ داد و در کلان ماجرا برای همه این سوال پیش آمد که پشتیبانی از ناوگروه ۸۶ چگونه انجام شد به ویژه در حوزه تامین سوخت برای ناوشکن دنا.

آمریکایی‌ها نتوانستند مانع عبور ناوگروه ۸۶ از کانال پاناما شوند

فارس: شما به مزاحمت‌های فرانسوی‌ها اشاره کردید، آیا کشورهای دیگری از جمله آمریکا نیز برای ناوگروه 86 مزاحمت ایجاد کردند؟

ایرانی: هنگامی که ما همه این‌ حوادث را پشت سر گذاشتیم، شیطان بزرگ خود را نمایان کرد و ناوگروه ۸۶ را تحریم کرد. برابر قوانین بین‌المللی این تحریم یک یاوه‌گویی بیش نبود چون آن‌ها حتی نتوانستند مانع عبور ناوگروه از کانال پاناما شوند که از وسط کشور پاناما و قاره آمریکا عبور می‌کند. این هم تودهنی دیگری به شیطان بزرگ بود.

آمریکایی‌ها بسیار تلاش کردند تا ما در این کشورها امکان پهلوگیری نداشته باشیم این مزاحمت‌ها همزمان با نمایش اوج خباثت آمریکایی‌ها به همراه دار و دسته‌شان در داخل کشور ما بود. البته در آن شرایط، باز هم موفق نشد.

ماموریت ناوگروه ۸۶ هدیه جمهوری اسلامی ایران به جهان اسلام است

رفتار ناوگروه به گونه‌ای بود که همه به ما پذیرش دادند ‌و دید و بازدیدها انجام شد. همین مورد باعث شد تا از ما درخواست‌های مختلفی در حوزه‌های تعاملات آموزشی، علمی، صنعتی و حتی حوزه انتقال تجربیات اتفاق بیفتد و حتی مراکز مشترک مطالعاتی تشکیل شود. البته در یک جایی هم بیان کردند که این اتفاق تنها متعلق به شما نیست بلکه این اتفاق متعلق به منطقه است.

این ماموریت توسط ولی امر مسلمین جهان به ما ابلاغ شده است و در واقع هدیه جمهوری اسلامی ایران به جهان اسلام بود. امروز جهان اسلام می‌تواند به خود ببالد که چنین اتفاقی رخ داده است.

 

 

اگر کسی معترض ناوگروه ۸۶ می‌شد؛ آن‌گاه ما هم کارستانی رقم می‌زدیم

فارس: آیا ناوگروه 86 این توان و قدرت را داشت که به مزاحمت‌ها و اقدامات خصمانه‌ای که از طریق هواپیماهای کشورهایی مانند فرانسه علیه این یگان انجام می‌شد، پاسخ دهد؟

ایرانی: عزیزان من در ناوگروه ۸۶ در آمادگی کامل بودند و این آمادگی به طور ۱۰۰ درصد وجود داشت. البته آن‌ها آمادگی ما را رصد کرده و از آن آگاه بودند، دشمنان می‌دانستند اگر بخواهند کوچک‌ترین اقدامی علیه ما انجام دهند با قاطعیت پاسخش را دریافت می‌کنند. ما آمادگی تسلیحات و تجهیزات خود را به طور خاص به آن‌ها نشان دادیم.

ما در بخشی که تیراندازی می‌کنیم به هواپیماهای گشت دریایی دشمن اجازه دادیم تا از بالای ناوگروه عبور کنند. آن‌ها آمادگی رزمی ما را رصد کردند و اگر می‌خواستند کاری انجام دهند آن‌گاه ما هم کارستانی رقم می‌زدیم.

ناوگروه 86 تا چند روز آینده به کشور باز می‌گردد

فارس: امیر در پایان لطفاً بفرمائید که ناوگروه 86 چه زمانی به کشورمان باز می‌گردد؟ آیا می‌توانیم تا پایان اردیبهشت‌ماه شاهد بازگشت این عزیزان باشیم؟

ایرانی: ما در دریا می‌گوئیم رفتن با ناخداست اما بازگشت با خدا. ان‌شاءالله تا چند روز آینده شاهد بازگشت این عزیزان به کشورمان خواهیم بود.

ما در مسیر خود با شرایطی روبرو بودیم که طوفان‌هایی وجود داشت که موج هایی با ارتفاع ۱۲ و گاهاً ۲۰ متر داشتند و اگر به آن‌ها برخورد می‌کردیم قطعاً با مشکلاتی مواجه می‌شدیم اما با تدابیری که اتخاذ شد ناوگروه ما یک مسیر کاملاً ایمن را طی کرد که هنوز هم برای همه به ویژه برزیلی‌ها و آفریقای جنوبی تعجب آور است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر