کد خبر: 1150805
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
علمای اهل‌سنت استان کردستان می‌گویند: جایگاه حضرت امام علی(ع) در نزد اهل تسنن همواره ویژه و دارای عزت و احترام خاصی است.
 

به گزارش جوان آنلاین به نقل از تسنیم، سحرگاه 19 رمضان سال 40 هجری شمشیر جهالت در محراب مسجد کوفه فرق عدالت را شکافت و 2 روز بعد یعنی در 21 رمضان جهانی در ماتم فرو رفت. علی(ع) را هیچ‌کس قدر ندانست تا در محراب کوفه به خون غلتید، بنده متواضع و پرهیزکار پروردگار که خشمش بر کفار چنان بود که هنگامی که با کودکان یتیم بر خاک می‌نشست و دست مهربانی بر سر و سیمایشان می‌کشید کسی را گمان نمی‌رفت که این همان شیر خدا باشد.

مولای متقیان(ع) اگرچه با زهر شمشیر عداوت از دنیای خاکی رخت بربست به معبود پیوست اما راهی که یعسوب الدین(ع) برای بندگان خالص خدا ترسیم کرد تا ابد پر رهرو و علی(ع) تا قیامت پیشوای متقیان خواهد بود. اندرزهای سید الأوصیاء تا ابد آویزه گوش کسانی است که می‌خواهند سعید الدارین باشند: «هر که تنگدست شد و نپنداشت که این از لطف خدا به اوست، یک آرزو را ضایع کرده و هر که وسعت در مال یافت و نپنداشت که این یک غافلگیری از سوی خداست، در جای ترسناکی آسوده مانده است»، «همانا بر شما از دو چیز می‌ترسم: درازی آرزو و پیروی هوای نفس. اما درازی آرزو سبب فراموشی آخرت شود، و اما پیروی از هوای نفس، آدمی را از حق باز دارد»، «دو تن به خاطر من هلاک شدند: دوستی که اندازه نگاه نداشت و دشمنی که بغض مرا در دل کاشت».

مردم متدین و خداجوه استان کردستان که کسی در محبت آنها به اهل بیت پیامبر مهر و رحمت(ص) تردیدی ندارد، شب  و روز  گذشته حضور در مساجد، حسینیه و تکایا بر مظلومیت علی(ع) گریستند. مردمان این دیار که مسلمانان شافعی مذهب هستند در دهه پایانی ماه مبارک رمضان در مساجد شب زنده‌داری کرده و با معبود به راز و نیاز می‌پردازند و این شب زنده‌داری حال و هوایی داشت که در اوصاف نمی‌گنجد.

خبرنگار تسنیم به همین مناسبت؛ جایگاه حضرت علی(ع) را از دیدگاه علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان بررسی کرده که در ادامه از نظر خوانندگان محترم می‌گذرد:

حضرت علی(ع) پرچمدار وحدت اسلام است

ماموستا فائق رستمی، نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با تسنیم ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت علی(ع) اظهار داشت: از پیامبر نقل است که در جهاد با کفار، پیامبر (ص) پرچم اسلام را به دوستدار خدا و پیامبر سپرده و در تمام نبردها با دشمنان اسلام با صلابت، شهامت و شجاعت از دین مبین اسلام دفاع کرده است.

وی با اشاره به فضایل والای اخلاقی امام علی(ع)، آن حضرت را الگوی اخلاق، نجابت و کرامت توصیف کرد و افزود: حضرت علی(ع) اخلاقمدار و غمخوار جامعه بشری، بسیار متواضع و بخشنده بوده و همواره سفره طعام خود را به فقیران و نیازمندان گشوده و در تمام جنگ‌های پیامبر با شجاعت و شهامت در برابر کفار ایستادگی کرده است.

امام جمعه سنندج تصریح کرد: حضرت علی(ع) صفات و خصایل اخلاقی نیکویی برخوردار بوده است، با مردم بسیار مهربان، باگذشت و رئوف بود. آن حضرت همیشه در عبادت و رازو نیاز با خدا و اکثر روزها روزه‌دار و شب‌ها شب زنده‌داری کرده است.

وی گفت: در روایتی آمده  که بهترین زنان فاطمه (س) و بهترین مردان حضرت علی(ع) معرفی شده است. 

ماموستا رستمی با اشاره به آیات قرآنی و آیه تطهیر، پیامبر اسلام (ص) اهل بیت خود (فاطمه، علی، حسن و حسین) را سرچشمه زلال و پاکی دانسته است، ادامه داد: حضرت علی (ع)‌ بجز آنکه داماد پیامبر و همسر فاطمه و عموزاده پیامبر است بهترین دوست و یاور پیامبر (ص) است، تا جایی که پیامبر فرموده است: " من شهر علم و علی در علم " است و پیامبر تمام علوم را به علی آموخته است.

این عالم برجسته اهل‌سنت یادآور شد: در دین مبین اسلام به صراحت نقل شده است که خداوند تبارک و تعالی چهار نفر را دوست دارد و یکی از آنها حضرت علی (ع) و آن سه نفر تن دیگر ابوذر غفاری، مقداد اسود و سلمان فارسی است.

سیره و روش اخلاقی حضرت علی(ع) قرآنی بوده است 

ماموستا محمد امین راستی، عالم برجسته اهل‌سنت نیز در گفت‌وگو با تسنیم ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت علی(ع) به تمام مسلمانان اظهار کرد: علی بن ابیطالب پیشوای بزرگ جهان اسلام و از چهره‌های درخشان تاریخ اسلام است  آن حضرت جایگاه ویژه‌ای در میان مسلمانان شیعه و اهل سنت دارد.

وی افزود: حضرت علی(ع) جزء نخستین کسانی است که به پیامبر اسلام(ص) ایمان آورده و دین اسلام را پذیرفت.

امام جمعه موقت سنندج با اشاره به اینکه آن امام بزرگوار در تمام دوران رسالت پیامبر در کنار آن حضرت بود تصریح کرد: حضرت علی(ع) پرورش یافته مکتب اسلام است و از همان دوران کودکی در محضر پیامبر(ص) قرار داشت و از همان اوایل زندگی علم لدنی را در محضر پیامبر کسب کرد.

وی با اشاره به جایگاه والای آن امام بزرگوار گفت: آن حضرت از اهل بیت پیامبر(ص)، داماد پیامبر و همسر مهربان فاطمه (س)، پدر حسنین، خلیفه چهارم و یکی از عشره مبشره است که پیامبر(ص) به وی وعده بهشت داده است.

ماموستا راستی بیان کرد: حضرت علی(ع)  اسوه جامع وانسانی است که تمام فضایل والای اخلاقی در وی وجود دارد.

به گفته این عالم برجسته اهل‌سنت، حضرت علی(ع) نقش بارزی در اعتلاء و گسترش دین اسلام داشته و مجاهدت‌هایش در دفاع از دین تا جایی بوده که در راستای اجرای عدالت به شهادت رسید.

زبان از وصف عظمت حضرت علی(ع) قاصر است

ماموستا عبدالرحمن خدایی، امام جمعه شهرستان بانه نیز در گفت‌وگو با تسنیم شخصیت امام علی(ع) را بسیار والا و بلند توصیف کرد و گفت: جایگاه آن امام بزرگوار تا جایی است که زبان و کلمات از گفتن و وصف آن قاصر است و شرح و روایت زندگی آن در رساله‌ها و کتاب‌های زیادی امکان‌پذیر است.

وی افزود: امام علی(ع) در میان علما و مسلمانان اهل سنت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و شهادت آن حضرت در محراب نماز و در شب لیله‌القدر بیانگر عظمت والای شخصیتشان است.

این عالم برجسته اهل‌سنت تأکید کرد: امید است همه ما مسلمانان پیرو و رهرو آن آمام بزرگوار باشیم.

حضرت على(ع) محور وحدت مسلمانان

ماموستا مصطفی شیرزادی، امام جمعه مریوان نیز با بیان اینکه حب وعشق به خاندان رسول اکرم(ص) یکی از پایه‌های اصلی اتحاد مسلمانان است، اظهار داشت: حضرت علی(ع) یکی از خاندان و اهل بیت پیامبر اسلام(ص) بوده که الگوگیری از سیره و روش این بزرگمرد اسلام می‌تواند ریشه تمام کینه‌ها و دشمنی‌ها را بخشکاند. 

به گفته وی، حضرت على(علیه السلام) شخصیتى فرامذهبى و محور وحدت مسلمانان و عدالت‌خواهی است که به مذهب و فرقه‌اى خاص اختصاص ندارد و این ناشى از اخلاق والا و کمال شخصیتى است که در وجود آن حضرت نهفته است.

این عالم برجسته اهل‌سنت با بیان اینکه همه مذاهب و فرق اسلامى، از شیعه و اهل سنت نسبت به حضرت علی(ع) ارادت خاصى دارند، تصریح کرد: جوانان امروزی نیز با الگوگیری از ویژگی‌های شخصیتی این بزرگوار گام بردارند.

به گزارش تسنیم؛ دیروز سالروز شهادت یکی از خالص‌ترین بندگان پروردگار بوده است، مردم مومن و روزه‌دار استان کردستان در سوگ مولای متقیان امیر المومنین(ع) مراسم عزادری و سوگواری برپا کرده و با نصب بنر و پرچم‌های سیاه ارادت خود را نسبت به اهل بیت(ع) نشان دادند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر