کد خبر: 1149947
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۱
یک وبگاه خبری با اشاره به موفقیت روسیه در ساخت مواد جاذب تششعات راداری نوشت که ایران نیز دارای سامانه‌های راداری و موشکی مدرن است که قادر به شناسایی، ردیابی و سرنگونی جت‌های رادارگریز دشمن هستند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، روسیه به تازگی اعلام کرده که ماده جدیدی ساخته است که تا ۹۵ درصد تششعات راداری را جذب می‌کند.

وبگاه «دیفنس پست» اخیرا در این زمینه نوشت که شرکت روسی «روس الکترونیکز» ماده جدیدی ساخته است که می‌تواند تا ۹۵ درصد از تشعشعات الکترومغناطیسی رادار را جذب کند. «آلکسی دیموسکیخ» مدیر عامل این شرکت گفت: «مهندسی هواپیمای نظامی پیشرفته مدت‌ها پیش با موضوع توسعه مواد ساختاری جاذب رادار مواجه شده است.»

بر اساس این گزارش، طراحان هواپیما از انواع فناوری‌های طراحی برای کاهش احتمال رهگیری جنگنده‌ها توسط سیستم‌های راداری دشمن استفاده می‌کنند. این شامل ایجاد هواپیما‌هایی با ویژگی‌های آیرودینامیکی است که سطح دید یا «مقطع راداری» را به سیگنال‌های رادار دشمن کاهش می‌دهد. فناوری‌های رادارگریز در میان پیشرفت‌های چشمگیر در فناوری‌های رادار شناسایی، جستجو و هدف‌گیری و همچنین طراحی موشک‌های دوربرد سطح به هوا، به ویژگی حیاتی بسیاری از هواپیما‌های جنگی مدرن، و همچنین برخی از طراحی‌های موشک‌های کروز تبدیل شده‌اند.

این وبگاه با اشاره به آسیب پذیری‌های هواپیما‌های رادارگریز نوشت، هواپیما‌های رادارگریز نامرئی نیستند و می‌توانند حتی برابر رادار‌ها و سیستم‌های موشکی قدیمی آسیب پذیر باشند به ویژه هنگامی که در یک محیط دفاع هوایی متراکم عمل می‌کنند و اگر نیرو‌های پدافند هوایی از مهارت بالایی برخوردار باشند. در سال ۱۹۹۹، پدافند هوایی یوگسلاوی سابق یک جنگنده اف-۱۱۷رادارگریز آمریکا را سرنگون کرد.

علاوه بر آمریکا و برخی از متحدانش در ناتو، روسیه، چین و ایران همگی دارای سامانه‌های راداری و موشکی مدرن هستند که قادر به شناسایی، ردیابی و در صورت لزوم سرنگونی هواپیما‌های رادارگریز دشمن هستند. این‌ها شامل یک سیستم راداری امواج سطحی است که می‌تواند حتی جدیدترین تجهیزات رادارگریز آمریکا از جمله اف-۳۵ را در دوربرد شناسایی کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار