کد خبر: 1148212
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
سال گذشته سال خوبی برای نجوم بود و تصاویری که تلسکوپ فضایی جیمز‌وب ارسال می‌کرد چشم بشر را به عظمت کیهان باز کرد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس،  از رویدادها و ماموریت های نجومی در سال گذشته دو ماه گرفتگی کامل را داشتیم، آرتمیس 1 پرتاب شد و فضاپیمای DART (عمدا) سقوط کرد. از طرفی ستاره شناسان از اولین تصویر سیاهچاله غول پیکر در مرکز کهکشان ما پرده برداری کردند.

اما همه چیز به کشفیات و موارد خوب خلاصه نمی شد مثلا: بنیاد ملی علوم تصمیم گرفت که رصدخانهٔ آرسیبو را بازسازی نکند و ناسا به دلیل مشکلات مالی رصدخانه هوابرد SOFIA را متوقف کرد. ماهواره‌های جدید همچنان آسمان را شلوغ و روشن‌تر کردند و آلودگی نوری نیز همچنان در حال افزایش است.

درادامه مهمترین اخبارهای نجومی سال را مرور می کنیم.

1. تلسکوپ فضایی جیمز وب

بدون شک بزرگترین و بهترین خبر سال 2022 استقرار تلسکوپ فضایی جیمز وب و سیل تصاویر ارسالی پس از آن بوده است. جیمزوب از آن زمان، همچنان مناظر شگفت انگیزی از ستاره های تازه متولد شده، غول های ستاره ای در حال مرگ، کهکشان های در حال چرخش و جهان های بسیار نزدیک به ما ارائه می‌دهد. مناظری که عظمت کیهان را به تصویر می‌کشید.

2.پرتاب آرتمیس 1 

پس از ماه‌ها تاخیر، اولین پرواز آزمایشی سیستم پرتاب فضایی و کپسول اوریون انجام شد. آرتمیس 1 با موفقیت پرتاب شد و قبل از اینکه دوباره در اقیانوس آرام سقوط کند، مناظر خیره کننده ای از زمین و ماه را ارسال کرد. این ماهواره در مسیر خود، 10 کیوبست(نوعی از ماهواره‌های کوچک) را در مدارهای مختلف قرار داد.

3.دو ماه گرفتگی کامل

دو ماه گرفتگی کامل را شاهد بودیم، تا سال 2025 شاهد ماه گرفتگی کامل دیگری نخواهیم بود و تا آن زمان فقط رویدادهای جزئی رخ خواهد داد. 

4. برخورد با یک سیارک 

مأموریت آزمایش تغییر جهت سیارک دوگانه (DART) ناسا با موفقیت به دیمورفوس (یک قمر کوچک ریزسیاره) برخورد کرد. نه تنها برخورد موفقیت آمیز بود، بلکه تغییر جهت نیز انجام شد، زیرا تلسکوپ های زمینی و فضایی تغییر قابل توجهی (32 دقیقه ای) را در مدار سیارک ها ثبت کردند. ستاره شناسان هنوز در حال تجزیه و تحلیل تصاویر خیره کننده از این برخورد هدفمند و بقایای آن هستند تا تاثیر آن بر سیستم سیارکی را به طور کامل درک کنند.

5.تصویری از سیاه چاله مرکز راه شیری 

سه سال پیش، ستاره شناسان تصویر سیاه چاله ای در مرکز کهکشان M87 نشان دادند. امسال بالاخره این شانس را داشتیم که کمان ای*(جرم مرکز راه شیری) را ببینیم. 

6. فراخوان برای ماموریت در اورانوس

جامعه علوم سیاره ای فهرست آرزوهای اولویت بندی شده خود را برای بیش از 10 سال آینده در این زمینه ارائه کرده است، سندی که به تصمیم گیری در مورد ماموریت های ناسا کمک می کند. در بالای لیست، ماموریت به غول یخی اورانوس قرار دارد.

7. ماهواره های مدار پایین زمین در حال روشن تر شدن هستند

ماهواره ها با سرعت فزاینده ای به مدار پایین زمین پرتاب می شوند که منجر به شلوغ تر شدن آسمان می شود. در همین حال منجمان با نگرانی بزرگ‌تری مواجه هستند زیرا شرکت هوافضای AST SpaceMobile ماهواره‌ای به نام BlueWalker 3 را پرتاب کرده که اکنون درخشان‌تر از بسیاری از ستارگان با قدر بین 4 تا 0 است. این ماهواره نمونه اولیه صورت فلکی ماهواره‌ای BlueBird است. اعضای آن حتی پنل های بزرگتری خواهند داشت و بنابراین حتی از BlueWalker 3 نیز روشن تر خواهند بود.

8.یک راه جدید برای دیدن حباب محلی

تیمی از ستاره شناسان منشا حباب محلی را در زمان و مکان تعیین کرده اند. با ردیابی حرکات ستاره‌ها در طول زمان، آنها به این نتیجه رسیدند که همه چیز از حدود 14 میلیون سال پیش آغاز شد، زمانی که بین 14 تا 20 ستاره در خوشه‌های قنطوروس به ابرنواختر تبدیل شدند. حباب محلی ناحیه‌ای کم تراکم از ماده بین‌کهکشانی در بازوی شکارچی از بازوهای مارپیچ کهکشان راه شیری است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار