کد خبر: 1147733
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
استاندار آذربایجان غربی:
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به عزم دولت در تامین اعتبارات مورد نیاز برای بازسازی مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی، گفت: اقدامات لازم برای این منظور با تلاش بنیاد مسکن آغاز شده و در چند ماه اول امسال این کار به اتمام می‌رسد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، محمدصادق معتمدیان روز شنبه در گفت وگویی اظهار کرد: سه زلزله بالای پنج ریشتر در ۱۳ مهر، ۲۸ دی و هشتم بهمن سال گذشته شهرستان خوی در شمال این استان را لرزاند و خسارت‌هایی به واحد‌های مسکونی شهری و روستایی و برخی واحد‌های آموزشی، جایگاه دام و دیگر اماکن وارد کرد.

وی افزود: همچنین روز گذشته (جمعه چهارم فروردین) زلزله‌ای با قدرت ۵/۶ ریشتر خوی و سلماس را لرزاند که ۱۵ روستا کانون اصلی این زمین لرزه بودند که ۱۰ روستا در سلماس و پنج روستا در خوی را شامل می‌شود.

معتمدیان ادامه داد: از همان ساعت نخست پس از وقوع این زلزله، امداد رسانی بسرعت در منطقه با حضور تیم‌های هلال احمر آغاز شد.

وی با بیان اینکه در این زلزله ۱۶۵ نفر مصدوم شدند که تنها ۲۶ نفر آن‌ها در بیمارستان‌های سلماس و خوی بستری هستند و مابقی پس از درمان سرپایی، از بیمارستان ترخیص شدند

عملیات بازسازی واحد‌های زلزله‌زده خوی در چند ماه اول امسال به اتمام می‌رسد


استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه همه شریان‌های حیاتی این مناطق از جمله برق و آب در همان ساعت اولیه برقرار شد البته اتفاقی برای شبکه نیفتاده بود، گفت: پس از ارزیابی اولیه تیم‌های بنیاد مسکن، ۸۰ واحد مسکونی روستایی در این دو شهرستان بین ۲۰ تا ۸۰ درصد آسیب دیده و چهار واحد نیز بطور کامل تخریب شده است.

وی با بیان اینکه فرآیند ارزیابی در ۲ روز آینده نیز از سوی بیناد مسکن و هلال احمر انجام خواهد شد، اضافه کرد: پس از این، مراحل بازسازی از سوی بنیاد مسکن سرعت شروع می‌شود.

معتمدیان با اشاره به اینکه عملیات بازسازی ۷۰ درصد واحد‌های مسکونی آسیب دیده از زلزله ۱۳ مهر انجام شده است، یادآور شد: از ۲ هزار و ۱۲۰ واحد تخریب شده زلزله هشتم بهمن نیز آواربرداری یک هزار و ۸۰۰ واحد انجام شده و با توجه به تامین اعتبار مورد نیاز با دستور رییس جمهور، بازسازی این واحد‌ها با سرعت بیشتری دنبال می‌شود.

وی تاکید کرد: اعتباراتی در قالب کمک بلاعوض اجاره بهای واحد‌های تخریبی از سوی دولت تعیین شده که در مناطق شهری ۳۰ میلیون تومان و در مناطق روستایی ۱۵ میلیون تومان است و فرآیند پرداخت آن در حال انجام است.

معتمدیان افزود: مبالغی نیز توسط دولت در قالب کمک برای خرید لوازم خانگی برای واحد‌های آسیب دیده در شهرستان خوی در نظر گرفته شده که مراحل پرداخت آن توسط استانداری در حال انجام است.

عملیات بازسازی واحد‌های زلزله‌زده خوی در چند ماه اول امسال به اتمام می‌رسد


استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا چند ماه اول سال با توجه به بهبود شرایط آب و هوایی، بازسازی واحد‌های مسکونی آسیب دیده از سه زلزله سال قبل در خوی انجام شود.

بر اساس این گزارش، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵/۶ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) شهر خوی در شمال آذربایجان‌غربی را لرزاند.

مرکز لرزه نگاری کشوری وابسته به دانشگاه تهران، ساعت وقوع زلزله را ۶:۴۷ دقیقه صبح جمعه در منطقه یزدگان خوی و در عمق هشت کیلومتری زمین اعلام کرد.

این زمین لرزه در ۱۹ کیلومتری خوی، ۲۴ کیلومتری سلماس و ۲۹ کیلومتری تازه شهر، آذربایجان غربی در عمق هشت کیلومتری سطح زمین، ساعت ۰۶:۴۶:۵۴ امروز جمعه چهارم فروردین به وقوع پیوست.

این زمین لرزه در مناطقی از استان آذربایجان غربی از جمله شهر ارومیه و برخی شهر‌های استان آذربایجان شرقی نیز احساس شد.

شهرستان خوی سال گذشته هم کانون وقوع چندین زلزله و بیش از ۳۰۰ پس لرزه بود بطوریکه سه زلزله با قدرت بیش از ۵/۵ ریشتر در ۱۳ مهر، ۲۸ دی و هشتم بهمن در این منطقه ثبت شد و خسارت زیادی بر جای گذاشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار