کد خبر: 1147535
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱
عضو اتاق بازرگانی گفت: برای توسعه صادرات نیازمند فراهم‌سازی زیرساخت هستیم و یکی از زیرساخت‌ها، سرمایه‌گذاری است، برای سرمایه‌گذاری نیز باید قوانین و مقررات بازدارنده حذف شود و از دانش و مدیریت روز دنیا بهره گرفت.

به گزارش جوان آنلاین، عباس آرگون در گفتگو با فارس با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در سال جدید و نامگذاری سال ۱۴۰۲ با عنوان «مهار تورم، رشد تولید» اظهار داشت: تورم معلول علت‌های مختلف است بنابراین برای مهار تورم باید مجموعه عوامل اثرگذار بر تورم را شناسایی کرد.

این عضو اتاق بازرگانی تهران افزود: افزایش هزینه‌های تولید، نوسانات نرخ ارز، افزایش پایه پولی، کسری بودجه و رشد عرضه پول مازاد بر رشد اقتصادی از عوامل اثرگذار بر تورم است بنابراین با کنترل این عوامل می‌توان تورم را مهار کرد.

وی اظهار داشت: رشد عرضه پول مازاد بر رشد اقتصادی یکی از عوامل تورم است بنابراین باید حجم گردش پول و عرضه خدمات و کالا باید تناسب داشته باشد و اگر این تناسب به‌هم بخورد عرضه پول بیشتر می‌شود و قطعا تورم ایجاد می‌شود.

آرگون بیان داشت: مشکلات اقتصادی ما مربوط به چند سال اخیر نیست و با توجه به تحریم‌ها به نوعی درآمد‌های نفتی کشور کاهش یافته است و دسترسی به منابع مالی کم شده است و در واقع وقتی دولت‌ها با کسری منابع مواجه می‌شوند، برای جبران این وضعیت اقدام به چاپ پول و استقراض از بانک‌ها می‌کنند که این موضوع تورم‌زا است بنابراین برای کنترل تورم باید مجموعه این عوامل تحت کنترل قرار گیرد.

آرگون بیان داشت: در شرایط تحریم هزینه ورود کالا‌های و مواد اولیه بیشتر می‌شود و در این شرایط سرمایه‌گذاری در کشور کاهش می‌یابد و سرمایه‌ها به سمت واسطه‌گری و کار‌های غیرمولد می‌رود بنابراین در مجموع برای مهار تورم باید حتما به ریشه‌های بروز تورم توجه شود.

‌وی با بیان اینکه مساله اصلی کشور ما در واقع اقتصاد است، گفت: برای حل مساله تورم و تولید باید استراتژی داشته باشیم، تولید در نتیجه سرمایه‌گذاری انجام می‌شود، وقتی سرمایه‌گذار شاهد مشکلات و عدم ثبات قوانین و مقررات باشد سرمایه خود را به سمت تولید نمی‌برد و این موضوع موجب حرکت سرمایه به سمت کار‌های غیرمولد که از عوامل تورم هستند، می‌شود.

وی در رابطه با چگونگی فاصله گرفتن از درآمد‌های نفتی و توسعه صادرات غیرنفتی که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیرا بر آن تاکید داشتند، بیان داشت: برای توسعه صادرات غیرنفتی، نیازمند تعامل مثبت و سازنده با کشور‌های همسایه و همچنین کشور‌های دنیا هستیم و همچنین باید استفاده از دانش و تکنولوژی دنیا و استفاده از مدیریت کارآمد و روز دنیا در دستور کار باشد.

آرگون بیان داشت: مردم و دولت مکمل یکدیگرند، باید فضایی فراهم شود تا مردم بتوانند سرمایه‌گذاری کنند، برای توسعه صادرات نیازمند فراهم‌سازی زیرساخت هستیم و یکی از زیرساخت‌ها، سرمایه‌گذاری است، برای سرمایه‌گذاری نیز باید قوانین و مقررات بازدارنده حذف شود و از دانش و مدیریت روز دنیا بهره گرفت تا کالای با کیفیت و قابل رقابت در بازار‌های جهانی تولید شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار