کد خبر: 1145875
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۵

لیدر‌های براندازان که چندی پیش در دانشگاه جرج تاون واشنگتن گرد هم آمده بودند، پس از آن نشست، منشوری را منتشر کردند که فقط می‌توان نام «منشور تجزیه ایران» را بر آن نهاد. علاوه بر آن، رضا پهلوی، یکی از لیدر‌های این جماعت که در آن نشست کذایی هم حاضر بود، در یگ گفتگو، تصریح کرده که روند دموکراتیک مورد ادعای براندازان می‌تواند در مورد تمامیت ارضی ایران تصمیم بگیرد! در همان نشست هم یکی از سخنرانان ویدئویی، عبدالله مهتدی، از بنیانگذاران و دبیرکل گروهک تروریستی کومله و معتقد به جدایی کردستان از ایران بود که حضورش نشانگر نوع نگاه این جمع برانداز به تمامیت ارضی ایران بود.
در بخشی از این جزوه با ادبیاتی بزک شده و در لفافه، خودمختاری مناطق مختلف ایران مورد تأیید قرار گرفته است. عبدالله مهتدی در تشریح این بند گفته که سطح خودمختاری فراتر از خودمختاری اقلیم کردستان عراق است و همه مناطق ایران می‌توانند پس از مدتی با برگزاری رفراندوم جدایی از ایران را رسمیت بدهند!
این البته فقط نظر او نیست؛ رضا پهلوی هم در پاسخ به این سؤال که شاید گروهی از این همه گروه رنگارنگ که همراه براندازان شده، در فردای پس از جمهوری اسلامی نسبت به تمامیت ارضی ایران نظر دیگری داشته باشند، می‌گوید: «اگر قبول داشته باشیم که تنها مکانیزم تعیین‌کننده همانا مجلس مؤسسانی است که به رأی آزاد مردم، نمایندگان منتخبشان به اینگونه مسائل بپردازند، اگر روش دموکراتیک را برای وزن‌کشی نهایی قبول داشته باشیم به عنوان یک تئوری حاکمیت، بگذاریم همان تعیین‌کننده باشد. اگر سر آن توافق است، مشکل حل است.»
گرچه جمله‌بندی رضا پهلوی از نوع فارسی سخت است! اما در هر حال او جدایی‌طلبی را به رسمیت شناخته و از تمامیت ارضی به عنوان خط قرمز ایرانی‌ها عبور کرده است. گرچه در خاندان پهلوی این امر مسبوق به سابقه است و بحرین را هم با همین شعار‌های شیک از ایران جدا کردند.
منشور تجزیه‌طلبی چنان سطح وابستگی ضد انقلاب به کشور‌های خارجی و نیز عبورشان از تمامیت ارضی را نمایش داده است که با واکنش منفی برخی نیرو‌های اپوزیسیون نیز روبه‌رو شد. از جمله وب‌سایت گویا نیوز وابسته به یکی از گروهک‌های چپ مارکسیستی، در واکنش به انتشار این جزوه اعلام کرد که وکالت سیاسی خود از رضا پهلوی را پس گرفته است، زیرا در تمامی این متن نه اشاره‌ای به ایران شده و نه تمامیت ارضی کشور به رسمیت شناخته شده است. یکی از مجریان شبکه‌های تلویزیونی ضدانقلاب هم این منشور را منشور تجزیه ایران نامید.
گفته می‌شود پیش‌نویس اولیه این جزوه را عمار ملکی فرزند محمد ملکی از عناصر گروهک تروریستی منافقین به نگارش درآورده است؛ عمار ملکی کارشناس ثابت شبکه تروریستی اینترنشنال بوده و در مؤسسه گمان وابسته به وزارت خارجه هلند مشغول به کار است. او بار‌ها از طرح تجزیه و حمله نظامی به کشور حمایت کرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار