کد خبر: 1143631
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵
تاثیر ویتامین D بر کاهش احتمال ابتلا به زوال عقل پژوهش بزرگی که اخیراً روی هزاران نفر انجام شده است، نشان می‌دهد افرادی که مکمل ویتامین دی مصرف می‌کردند، کمتر دچار زوال عقل شده‌اند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از صدا و سیما، مطالعه‌ای بزرگ روی ۱۲ هزار نفر نشان می‌دهد که افراد با مصرف مکمل‌های ویتامین دی حدود ۴۰ درصد کمتر از بقیه در معرض ریسک ابتلا به بیماری زوال عقل قرار داشته‌اند. همچنین از میان ۲۶۷۰ نفری که دچار زوال عقل شدند، حدود ۷۵ درصد ویتامین دی مصرف نمی‌کردند.

به گزارش اینسایدر، محققانی در بریتانیا و کانادا در مطالعه‌ای به بررسی بیش از ۱۲ هزار نفر با میانگین سنی ۷۱ سال پرداختند که همگی آن‌ها در ابتدای پژوهش سالم و فاقد بیماری زوال عقل بودند. از این میان، حدود ۴۶۰۰ نفر (۳۷ درصد) اعلام کردند که مکمل ویتامین دی مصرف می‌کنند.

۱۰ سال بعد، ۲۶۷۰ نفر به زوال عقل مبتلا شده بودند. از بین آن‌ها، فقط ۶۷۹ نفر (۲۵ درصد) مکمل ویتامین دی دریافت می‌کردند، درحالی‌که حدود ۲۰۰۰ نفر (۷۵ درصد) مکمل ویتامین دی مصرف نمی‌کردند. محققان می‌گویند در گروه اول حدود ۴۰ درصد کمتر از بقیه افراد، نشانه‌های زوال عقل را مشاهده کردند.

چه افرادی بیشتر مکمل ویتامین دی مصرف می‌کردند؟

کسانی که ویتامین دی مصرف می‌کردند، تحصیلات بالاتری داشتند، کمتر افسرده بودند، بیشتر شامل زنان و کمتر شامل سیاه‌پوستان می‌شدند. «زهینور اسماعیل»، استاد دانشگاه کلگری و محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: «درمجموع شواهدی را پیدا کردیم که نشان می‌دهد استفاده قبلی از مکمل‌ها می‌تواند پیش از ظهور علائم افت شناختی مفید باشد.»

بااین‌حال، پژوهشگران می‌گویند از نتیجه این تحقیق نمی‌توان نتیجه‌گیری قطعی انجام داد. «بایرون کریز»، استاد دانشگاه اکستر و از نویسندگان این مقاله، می‌گوید روش تحقیق در این مطالعه محدود بوده؛ چرا که داده‌ها براساس اظهارات خود شرکت‌کنندگان گردآوری شده است.

«سوزان فیرودر»، استاد دانشگاه ایست انگلیای انگلیس هم باور دارد که این مطالعه نشان‌دهنده پیوند محکمی میان ویتامین دی و زوال عقل نیست؛ چون صرفاً به مصرف مکمل‌ها توجه داشته و میزان حضور فرد در زیر آفتاب یا خوراک غذایی او را مدنظر قرار نداده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
captcha
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار