کد خبر: 1140000
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۱
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به ادعای رئیس جمهور آذربایجان درباره حادثه پیش آمده در سفارت این کشور در تهران، گفت: بهتر است از هرگونه پیشداوری، سیاسی سازی و تبلیغاتی کردن موضوع اجتناب شود.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از  فارس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (یکشنبه) ۳۰ بهمن ماه به اظهارات جدید الهام علی‌اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان واکنش نشان داد.

این اظهارات در پی حادثه اخیر در سفارت جمهوری آذربایجان مطرح شده است. الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان دیروز (شنبه) ۲۹ بهمن ماه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ مدعی شد که عامل حمله به این سفارتخانه با نهاد‌های حکومتی ایران ارتباط داشته و این اقدام را تروریستی خواند.

در همین خصوص ناصر کنعانی در واکنش به این ادعای بی اساس عنوان کرد: بهتر است از هرگونه پیشداوری، سیاسی سازی و تبلیغاتی کردن موضوع اجتناب شود.

این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان اینکه طرح رسانه‌ای تفسیر‌های غیرحقوقی از این حادثه، اقدامی سازنده در مسیر پیگیری حقوقی و قضایی پرونده نیست، خاطرنشان کرد: همانطور که بار‌ها توسط مسؤولان ذیربط جمهوری اسلامی ایران تأکید شد، پرونده در حال طی مراحل قانونی خود است و آنچه اطلاع رسانی شد، براساس اظهارات صریح ضارب است و طبیعتا همه ابعاد این رخداد تلخ در حال بررسی و رسیدگی دقیق و کارشناسانه است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: همانگونه که در پیام‌های دیپلماتیک و تماس‌های مقامات ارشد سیاسی و قضایی دو کشور بیان شد، جمهوری اسلامی ایران آماده است تا نتایج تحقیقات را در اختیار طرف آذربایجانی قرار دهد و اطمینان داریم در فضای همکاری و اتخاذ رویکرد سازنده، در خصوص همه ابهامات و سؤالاتی که در ذهن مسؤولان جمهوری آذربایجان است، پاسخ لازم را دریافت خواهند کرد.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان صبح جمعه هفتم بهمن ماه از حمله مسلحانه به سفارت این کشور در تهران خبر داد که در پی آن یک دیپلمات این کشور کشته و دو دیپلمات دیگر هم مجروح شدند. این وزارتخانه همچنین اقدام به احضار سید عباس موسوی سفیر ایران در باکو کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه هم پس از این حادثه ضمن محکوم کردن اقدام مسلحانه در ورودی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، از دستگیری ضارب خبر داد و گفت که نتیجه بررسی‌های اولیه، حاکی از انگیزه‌های شخصی در ورای این اقدام است.

حسین امیرعبداللهیان نیز در پی این حادثه با جیحون بایراموف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در این رابطه تلفنی گفتگو کرد و ضمن محکوم کردن این حمله، پیشنهاد کرد برای روشن شدن ابعاد مختلف حادثه، نهاد‌های امنیتی دو کشور در همکاری نزدیک با یکدیگر، موضوع را پیگیری و بررسی کنند. از سوی دیگر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی دستور پیگیری این حادثه را صادر کرد.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه همچنین جمعه شب هفتم بهمن ماه در بیمارستان شهدای تجریش حضور یافت و از یکی از مجروحان این حادثه عیادت کرد و سپس در نشست خبری در محل بیمارستان گفت: یافته‌های همکاران ما در بخش قضایی و امنیتی تا این لحظه نشان می‌دهد حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران سازماندهی شده و تروریستی نبوده و اقدامی با انگیزه شخصی بوده است.

در پی آن جمهوری آذربایجان اقدام به تعلیق فعالیت‌های سفارت این کشور در تهران کرد و دیپلمات‌های آذربایجانی نیز به باکو بازگشتند.

در همین خصوص ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ۱۷ بهمن ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره روابط ایران و جمهوری آذربایجان گفته بود: رویکرد اساسی ایران در ارتباط با جمهوری آذربایجان عبور از این حادثه مبتنی بر همکاری مشترک در جهت رفع سوءتفاهمات است. اصل بر توسعه روابط و اصل ما بر همکاری است و ایران در این مسیر اقدام می‌کند. روابط دوجانبه یک مسیر دوطرفه و مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است و ایران در همین چارچوب حرکت خواهد کرد.

وی همچنین عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران قائل به ضروت خویشتنداری و بررسی توأم با طمانینه و آرامش سیاسی و پرهیزی از شتاب زدگی و پیشداوری برای قضاوت در خصوص این حادثه تلخ است و همچنان بر این موضع تأکید دارد و همه وظایف و مسؤولیت‌های قانونی در این ارتباط انجام داده و خواهد داد و این روند را تکمیل خواهد کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار